P pmd skrev:
Det är nog kodning du syftar på. Kodning kan väl sägas vara en delmängd av programmering.
UTF8?

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så det som lärt CHAT GPT jobbar inte med att bygga "AI" då?
Nej, inte de som har samlat in data och kört det genom GPT. De som har utvecklat den LLL som ChatGPT bygger på har däremot byggt ett AI-system. (Eller ett ML-system om du hellre vill kalla det så). Modellen är väl GPT-3 eller GPT-4 tror jag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
P pmd skrev:
Det är nog kodning du syftar på. Kodning kan väl sägas vara en delmängd av programmering.
Nej.

P pmd skrev:
De verkar ha fattat lite bättre nu med tanke på de låga löneökningskraven. Den här gången stack inflationen iväg från en extremt låg nivå så det kanske var tydligare nu.
Ja, efter 90-tals krisen ändrade S inställning till facket. GP hade inget till övers för dom. När byggfacken skrek och gnällde så hutade han bara till dom.
Om jag minns rätt så sänkte GP tom akassenivån. (Antagligen så att dom skulle fatta att det var nya tider. Stor skillnad mot nya Ingvar Carlson-partiet SD som höjer bidragen istället).

Och när facket inte bara kunde höja lönerna hur som helst så fick som anpassa sig till att höja så vi får reallöneökningar istället. Det har vi haft sedan 1995.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet faktiskt inte om jag helt håller med där. En hel del logik är det, men att likställa det med matematik, så långt vill jag inte gå. Har jobbat med programmering på stora och små företag i 20 år nu och mängden riktig matte jag har behövt använda är mindre än jag trodde på universitetet där första två åren i stort sett bara var mattekurser. Nu när jag anställer utvecklare försöker jag undvika matematiker, för de har en förkärlek att skriva komplicerad kod bara för att man kan, inte för att det behövs.
Logik är en del i matematiken. Utan logik blir det mest bara buggig oanvändbar kod.

JanneJanne123
D daVinci skrev:
Logik är en del i matematiken. Utan logik blir det mest bara buggig oanvändbar kod.
Nej det där får du googla lite mer på. Matematik är logiskt, men logik är inte en del av matematiken.

JanneJanne123
Tror dock att vi totalt har dödat den här tråden med OT om programmering.

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej.
Nej, du syftar inte på kodning, eller nej, kodning är inte en delmängd av programmering?

P
Eller det är kanske stansning som är rätt svar? :)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Du har fel det är enbart bankernas fel - Birgitta
Nu har du fel igen, Andy-Pandy, det har jag inte skrivit.

BirgitS
P pmd skrev:
Man flyttar den perioden i tiden, bara. N.B. att förutsättningen var att en förälder skulle vara hemma med sitt barn under barnets uppväxt. Då förlorar man inte på att vänta med att utbilda sig tills barnet är (halv)vuxet.
Att gå och inte göra nånting innan man skaffar barn är dock knappast smart.
Du glömmer de 10 åren från att man har slutat skolan tills man får barn, 10 år med onödigt låg inkomst medför färre inköp, dvs. mindre efterfrågan på varor och tjänster, alltså lägre tillväxt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har du fel igen, Andy-Pandy, det har jag inte skrivit.
Så du har förstått att det var välfärden och efterföljande tillväxt som var det verkliga problemet? Bra där

• Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Så du har förstått att det var välfärden och efterföljande tillväxt som var det verkliga problemet? Bra där
Det är inte mig du ska övertyga utan de forskare och experter som har kommit fram till vad de anser var de viktigaste anledningarna. Vare sig de eller jag har påstått att det enbart var bankernas fel, utan det är något som du själv har hittat på.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte mig du ska övertyga utan de forskare och experter som har kommit fram till vad de anser var de viktigaste anledningarna. Vare sig de eller jag har påstått att det enbart var bankernas fel, utan det är något som du själv har hittat på.
Okej så du har inte förstått

Okej så du har inte förstått
Är du läskunnig, eller ber du din sambo tolka tecknen åt dig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.