Düsseldorff
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blivit ansvarig för att bygga om vår SSEK integration. Vilket jävla skit då alla kör olika standarder på sina medelanden. Fått ringa runt och samla in xsd från alla aktörer 🤣
Vad är ssek och xsd?

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad är ssek och xsd?
SSEK är en tjänst alla försäkringsbolag använder för att kommunicera med varandra. Tyvärr finns det ingen standard så euroaccident skickar ett format på försäkringsändringar med IF skickar en annan. Xsd är ett schema som säkerställer konsumenten vet hur den ska hantera medelandet

Düsseldorff
SSEK är en tjänst alla försäkringsbolag använder för att kommunicera med varandra. Tyvärr finns det ingen standard så euroaccident skickar ett format på försäkringsändringar med IF skickar en annan. Xsd är ett schema som säkerställer konsumenten vet hur den ska hantera medelandet
Ok tack. Jag borde med andra ord veta vad ssek är... jag får försvara mig med att jag är chefsjurist och väldigt långt från allt det där.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Vad är ssek och xsd?
Ett gemensamt format för att utbyta försäkringsinformation respektive ett generellt format för att specificera datakontrakt.

Edit: för långsam.

• Älska
Düsseldorff
  • Laddar…
JanneJanne123
Blir intressant att se om Open Insurance kommer göra det här enklare i framtiden.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Blir intressant att se om Open Insurance kommer göra det här enklare i framtiden.
Kan inte bli sämre än SSEK 🤣

Kommer det sluta som med p27 månne?

Düsseldorff
Nu är vi på min hemmaplan! Ja, det finns väl egentligen ingenting som talar emot det hela (på ett legalt plan åtminstone). Precis som open banking visade sig funka toppen.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Düsseldorff
Kan inte bli sämre än SSEK 🤣

Kommer det sluta som med p27 månne?
P27... 💀

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
P27... 💀
Så glad vi sket i att börja anpassa, hade kostat många miljone

Edit: eller iof hade nog gått rätt smutt för jag har skrivit integrationen med Bankgirot :)

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Så glad vi sket i att börja anpassa, hade kostat många miljoner
Fy fan den där skiten kostade oss ca 50 Mkr.

• Ledsen
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
På det försäkringsbolag jag arbetar på har vi genom åren till och med haft svårt att enas om ett format internt, blir väldigt intressant att se hur det går mellan bolag.

Open bakning har ju funkat bra, men datamodellen för ett bankkonto går inte krångla till så mycket. Försäkringar är lite mer komplicerade.

• Gilla
Fopes och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
På det försäkringsbolag jag arbetar på har vi genom åren till och med haft svårt att enas om ett format internt, blir väldigt intressant att se hur det går mellan bolag.

Open bakning har ju funkat bra, men datamodellen för ett bankkonto går inte krångla till så mycket. Försäkringar är lite mer komplicerade.
Vilket bolag är det? 🥹

Hade inte behövt va krångligt. Helvete vad vissa aktörer krånglar. Vi är dock inte bättre, våra legacy-modeller är det sjukaste jag sett. Och då har jag ändå varit systemarkitekt i snart 20 år och utvecklare i 30

Vilket bolag är det? 🥹
Jag kommer inte outa för då kommer någon kommunist här ringa och försöka få mig cancelerad

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag kommer inte outa för då kommer någon kommunist här ringa och försöka få mig cancelerad
Förståeligt. Jag kommer inte heller outa.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.