72 815 läst · 162 svar
73k läst
162 svar
Bästa kastruller.
Låter bra. Vilka kastrull/kittel volymer har du handlat?Tosse skrev:Jag har sedan några veckor 3 kastruller och en kittel från Patina i rostfritt. Jag tycker att de funkar kanon. Jag köpte dem från Hemmakocken.
Jag har inga problem med att handtagen skulle bli varma eller vassa kanter. Jag tycker att de är fina, sparsmakad och ren design.
Skulle jag önska något mer skulle det vara att de skulle vara bättre att stapla.
Sen gillar jag personligen genomskinliga lock, men jag har andra i samma diameter som jag kan använda.
Glaslock finns som tillbehör:
http://www.patina.se/index.php/sv/produkter/cookware/rostfritt/patina-lock.html
Köpte två st för en vecka sedan. En 32 cm från Net on net och en 24 cm från Verner och Verner.
Allt går att steka. Dock fastnar det betydligt mer än i en teflonpanna. Som jag har förstått det så blir beläggningen bara bättre och bättre med tiden dvs allt mindre fastnar. Fattar inte att jag köpt 10 teflonpannor de senaste 10 åren för drygt 500 kr/st när man köper två såna här för en tusenlapp...
"Pannan kan användas på alla värmekällor, även induktion. Pannorna är sprayade med bivax. Detta förbättrar ”släpp-lätt-effekten” under instekningsprocessen. Det skyddar även mot rost. Överflödigt bivax ska diskas av med hett vatten innan pannan används.
Alla typer av redskap - även metallredskap - kan användas i pannan. Pannan blir allteftersom den används mörkare och mörkare, den blir instekt. Detta är naturligt och gör att pannan blir bättre och bättre och ger en släpp-lätt-effekt.
Pannan diskas för hand endast med hett vatten. Undvik diskmedel. Måste pannan diskas med diskmedel, efterolja den genom att hälla i matolja, värm upp på medelvärme i fem minuter, låt svalna och torka ur överskottsoljan. Då och då kan en grovrensning av pannan göras. Häll i grovt salt så det täcker stekytan. Värm upp pannan ordentligt i 1½ minut och häll därefter bort saltet och torka med hushållspapper. Olja sedan in den enligt ovan och torka ur."
Allt går att steka. Dock fastnar det betydligt mer än i en teflonpanna. Som jag har förstått det så blir beläggningen bara bättre och bättre med tiden dvs allt mindre fastnar. Fattar inte att jag köpt 10 teflonpannor de senaste 10 åren för drygt 500 kr/st när man köper två såna här för en tusenlapp...
"Pannan kan användas på alla värmekällor, även induktion. Pannorna är sprayade med bivax. Detta förbättrar ”släpp-lätt-effekten” under instekningsprocessen. Det skyddar även mot rost. Överflödigt bivax ska diskas av med hett vatten innan pannan används.
Alla typer av redskap - även metallredskap - kan användas i pannan. Pannan blir allteftersom den används mörkare och mörkare, den blir instekt. Detta är naturligt och gör att pannan blir bättre och bättre och ger en släpp-lätt-effekt.
Pannan diskas för hand endast med hett vatten. Undvik diskmedel. Måste pannan diskas med diskmedel, efterolja den genom att hälla i matolja, värm upp på medelvärme i fem minuter, låt svalna och torka ur överskottsoljan. Då och då kan en grovrensning av pannan göras. Häll i grovt salt så det täcker stekytan. Värm upp pannan ordentligt i 1½ minut och häll därefter bort saltet och torka med hushållspapper. Olja sedan in den enligt ovan och torka ur."
Redigerat:
Om man jämför kolstålspanna med gjutjärnspanna då? Låter som det är samma underhållningsrutiner på båda. Kolstålspannan är lättare? Klarar fler typer av mat utan att bränna fast?
Är den lika lätt att underhålla som en gjutjärnspanna? Min gamla Skeppshult är i utmärkt skick, och jag behöver bara olja in den efter säg var 50:e användning eller om jag av någon anledning känt ett behov av att använda diskmedel (extremt sällsynt).
Är den lika lätt att underhålla som en gjutjärnspanna? Min gamla Skeppshult är i utmärkt skick, och jag behöver bara olja in den efter säg var 50:e användning eller om jag av någon anledning känt ett behov av att använda diskmedel (extremt sällsynt).
Har varit nära på en deBuyer 32cm Lyonaisse Mineral B traktörpanna/countrypan men inte riktig kommit till skott.....
om jag fattat rätt så kommer det att ta ett antal stekningar innan den är "inkörd" efter det blir det bara bättre o bättre....så ett antal svordomar dom första ggr får man nog räkna med......
om jag fattat rätt så kommer det att ta ett antal stekningar innan den är "inkörd" efter det blir det bara bättre o bättre....så ett antal svordomar dom första ggr får man nog räkna med......
Man kokar ur den om det är illa. Diskmedel är NONONO!!!emde skrev:
Men om baconen bränner fast har du nog mer grundläggande problem....bränn in den på nytt.
Antar att man måste skölja ur den ganska snart efter man stekt för stelnar fettet som är kvar är ju typ diskmedel ett måste...
Har bara kört teflonpannor. Men de håller ju bara ett år ungefär. Kanske beror på mitt konsekventa användande av diskmedel...
Har bara kört teflonpannor. Men de håller ju bara ett år ungefär. Kanske beror på mitt konsekventa användande av diskmedel...
Sedan snart två år tillbaka så kör vi bara med rostfria kastruller och stekpannor.
Tidigare använde vi teflon och titanpannor som man fick byta ut lagom till varje jul, efter det bytte vi till gjutjärn
men tyngden och skötsel gjorde att vi sålde dom på blocket.
Nu använder vi bara rostfria stekpannor
om steker i smör, som man ska! så är en rostfri panna ungefär lika bra som en gjutjärnspanna men är så mycket lättare och fräschare.
Vi diskar våra med kökssvamp eller kör i diskmaskinen.
Känns bra att man "aldrig" behöver köpa någon ny panna.
Vi har en 24cm en 28 cm och en wok
http://www.culina.se/stekpannor/scanpan/scanpan-impact-stekpanna
Tidigare använde vi teflon och titanpannor som man fick byta ut lagom till varje jul, efter det bytte vi till gjutjärn
men tyngden och skötsel gjorde att vi sålde dom på blocket.
Nu använder vi bara rostfria stekpannor
om steker i smör, som man ska! så är en rostfri panna ungefär lika bra som en gjutjärnspanna men är så mycket lättare och fräschare.
Vi diskar våra med kökssvamp eller kör i diskmaskinen.
Känns bra att man "aldrig" behöver köpa någon ny panna.
Vi har en 24cm en 28 cm och en wok
http://www.culina.se/stekpannor/scanpan/scanpan-impact-stekpanna
Jag låter gärna pannan stå med fettet kvar och stelnat. Det sköljs enkelt bort med lite varmt vatten när den skall användas. På det sättet slipper jag göra någon övrig skötsel av pannan.emde skrev:
Speciellt lätta är de inte kolstålspannorna. Min deBuyer 32cm är rejält tung.
Att det fastnar i en kolstålspanna beror på att man vänder köttbiten förtidigt måste hinna stänga porerna sen sitter den inte fast.. En sådan panna är mest till för stekning i hög temperatur som biff och fisk som snabbt ska få en stekyta..
Enligt instruktionerna ska man undvika induktionsspisarnas boostfunktion då det blir för varmt för pannan.
Jag tycker att mina kolstålspannor är väldigt lika mina gjutjärnspannor. Samma skötsel och underhåll. Blir precis som gjutjärn bara bättre och bättre så länge man inte diskar med diskmedel eller kokar ur.jimih skrev:Om man jämför kolstålspanna med gjutjärnspanna då? Låter som det är samma underhållningsrutiner på båda. Kolstålspannan är lättare? Klarar fler typer av mat utan att bränna fast?
Jag tror att mina kolstålspannor är något lättare, men långt ifrån lätta.
Det bränner fast lite mindre, jag steker gärna fisk i kolstålspannan, men inte gärna i gjutjärn. Men man måste precis som med gjutjärn använda fett i tillräcklig mängd. Ingen fettfri teflonstekning här inte vad nu det ska vara bra för.
Sen jag köpte kolstålspannorna för nåt år sen har Jamie Olivers teflonpanna bara samlat damm. Gjutjärnen kommer fram ibland, men inte ofta längre.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Vad har ni gjort med era hus idag?
Övrigt husrelaterat -
Funkisvilla 1933 - toalett
Övrigt husrelaterat -
Typ av material i 1930-tals villas hall
Övrigt husrelaterat -
Köp av fastighet med befintligt hyreshus på.
Övrigt husrelaterat -
70-tals hus, platta på mark, syllar bytt -00 men nu hög fuktkvot igen?
Övrigt husrelaterat