Jag har fått för mig att mat blir mer mineralrik i gjutjärnspannor eftersom pannan släpper små, små mängder järn. Sant eller falskt?
 
pelpet skrev:
Jag har fått för mig att mat blir mer mineralrik i gjutjärnspannor eftersom pannan släpper små, små mängder järn. Sant eller falskt?
Nja, maten blir väl mer järnrik bara. Vilket är bra, för vi behöver ju få i oss järn. :)
 
Stekpannor tjänar ofta på bra val tycker jag men kastruller vettefan. Haft massa varianter och märker ingen direkt skillnad så länge de har tjock botten och är i rostfritt. Det är mer design och känsla där.

En Skeppshult gjutjärnspanna borde alla ha. Varje gång den används skiner man upp som en sol. :)

Och Staub Cocotte gryta. Rejäla saker! Gillar den mer än Le Creuset men är nog mest smaksak/små detaljer där. Maten blir garanterat lika bra i båda :)

Hattorikniv rekommenderas med. Detaljarbete och skärpa man aldrig varit med om tidigare. Global känns som leksakskniv efter det köpet.
 
Akahigi skrev:
Jag tycker nog Demeyer är grymma. Har haft ett par sådana. Det enda som är bättre är koppar, men de är då inte lika praktiska.
Är det koppar som är grejen när det gäller kastruller? Vi har en urgammal kastrull (från hustruns gammelmormor tror jag) i rostfritt stål, kopparbotten och grånat bakelithandtag. Är det en liten pärla vi har där i kastrullskåpet? Och kan man på något sätt uppgradera locket får att få modernare funktioner?
 
Akahigi
pelpet skrev:
Är det koppar som är grejen när det gäller kastruller? Vi har en urgammal kastrull (från hustruns gammelmormor tror jag) i rostfritt stål, kopparbotten och grånat bakelithandtag. Är det en liten pärla vi har där i kastrullskåpet? Och kan man på något sätt uppgradera locket får att få modernare funktioner?
Vad är det för fel med bakelit? :)

Absolut, pärla

Kopparbotten är säkert sjysst, vet inte hur mycket det ger men lite snabbare borde det vara....

Demeyer kör med rostfritt och mellanlager i lättmetall för att det ska bli jämnt och snabbt. Typ alu istället för koppar.

Ger kanske mer när det gäller stekpannor/traktörpannor etc än med kastruller.

Men förbud att slänga är det nog.
 
Hemmakatten
Ledsen om jag var lite hård i mitt tidigare inlägg om att det duger med vanliga/halvdyra kastruller.

Var lite orolig ett tag att Festooltaliban-gänget från Verktygsforumet hade nästlat sig in i kastrulltråden.:cool:;)

Men visst är det så att det kan vara roligt att ha riktigt fina kastruller också. Den nyligen inköta såskastrullen är från Iittala, en mycket bra !½liters kastrull med lockhandtag som man inte bränner sig på är från Duka.

Har också en LeCreuset grillpanna i gjutjärn med emaljerad utsida och något slags skikt inuti. Den blir det fina grillränder på kött, fisk, halloumi osv. Det jag inte tycker om är att handtaget blir supervarmt och är alldeles för kort så man måste lyfta den med båda händerna i grillvantar.

Har läst era förslag på knivar. Där har jag problem. Har inte hittat någon rikigt superbra förutom en "japansk" kniv med hål i stålet. Dessutom är jag riktigt usel på att slipa knivarna. Förstår allt detta med vinkel mot brynet men jag får aldrig till det. Har säkert förstört flera knivar på det sättet.

Nu ska jag ta mig i kragen och skicka iväg knivarna på slipning och se till att jag köper en ny riktigt bra kockkniv.
 
Akahigi
Akahigi skrev:
Det här stället har jag köpt på. Grymma grejer:
[länk]
Jag har också köpt mina knivar från JCK, mycket bra ställe. Beställde på söndagkvällen, på onsdagmorgonen ringde DHL på dörren. Det är frakttid som heter duga det!

Men glöm inte att beställa en wet stone också, utan den blir investeringen i knivarna snabbt slö om man säger så. Det går snabbt att lära sig slipningen, följ instruktionen på JCKs sida.
 
Men kastuller alltså. Nu är köket renoverat, det ligger en induktionshäll där det förut stod en skitspis. Jag MÅSTE köpa ett par nya kastruller.... Demeyer eller WMF från någon tysk webshop eller OBH från tretti.se, det är frågan det...
 
magda136 skrev:
Men kastuller alltså. Nu är köket renoverat, det ligger en induktionshäll där det förut stod en skitspis. Jag MÅSTE köpa ett par nya kastruller.... Demeyer eller WMF från någon tysk webshop eller OBH från tretti.se, det är frågan det...
Om du vill ha fina kastruller för att det gör dig glad beställer du dom du tycker är finast från tyskland.
Om du vill ha fullt fungerande kastruller till bra pris beställer du på tretti.se

Bara du vet vad som är rätt för dig, skillnaden på kastrullerna tror jag du vet redan ;)
 
magda136 skrev:
Men kastuller alltså. Nu är köket renoverat, det ligger en induktionshäll där det förut stod en skitspis. Jag MÅSTE köpa ett par nya kastruller.... Demeyer eller WMF från någon tysk webshop eller OBH från tretti.se, det är frågan det...
OBH duger, men är inte i närheten av de andra.
WMF är bra.
Deymere rockar fett!

Om WMF har kastruller med "kalla" handtag så är nog de mest prisvärda av dessa, tror jag.
 
Fissler, någon som testat dessa..?
 
magda136 skrev:
Fissler, någon som testat dessa..?
De är mina favoriter.

Här kommer lite tips på vad man kan titta på hos en kastrull.
Hur många av dessa som uppfylls får delvis plånboken bestämma för mig.
- Hur den sprider värmen: Hur tjock botten är (och om den sprider värmen upp på kanterna).
- Locket skall vara av glas och "tättslutande" och ha kalla handtag så att det går att hälla av utan grytlappar.
- Piphäll kan vara önskvärt.
- Handatgen skall vara kalla.
- Mätskala på insidan
- Finish på insida skall se/kännas välpolerad och i ett stycke.
- Botten skall vara absolut platt/skall ej gå att sticka in ett papper under någonstans.
 
magda136 skrev:
Fissler, någon som testat dessa..?
Ja, som jag redan nämnt ;) så kör jag med Fissler. Har haft dom ca 10 år och är supernöjd.
 
Hmm. jag har beslutsångest. För- och nackdelar gjutjärn vs rostfritt i stekpanna. Har en bra gjutjärnspanna, men ska den uppgraderas...?! Vad säger dom dom är erfarna rostfrittsbrukare? Vad blir bättre om jag byter till rostfritt....?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.