Akahigi
Amazon.de dvs tyska amazon...
 
Ni plättälskare där ute :) vad har ni för plättlagg hemma i köket...?

Som småbarnsförälder känner jag att det nog är läge för en lagg nu. Men vad ska jag satsa på...?
 
Akahigi
Gjutjärn Ronneby eller skeppshult tycker jag
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Det lutar åt en Skepphult. Har ett par stekpannor som jag är nöjd med.

En par andra frågor till mina fellow kastrullnördar:
* Tips på bra brödrost som rostar jämnt? 2 eller 4 skivor spelar ingen roll.

* Använder ni plast eller stål-verktyg? Jag har börjat fundera på att sortera ut alla mina svarta plastverktyg till metall. Vispar var inga problem, det är lätt att hitta. Men slevar? Tips...?
 
Akahigi
Dualit funkar
Ska också byta till metall... Mindre onyttigt
 
Hemmakatten
Sängde tyvärr min 25 år gamla gjutjärnsplättpanna när vi byggde nytt. mindre hus efter det att barnen flyttat hemifrån. Nu har barnbarnen börjat komma och de vill ha plättar. Slutade med att jag fick en riktigt gammalt plättlägg från en vännina. som fått det från sin mamma, Väninnan gick bort och maken frågade om jag ville ha nån minnessak eller så. Palättläggen !! utbrister jag. Två år senare när plättlaggen var funnen fick jag den, Steker de bästa plättatrna jag någonsin gjort. Den är tung, i gjutjärn (betydligt tyngre än dagens plättläggar), på undersidan står lite otydligt RAHAMMAR vilket kanske kan uttydas som SURAHAMMAR eller NORAHAMMAR. Plättlagen är definitivt från första delen av 1900-talet.

Mitt tips för den som är ute efter en plättlägg är att gå på loppis och fynda.En plättlägg kostasr inte många kronor, hem med den och skura av den (använd inte diskmedel), skölj i hett vatten och sen är den som ny igen.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Hemmakatten
Plastverktyg vet man nu inte är nyttiga att använda i matlagning då upphettningen gör att plastföremålen släpper ifrån sig olika obra ämnen, t.ex. cancerogena. Själv använder jag trägafflar och treskedar till det mesta och stekspade (med träskaft, plastskaften smäter).

Samma otäcka egenskaper har matplastlådor och plastbunkrar där man lägger ner varma saker. Använd glasskålar (finns med lock) eller rostfria skålar till matförvaring.
 
magda136 skrev:
Jag har börjat fundera på att sortera ut alla mina svarta plastverktyg till metall. Vispar var inga problem, det är lätt att hitta. Men slevar? Tips...?
Jag tycker att Rösle har bra slevar, stekspadar och paletter. Vispar och annat är okej, men kanske inte alltid känns prisvärda. http://www.frapp.se/rosle.php
 
För den som vill handla de buyer prisvärt så har http://www.webhallen.com/ bra Black Friday erbjudande. Jag beställde en 32cm grillpanna & en 24cm Country panna ut Mineral B serien med en besparing på 900kr mot deras normalpris. Skulle haft några andra också, t.ex. några 12cm blini, men de verkar gå åt & när lagret blir lågt blir det normalpris igen.
 
Det va ett tag sedan någon skrev här. Den deBuyer 32cm grillpanna jag köpte blev riktigt konkav, så den blev utbytt. Men även nummer två blev lika konkav. Så de var oanvändbara & jag fick pengarna tillbaka för denna. Anar att den pressade räfflingen som ställde till det. Värmde ändå mycket sakta. Så det tilltänkta användandet på nyårsafton 2015/2016 blev till att använda den riktiga grillen istället (Weber Q320 Special Edition). Men det gick ju hem med gästerna, speciellt hos de små. Tänk er att grilla ute på nyårsafton.

24cm Country pannan har däremot varit en trevlig arbetskamrat. Helt klart värd att ha. Rekommenderas! Precis som mina övriga deBuyer 24cm/28cm/32cm stekpannor. 32cm har lite tendens att slå sig av värmen. Så över 28cm kolstålare & vanlig glashäll är nog tveksamt om det fungerar.

Det där med grillpanna har dock legat & gnagt. Har efter deBuyern grillaren siktat in mig på en i gjutjärn från Skeppshult. Tänkte mig en 28cm Professional, den med stålhandtag. Men när jag såg den i verkligheten så såg handtaget allt för smäckigt ut. Så jag köpte en Skeppshult Traditional 28cm grillpanna istället, med trähandtag, av nya modellen som har lite lägre sidor & ränderna längsmed handtaget. Har ikväll "stekt in den" med olja.

http://www.skeppshult.com/sortiment/traditional/grillpannor/0028t/

Skeppshult Traditional 28cm grillpanna med trähandtag och räfflat mönster, ny och ouppvärmd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som en trevlig framtida kökskompis.
 
Ja, jag förstår inte riktigt varför man ska köpa franskt plåtsmäck när det finns svensk gjutjärnskvalitet ;)
 
frav skrev:
Så jag köpte en Skeppshult Traditional 28cm grillpanna istället, med trähandtag, av nya modellen som har lite lägre sidor & ränderna längsmed handtaget. Har ikväll "stekt in den" med olja.

[länk]
Den blir du säkert nöjd med. Har en Ronneby grillpanna i gjutjärn sedan många år och den levererar bra. Brukar pensla köttet med lite olja så suger köttet inte fast i stålet. Du kanske måste klicka upp effekten ett eller två steg jämfört med kolstål.
 
Ska byta till induktion och då blir det till att byta ut hela kastrullsamlingen.
Tittade först på OBH Nordica suprem steel, men handtagen ser lite klena ut och gillar inte riktigt tvåhandsfattningen på locket.
Nu funderar jag istället på OBH Nordica Oden Steel (praktiskt med sil?) eller WMF
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/grytor/wmf-grytset-provence-plus-5-delar/
Wmf verkar ju kosta 1400 eller 5400 för samma paket beroende på butik. Andrasortering tro...?
Kvalite och funktion går för deaign, så vad tror ni?
 
BirgitS
e3henri skrev:
Ska byta till induktion och då blir det till att byta ut hela kastrullsamlingen.
Tittade först på OBH Nordica suprem steel, men handtagen ser lite klena ut och gillar inte riktigt tvåhandsfattningen på locket.
Nu funderar jag istället på OBH Nordica Oden Steel (praktiskt med sil?) eller WMF
[länk]
Wmf verkar ju kosta 1400 eller 5400 för samma paket beroende på butik. Andrasortering tro...?
Kvalite och funktion går för deaign, så vad tror ni?
Fundera på om grytsetet innehåller de storlekar på kastrull och grytor som ni behöver. Även när vi var fler i hushållet, än nu när vi är två, så använde vi mest kastruller på 1 liter (ris) och 1,5 liter (potatis mm) och pastagrytan på 5-6 liter, samt att vi hade en gryta på ca 3 liter. I Wmf grytset har kastrullen inget lock vilket gör att minsta grytan som man kan koka ris i är 2 liter och för en normalstor familj blir grytan då långt ifrån full, men diskmaskinen blir fort full.

Bagaren och kocken hade extrapris på det där setet före jul också. Lägsta pris har hela tiden sen juni varit max 1600 kr enligt prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=343065

OBH Nordica är väl mer kända för design än för kvalitet, efter vad jag har hört. Men om det är kastrullen https://www.ahlens.se/Inredning/kok/kastruller-pannor-15030/obh-nordica-kastrull-oden-2-l-37582160/ du funderar på så tycker jag att silen i locket gör det enklare att hälla av potatisvattnet, men det förutsätter att man kan hålla både i handtaget och i locket när man häller av. Det går bra med en mindre kastrull med långt handtag men inte med en stor gryta med två öron.

Vi köpte Nordkök Pro II https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=738033 i somras men är inte helt nöjda eftersom lockets handtag blir hett och i diskmaskinen blir det vatten stående i handtaget, som sen rinner ut lite långsamt genom infästningen när man plockar ut kastrullen och vänder på den (tog ett tag innan vi märkte och förstod varför det var blött i kastrullådan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.