S sprucetwig skrev:
Jag har ytlig förståelse för hur mjukvarubranschen fungerar och har även sett hela Silicon Valley två gånger så jag vet vad jag pratar om.
Holy shit.
S sprucetwig skrev:
Minst 50 % alla utvecklare kan sägas upp omgående utan försämrad kvalitet, 40% kan på sikt ersättas av AI och 10% behövs för att underhålla våra AI overlords.
Hm, varför tar du inte du och startar ett sådant företag. Med 90% färre anställda så skulle det bli väldigt bra lönsamhet. Och kapitalisterna stå i kö för att få investera.

Men av okänd anledning så klarar aldrig dessa som påstår sig kunna minska ned personalen av att göra det.
(Finns ett undantag och det är när man privatiserar offentlig verksamhet. Då hittar man även i verkligheten sådant som kan städas bort).

P pmd skrev:
När det stora misslyckade försöket att "rädda kronan" gjordes av Riksbanken 1992 var Carl Bildt statsminister.
Det är inte görligt att "rädda" kronan med hög räntan under en internationell lågkonjunktur, när Centralbanker i andra länder sänker räntan för att dämpa lågkonjunkturens verkningar.

Det enda rätta i det läget är att göra som man till sist gjorde, dvs att släppa valutan fri.

Men den typen av beslut har man i Sverige haft en vilja att vara överens om över blockgränsen. Och S, som vill att politikerna skall mikromanagera allt kunde inte gå med på det.

Och så länge S sa nej var det bara att låta Riksbanken skada landet med hög ränta. Och så får man vänta tills dom backar och det gjorde dom till sist. Men skadorna var hårresande.

Man kan notera här att politiker oavsett partifärg är extremt ovilliga att ta ansvar får sådant de ställer till med.
Därför har dom fantiserat ihop mängder av påståenden där dom skyller på oskyldig. T ex har dom med framgång lurat i massor med människor att Soros var orsaken.
Men alla som tittat på fakta kan konstatera att det är en matematisk omöjlighet. Quantomfonden tog positioner mot pundet och en rad valutor. Men i huvudsak pundet. Det lilla dom hade över för SEK var försumbart. Men vad biter fakta när alla, med nasse-prefrenser i det dolda, kan få skylla på en jude i finansbranschen?

Ingvar Carlsson har väl aldrig blivit så arg som när en finansdirektör hetsades av media att peka ut hans finansminister som den ansvarige. Blottan tanken på att S skulle sitta med ansvar för vad de ställer till med fick adrenalinet att koka i hans ådror. Han hade ju ägnat decennier åt att lura i folket att S var folkets vän och bara gjorde förståndiga saker. En del tror ju fortfarande på det.

P pmd skrev:
Men visst gjorde Dennis och Feldt saker i fel ordning under slutet av 1980-talet.
Det fanns dock en stor enighet i riksdagen om skattereformen 1991, så det går inte att skylla bara på sossarna.
Feldt får man ge credit för att han faktiskt försökte göra något åt S missgärningar. Han försökte ju få facket att vara måttliga i sina lönekrav. Men dom sket ju i honom. Och hade ingen som helst sjukdomsinsikt. Men Feldt lär ha insett vad priset var som skulle komma med tiden. Därav att han lackade ur och hoppade av politiken helt.

Alla som har gått ur skolan bör kunna förstå följande:
* Löneökningar leder till prisökningar (=inflation).
* Är inflationen större i Sverige än i ett annat land och man har fast växelkurs så blir kronan övervärderad.
* Är kronan övervärderad måste man till slut devalvera.
* Så länge man inte devalverar så kommer exportindustrins konkurrenskraft falla. (Dom kan inte höja priserna mer än konkurrenterna (som då har lägre kostnadsökningar).

De flesta borde kunna förstå ovanstående. Och därmed förstå vilken frustration som Feldt levde med. Ingen acceptans från de fackliga ledarna och ingen förståelse från statsministern eller andra ministrar. Och Sverige bara dundrar på mot avgrunden. Och han är finansminister i det träsket.

Ca 1990 tillsatte Ingvar Carlsson Rehnbergkommisionen för att rätta till problemet med fackets vansinne. Och han trodde att det skulle räcka (berättar de som var med). Rehnberg har senare berättat att de fackliga ledarna hade ingen verklighetskontakt alls. Dom förstod inte ens de enkla fakta jag skrivit ovan.
Och det där visar hur enorm S indoktrinering av folket var på den tiden.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag beskyller inte dig för hur grafen är ritad men det är förstås du som är ansvarig för att förstå den innan du använder den.
Utan underlag till hur den är framtagen så säger grafen egentligen inte ett skvatt. Det står ju inte ens vilket/vilka områden som de har använt. Om du hade länkat till webbsidan som den kommer ifrån så hade det väl gått att förstå mer.

Som om det aldrig skulle finnas nikotingula inrökta 20-talsväggar 😂
Här har det inte rökts inne sen förrförra ägaren renoverade allt för 20 år sen.
Jag har ett företag att driva, en kvinna att skämma bort och barn att tukta, har inte tid att ge er all min uppmärksamhet. Mindes bara att jag länkade den i annan tråd kom inte ihåg exakt siffror och nu tittade jag på den lite snabbt.

Det är från Stockholm.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Priserna är flera gånger högre för gammalt än nytt. Bara historielös pöbel som bor i nybyggen
Kan det verkligen stämma? Det har skrivits rätt mycket om hur dyra nya bostadsrätter är den sista tiden.
Men en 60-talslägenhet behöver ju inte vara omodernare än en 20-talslägenhet bara för att den är äldre. Det beror på hur lägenheten är inredd och underhållen.
 
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu driftar vi, men okej då. Rutinprogrammering kan AI hjälpa till med, men om du tittar på vad en systemutvecklare gör på en dag är ren programmering tyvärr inte en så stor del av arbetsdagen som man kan tro. Mycket handlar om att faktiskt veta vad man ska programmera och det har människor visat sig vara rätt dåliga på att utrycka genom åren och en dålig spec till chatGPT kommer tyvärr fortfarande bli ett dåligt program.

Utöver detta är generativ AI bra på att bygga enskilda funktioner, men att bygga system är ännu en bit bort.
Ja, en duktig programmerare kan skriva FORTAN-kod i vilket programmeringsspråk som helst. :)
Programmering handlar om mycket mer än kodning. Det är rätt mycket matematik.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kan det verkligen stämma? Det har skrivits rätt mycket om hur dyra nya bostadsrätter är den sista tiden.
Men en 60-talslägenhet behöver ju inte vara omodernare än en 20-talslägenhet bara för att den är äldre. Det beror på hur lägenheten är inredd och underhållen.
Hur menar du? En 20 talare är ju 40 år äldre.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Lägre efterfrågan på varor och tjänster eftersom inkomsten är lägre under åren innan man skaffar barn, om man väntar med att skaffa sig en utbildning tills barnen har blivit typ 10 år och klarar sig själva efter skolan.
Man flyttar den perioden i tiden, bara. N.B. att förutsättningen var att en förälder skulle vara hemma med sitt barn under barnets uppväxt. Då förlorar man inte på att vänta med att utbilda sig tills barnet är (halv)vuxet.
Att gå och inte göra nånting innan man skaffar barn är dock knappast smart.
 
P
D daVinci skrev:
Som jag minns det var Sverige faktiskt med och tog lån.
Var du med då? :)
Vad var det för slags lån? Det ska vara villkor som är bättre än marknadsvillkor för att det ska kunna räknas som bistånd/hjälp.
D daVinci skrev:
Det var Erlander/Palme/Carlsson som var de som kvaddade Sverige rejält med sin politik.
Glöm inte Nils Åsling och industriakuten.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Chat GPT är bra på att hjälpa dig med enkla algoritmer tex, inte arkitektur och design. Lär dröja lääääönge innan vi kan ersätta det
Inte än.

Alltid när AI har gjort framsteg har kritikerna hävdat att "det är är inte AI". Om man tittar på framstegen för AI-forskningen under de senaste 80 åren så har folk alltid hävdat att det inte går att göra ditten och datten med maskiner, men sen gick det.
Dreyfus skrev en berömd bok i början av 1970-talet, "What Computers Can't Do" och par uppföljare senare, som innehöll mycket bra kritik, men en del av det han påstod att datorer inte kan göra kan de göra numera.

AI-forskningen har då och då ändrat inriktning, och ibland har kursändringarna gjort att det har blivit små språng i AI-prestanda, till kritikernas förtret.

Jag är mer orolig för att Kurzweil kommer att få rätt än att utvecklingen inom AI ska sakta in.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Chat GPT är bra på att hjälpa dig med enkla algoritmer tex, inte arkitektur och design. Lär dröja lääääönge innan vi kan ersätta det
AI är rätt bra på att göra bilder numera, som ofta inte går att skilja från riktiga fotografier.
 
P pmd skrev:
AI är rätt bra på att göra bilder numera, som ofta inte går att skilja från riktiga fotografier.
Det är inget kreativt bakom. Enbart en ML som tränats på många foton. Visst är det imponerande men det är inte AI som du tror det är.
 
P
D Dilato skrev:
Här är ett exempel...😆
[media]
Den korrekta frågan vore:
Om det går åt 100 Wh att torka 3 handdukar, hur mycket energi går det åt att torka 9 handdukar?

Det är inte linjäriteten som är problem utan sammanhanget. ChatGPT har helt enkelt för liten erfarenhet när det gäller tvättbestyr.
 
JanneJanne123
P pmd skrev:
Ja, en duktig programmerare kan skriva FORTAN-kod i vilket programmeringsspråk som helst. :)
Programmering handlar om mycket mer än kodning. Det är rätt mycket matematik.
Vet faktiskt inte om jag helt håller med där. En hel del logik är det, men att likställa det med matematik, så långt vill jag inte gå. Har jobbat med programmering på stora och små företag i 20 år nu och mängden riktig matte jag har behövt använda är mindre än jag trodde på universitetet där första två åren i stort sett bara var mattekurser. Nu när jag anställer utvecklare försöker jag undvika matematiker, för de har en förkärlek att skriva komplicerad kod bara för att man kan, inte för att det behövs.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag använder ML i vårt spel faktiskt. Har tränat den på tracka mig när jag har trackers på fötter och midja, huvud och händer. Sedan i spelet kan man skicka in bara huvud och händer som är vanligast kunderna har trackers för. Så skapar den punkter för övriga
Det där är AI-tillämpning, inte byggande av AI.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet faktiskt inte om jag helt håller med där. En hel del logik är det, men att likställa det med matematik, så långt vill jag inte gå. Har jobbat med programmering på stora och små företag i 20 år nu och mängden riktig matte jag har behövt använda är mindre än jag trodde på universitetet där första två åren i stort sett bara var mattekurser. Nu när jag anställer utvecklare försöker jag undvika matematiker, för de har en förkärlek att skriva komplicerad kod bara för att man kan, inte för att det behövs.
Fyfan matematiker och fysiker. Riktigt dåliga utvecklare 🤣
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag använder ML i vårt spel faktiskt. Har tränat den på tracka mig när jag har trackers på fötter och midja, huvud och händer. Sedan i spelet kan man skicka in bara huvud och händer som är vanligast kunderna har trackers för. Så skapar den punkter för övriga
Huvudet ditt måste vara enkelt, det är ju stilla i femtonårsåldern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.