Akahigi
magda136 skrev:
Hmm. jag har beslutsångest. För- och nackdelar gjutjärn vs rostfritt i stekpanna. Har en bra gjutjärnspanna, men ska den uppgraderas...?! Vad säger dom dom är erfarna rostfrittsbrukare? Vad blir bättre om jag byter till rostfritt....?
Den blir ordentligt snygg och ren. Och lite snabbare upp och ner i temp om den har innerdel i aluminium eller koppar. Men om du är nöjd med din... Man kan ha både och...
 
magda136 skrev:
Hmm. jag har beslutsångest. För- och nackdelar gjutjärn vs rostfritt i stekpanna. Har en bra gjutjärnspanna, men ska den uppgraderas...?! Vad säger dom dom är erfarna rostfrittsbrukare? Vad blir bättre om jag byter till rostfritt....?
Vi har betat av ett antal stekpannor i olika prisklasser. Nu har vi skickat det mesta åt fanders, grävt fram en gammal gjutjärnsklassiker och köpt ytterligare två i gjutjärn (i andra storlekar). Vi är SÅ nöjda. Enda nackdelen är att största pannan är i tyngsta laget, men det omaket tar jag gärna för att ha en bra stekpanna.
 
magda136 skrev:
Hmm. jag har beslutsångest. För- och nackdelar gjutjärn vs rostfritt i stekpanna. Har en bra gjutjärnspanna, men ska den uppgraderas...?! Vad säger dom dom är erfarna rostfrittsbrukare? Vad blir bättre om jag byter till rostfritt....?
Jag har några av varje.
Rostfri fungerar inte så bra att steka t.ex. fisk i.
Gjutjärn är jobbigast att rengöra/underhålla och går ej att ha t.ex. vin i.
Teflon(eller liknande) är dyrt i längden, då de måste bytas ut efter ca 300 användningar.

Om jag var tvungen att välja en så skulle jag också ha beslutsångest, men som svar på din fråga:
Den blir lättare att rengöra/underhålla och lättare att hantera p.g.a. lägre vikt.
 
Köpte ikeas dyrare kastrull set + stekpanna, visserligen tunga men det borgar ju för rejäla bottnar, faktist är allt inkl. Stekpanna som nya väl värt pengarna, så att vill man inte ha designprylar så kan jag bara rekomendera dessa som funkar både till vanlig och induktionshäll.2 års användade kan väl tilläggas.


Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Bricco skrev:
Gällande kastruller så ska det här vara prisvärt.
[länk]
Är det någon som sett, känt, använt dessa Patina prylar?
http://www.patina.se/index.php/sv/produkter/cookware.html

De utger sig ju vara riktade mot restaurang & storkök samt ha hög kvalitet. Så det borde ju inte vara "vilken skit som helst", utan ända ändamålsenliga produkter (även om de inte har kända flashiga namn). Jag har under en tid funderat på några kastruller, kittlar, sauteuse & kanske traktörpanna ur deras sortiment. Men har inte ännu kommit till skott.

Så e det någon här med erfarenhet från dessa?
 
frav skrev:
Är det någon som sett, känt, använt dessa Patina prylar?
[länk]

De utger sig ju vara riktade mot restaurang & storkök samt ha hög kvalitet. Så det borde ju inte vara "vilken skit som helst", utan ända ändamålsenliga produkter (även om de inte har kända flashiga namn). Jag har under en tid funderat på några kastruller, kittlar, sauteuse & kanske traktörpanna ur deras sortiment. Men har inte ännu kommit till skott.

Så e det någon här med erfarenhet från dessa?
Jag har använt en del av deras kastruller.
De är väldigt prisvärda.
Skall du koka potatis, grönsaker etc så är de lika bra som dyra motsvarigheter.
Men de kommer bli varma i handtagen och botten är tunnare mm.
 
  • Gilla
Granisen
  • Laddar…
sblixten skrev:
Jag har använt en del av deras kastruller.
De är väldigt prisvärda.
Skall du koka potatis, grönsaker etc så är de lika bra som dyra motsvarigheter.
Men de kommer bli varma i handtagen och botten är tunnare mm.
Tack för responsen.

Svårt det här. Många fabrikat, modeller & parametrar.

Jag har idag bl.a. några, vid flytt, snabbt inköpta rostfria Ica Cook & Eat, så som 1,8L kastrull & 3L kittel. Retar mig på dem varje gång de används. Kastrullens handtag är vasst i innerkant där "rörformen" slutar allt för tidigt, så fingrarna hamnar lätt i den vassa urfasningen. 3L kitten med öron är inte heller någon hitt, skulle nog vilja ha den storleken som kastrull. Kittel "öron" är ibland opraktiskt. Men på en ~5Litare & större så kan det nog fungera.

Patina serien har ju lite samma "style" som ICAs skrot, även om handtagen verkar bättre utformade. Prisläget är dock angenämt. Har ingen lust att lägga 3-5-8-10kkr då jag inte direkt storkockar & inte heller behöver fina märkes grytor bara för sakens skull. Där av att jag fastnat för Patina serien då de borde vara ändamålsenliga iom dess inriktning på professionella yrkesutövare.

Vad skulle vara rekommendabelt om man skulle bortse från Patina, vill ha vettiga prylar, men ändå inte är intresserad av att lägga ut en förmögenhet?
 
frav skrev:
Tack för responsen.

Svårt det här. Många fabrikat, modeller & parametrar.

Jag har idag bl.a. några, vid flytt, snabbt inköpta rostfria Ica Cook & Eat, så som 1,8L kastrull & 3L kittel. Retar mig på dem varje gång de används. Kastrullens handtag är vasst i innerkant där "rörformen" slutar allt för tidigt, så fingrarna hamnar lätt i den vassa urfasningen. 3L kitten med öron är inte heller någon hitt, skulle nog vilja ha den storleken som kastrull. Kittel "öron" är ibland opraktiskt. Men på en ~5Litare & större så kan det nog fungera.

Patina serien har ju lite samma "style" som ICAs skrot, även om handtagen verkar bättre utformade. Prisläget är dock angenämt. Har ingen lust att lägga 3-5-8-10kkr då jag inte direkt storkockar & inte heller behöver fina märkes grytor bara för sakens skull. Där av att jag fastnat för Patina serien då de borde vara ändamålsenliga iom dess inriktning på professionella yrkesutövare.

Vad skulle vara rekommendabelt om man skulle bortse från Patina, vill ha vettiga prylar, men ändå inte är intresserad av att lägga ut en förmögenhet?
Med dina krav så tror jag patina är i absoluta toppskicktet.
Kvaliten över detta börjar bli dyr och design kostar också.
 
sblixten skrev:
Med dina krav så tror jag patina är i absoluta toppskicktet.
Kvaliten över detta börjar bli dyr och design kostar också.
Jo det är nog så. I detta fallet är mina krav/behov ganska basala. Dock ska det vara god funktion. Man behöver ju inte skjuta högt över mål i alla lägen :)
Ska fundera vidare ett litet tag så får vi se.
 
  • Gilla
Kampf
  • Laddar…
Apropå stekpannor....

Nån som testat Swiss Diamond??
Lite sugen på en sådan men skulle vilja ha lite feedback innan man skiljer sig från sina surt förvärvade
 
frav skrev:
Tack för responsen.

Svårt det här. Många fabrikat, modeller & parametrar.

Jag har idag bl.a. några, vid flytt, snabbt inköpta rostfria Ica Cook & Eat, så som 1,8L kastrull & 3L kittel. Retar mig på dem varje gång de används. Kastrullens handtag är vasst i innerkant där "rörformen" slutar allt för tidigt, så fingrarna hamnar lätt i den vassa urfasningen. 3L kitten med öron är inte heller någon hitt, skulle nog vilja ha den storleken som kastrull. Kittel "öron" är ibland opraktiskt. Men på en ~5Litare & större så kan det nog fungera.

Patina serien har ju lite samma "style" som ICAs skrot, även om handtagen verkar bättre utformade. Prisläget är dock angenämt. Har ingen lust att lägga 3-5-8-10kkr då jag inte direkt storkockar & inte heller behöver fina märkes grytor bara för sakens skull. Där av att jag fastnat för Patina serien då de borde vara ändamålsenliga iom dess inriktning på professionella yrkesutövare.

Vad skulle vara rekommendabelt om man skulle bortse från Patina, vill ha vettiga prylar, men ändå inte är intresserad av att lägga ut en förmögenhet?
Jag har sedan några veckor 3 kastruller och en kittel från Patina i rostfritt. Jag tycker att de funkar kanon. Jag köpte dem från Hemmakocken.

Jag har inga problem med att handtagen skulle bli varma eller vassa kanter. Jag tycker att de är fina, sparsmakad och ren design.

Skulle jag önska något mer skulle det vara att de skulle vara bättre att stapla.

Sen gillar jag personligen genomskinliga lock, men jag har andra i samma diameter som jag kan använda.

Andra redskap jag har är från De Buyer och Eva Trio så det är med dem jag jämför. Sen har jag någon non-stick-panna från Jamie Oliver, men den är jag lite mindre imponerad av med tanke på priset.
 
Mikael_L
jeppeknaster skrev:
[länk]

Här kostar en debuyer inte mer än en OBH nordica... Halva priset jämfört med sverige.
Remne skrev:
Samma pris på NetOnNet 499SEK
Hmm, skulle kunna vara intressant.

Hur funkar en sådan kolståls-stekpanna då?

Vad går inte att steka (bränner fast osv)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.