kashieda kashieda skrev:
Huvudet ditt måste vara enkelt, det är ju stilla i femtonårsåldern.
Hmm?

D daVinci skrev:
Holy shit.

Hm, varför tar du inte du och startar ett sådant företag. Med 90% färre anställda så skulle det bli väldigt bra lönsamhet. Och kapitalisterna stå i kö för att få investera.

Men av okänd anledning så klarar aldrig dessa som påstår sig kunna minska ned personalen av att göra det.
(Finns ett undantag och det är när man privatiserar offentlig verksamhet. Då hittar man även i verkligheten sådant som kan städas bort).

Det är inte görligt att "rädda" kronan med hög räntan under en internationell lågkonjunktur, när Centralbanker i andra länder sänker räntan för att dämpa lågkonjunkturens verkningar.

Det enda rätta i det läget är att göra som man till sist gjorde, dvs att släppa valutan fri.

Men den typen av beslut har man i Sverige haft en vilja att vara överens om över blockgränsen. Och S, som vill att politikerna skall mikromanagera allt kunde inte gå med på det.

Och så länge S sa nej var det bara att låta Riksbanken skada landet med hög ränta. Och så får man vänta tills dom backar och det gjorde dom till sist. Men skadorna var hårresande.

Man kan notera här att politiker oavsett partifärg är extremt ovilliga att ta ansvar får sådant de ställer till med.
Därför har dom fantiserat ihop mängder av påståenden där dom skyller på oskyldig. T ex har dom med framgång lurat i massor med människor att Soros var orsaken.
Men alla som tittat på fakta kan konstatera att det är en matematisk omöjlighet. Quantomfonden tog positioner mot pundet och en rad valutor. Men i huvudsak pundet. Det lilla dom hade över för SEK var försumbart. Men vad biter fakta när alla, med nasse-prefrenser i det dolda, kan få skylla på en jude i finansbranschen?

Ingvar Carlsson har väl aldrig blivit så arg som när en finansdirektör hetsades av media att peka ut hans finansminister som den ansvarige. Blottan tanken på att S skulle sitta med ansvar för vad de ställer till med fick adrenalinet att koka i hans ådror. Han hade ju ägnat decennier åt att lura i folket att S var folkets vän och bara gjorde förståndiga saker. En del tror ju fortfarande på det.

Feldt får man ge credit för att han faktiskt försökte göra något åt S missgärningar. Han försökte ju få facket att vara måttliga i sina lönekrav. Men dom sket ju i honom. Och hade ingen som helst sjukdomsinsikt. Men Feldt lär ha insett vad priset var som skulle komma med tiden. Därav att han lackade ur och hoppade av politiken helt.

Alla som har gått ur skolan bör kunna förstå följande:
* Löneökningar leder till prisökningar (=inflation).
* Är inflationen större i Sverige än i ett annat land och man har fast växelkurs så blir kronan övervärderad.
* Är kronan övervärderad måste man till slut devalvera.
* Så länge man inte devalverar så kommer exportindustrins konkurrenskraft falla. (Dom kan inte höja priserna mer än konkurrenterna (som då har lägre kostnadsökningar).

De flesta borde kunna förstå ovanstående. Och därmed förstå vilken frustration som Feldt levde med. Ingen acceptans från de fackliga ledarna och ingen förståelse från statsministern eller andra ministrar. Och Sverige bara dundrar på mot avgrunden. Och han är finansminister i det träsket.

Ca 1990 tillsatte Ingvar Carlsson Rehnbergkommisionen för att rätta till problemet med fackets vansinne. Och han trodde att det skulle räcka (berättar de som var med). Rehnberg har senare berättat att de fackliga ledarna hade ingen verklighetskontakt alls. Dom förstod inte ens de enkla fakta jag skrivit ovan.
Och det där visar hur enorm S indoktrinering av folket var på den tiden.
Du har fel det är enbart bankernas fel - Birgitta

P
D daVinci skrev:
Ca 1990 tillsatte Ingvar Carlsson Rehnbergkommisionen för att rätta till problemet med fackets vansinne. Och han trodde att det skulle räcka (berättar de som var med). Rehnberg har senare berättat att de fackliga ledarna hade ingen verklighetskontakt alls. Dom förstod inte ens de enkla fakta jag skrivit ovan.
De verkar ha fattat lite bättre nu med tanke på de låga löneökningskraven. Den här gången stack inflationen iväg från en extremt låg nivå så det kanske var tydligare nu.

Redigerat:
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ett företag att driva, en kvinna att skämma bort och barn att tukta, har inte tid att ge er all min uppmärksamhet. Mindes bara att jag länkade den i annan tråd kom inte ihåg exakt siffror och nu tittade jag på den lite snabbt.
Om du inte har tid att vara tydligt är det bättre att avstå att presentera otydliga data. Det blir nästan desinformation av det, och ingen lär bli övertygad.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Det är inget kreativt bakom. Enbart en ML som tränats på många foton. Visst är det imponerande men det är inte AI som du tror det är.
Vad tror du AI är?

P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet faktiskt inte om jag helt håller med där. En hel del logik är det, men att likställa det med matematik, så långt vill jag inte gå. Har jobbat med programmering på stora och små företag i 20 år nu och mängden riktig matte jag har behövt använda är mindre än jag trodde på universitetet där första två åren i stort sett bara var mattekurser. Nu när jag anställer utvecklare försöker jag undvika matematiker, för de har en förkärlek att skriva komplicerad kod bara för att man kan, inte för att det behövs.
Komplexitet är matematik. Grafteori är matematik.

P
Hur menar du? En 20 talare är ju 40 år äldre.
Nej, en 20-talslägenhet är max tre år gammal (eller fyra beroende på var man sätter origo). Menar du 1920-tal?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
ML heter det, AI är bara medias namn på det

[länk]
Där kom den! När AI gör ett "genombrott" med hjälp av en "ny" metod kommer alltid nån och säger att det där är minsann inte AI.

Maskininlärning är en del av AI-spektrat. ML har varit en AI-metod i decennier.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
JanneJanne123
P pmd skrev:
Kan inte komma på en enda gång jag har haft användning av tillämpad grafteori och börjar man hacka något eget kring det i ett enterprise-system har man tänkt fel.

Hur du får komplexitet till att vara matematik är lite oklart för mig.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
ML heter det
Visst, men att använda ML i en tillämpning (eller att utveckla en tillämpning ned hjälp av ML) är inte att bygga AI.

P pmd skrev:
Nej, en 20-talslägenhet är max tre år gammal (eller fyra beroende på var man sätter origo). Menar du 1920-tal?
Spelar du dum?

P pmd skrev:
Det kan också vara något med låg maintainability och dålig läsbarhet

P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kan inte komma på en enda gång jag har haft användning av tillämpad grafteori och börjar man hacka något eget kring det i ett enterprise-system har man tänkt fel.

Hur du får komplexitet till att vara matematik är lite oklart för mig.
Det är nog kodning du syftar på. Kodning kan väl sägas vara en delmängd av programmering.

P pmd skrev:
Visst, men att använda ML i en tillämpning (eller att utveckla en tillämpning ned hjälp av ML) är inte att bygga AI.
Så det som lärt CHAT GPT jobbar inte med att bygga "AI" då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.