BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns det folk som köper 60-talslägenheter. Ja jävlar nu har man hört allt 🤣
Då kan man ju få stora fönster med en härlig utsikt. I stället för små fängelsefönster i 20-talshus.

• Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
BirgitS
Tyskland och Frankrike var helt sönderbombade av ett visst litet världskrig. Vad för ursäkt har vi
Jag beklagar om jag rubbar din världsbild men senaste världskriget tog slut 1945 och inte på 70-talet. Även Sverige hade en lågkonjunktur under det, även om den förstås inte var lika djup. Hört talas om Marshallplanen?

• Älska
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då kan man ju få stora fönster med en härlig utsikt. I stället för små fängelsefönster i 20-talshus.
Snarare 2.2 I takhöjd 🤣

BirgitS
Snarare 2.2 I takhöjd 🤣
Stackare har du så lågt i tak.

BirgitS BirgitS skrev:
Stackare har du så lågt i tak.
Jag har 3 meter.

Dagis kostade 87 miljarder 2022. Det var 509 000 barn inskrivna hösten 2022 så då landar vi på ca 170k per barn. 14 lökar i månaden. Hade jag gärna betalat de åren jag har barnen på dagis givet jag får de 170k resten av livet i skattesänkning
öööh du betalar liksom inte skatt bara till din och dina barns välfärd! Om alla har det drägligare blir det bättre för alla! Och vissa kommer kanske aldrig ekonomiskt kunna betala tillbaka med pengar.
Men vi vet först när vi ligger i graven om vi har plus på kontot!! från koldioxidavtryck till att kört rattfull och invaliserat någon, allt handlar inte om man bidrar med mest för att man tjänar mest. Och allt snack om produktivitet är helt förlegat det går inte ihop med folkmängd och klimat. Vi måste skapa oss ett nytt sätt att leva och nya mål/ utmaningar för vi kan ju inte lägga oss ned och dö. Högpresterande, kreativa och driftiga människor måste få nya redskap och sluta tänka i pengar

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
öööh du betalar liksom inte skatt bara till din och dina barns välfärd! Om alla har det drägligare blir det bättre för alla! Och vissa kommer kanske aldrig ekonomiskt kunna betala tillbaka med pengar.
Men vi vet först när vi ligger i graven om vi har plus på kontot!! från koldioxidavtryck till att kört rattfull och invaliserat någon, allt handlar inte om man bidrar med mest för att man tjänar mest. Och allt snack om produktivitet är helt förlegat det går inte ihop med folkmängd och klimat. Vi måste skapa oss ett nytt sätt att leva och nya mål/ utmaningar för vi kan ju inte lägga oss ned och dö. Högpresterande, kreativa och driftiga människor måste få nya redskap och sluta tänka i pengar
Det är trevligt i tanken men tyvärr funkar det ju inte i praktiken vilket man kan se på Sverige tex

BirgitS
Jag har 3 meter.
På 60-talet var det inte tillåtet med 2,2 m i takhöjd. Det fanns regler för bygglov redan då.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vilka tror du bygger AIn? Vi utvecklare förstås.
Nåja, det är väl enbart ett fåtal som arbetar med machine learning på något meningsfullt sätt. De flesta utvecklare rullar nog tummarna större delen av dagen så där kommer vi se en stor produktivitetsökning. 10000 anställda på Spotify är ju skrämmande på riktigt till skillnad från dina påhittade siffror om Uppsala kommun. Spotify har knappt kommit med något nytt på 15 år och har väl bara gått med vinst enstaka år.

• Gilla
  • Älska
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
kashieda kashieda skrev:
Nä, inte Sverige.
Då är det måhända mindre relevant. Risken för militärkupper i Sverige är exempelvis ganska liten och demokratiskt valt extremhögerstyre har varit mycket sällsynt de senaste hundra åren var i världen man än letar.

Är du lika autistisk alltid? 243 blir 200 närmaste 100k.

Siffran på folk i arbete lär ligga runt 100k så mao 19 procent jobbar i kommun. Helt sjukt
Ja tycker du det är autitiskt att på påpeka skillnaden mellan påhittade 30 av 200 jämfört med det riktiga 19 av 243 så står jag för det. Man undrar hur du avrundar när du fakturerar?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ja tycker du det är autitiskt att på påpeka skillnaden mellan påhittade 30 av 200 jämfört med det riktiga 19 av 243 så står jag för det. Man undrar hur du avrundar när du fakturerar?
Påbörjad timme givetvis

BirgitS BirgitS skrev:
På 60-talet var det inte tillåtet med 2,2 m i takhöjd. Det fanns regler för bygglov redan då.
Mäklarstatistiken visar att folk hellre bor i 20-tal än 60-tal. Vi kan släppa det där och gå vidare

BirgitS BirgitS skrev:
Jag beklagar om jag rubbar din världsbild men senaste världskriget tog slut 1945 och inte på 70-talet. Även Sverige hade en lågkonjunktur under det, även om den förstås inte var lika djup. Hört talas om Marshallplanen?
Tror du på riktigt att det går över en natt att återhämta sig från ett sådant krig. haha du är fyfan bombad på riktigt. No pun intended.

Varför Sverige öht hade lite framgång på 50-talet och en bit in på 60 talet var just för att vi hade en fungerade industri som inte var sönderbombad. Sedan förstörde vi allt med välfärdsexperiment.

Ett empiriskt bevis är ju att inga bolag har skapats senaste 100 åren i storlek med Ericsson, ABB, osv. Skulle vara Ikea då, men det är ju inte av den industridignitet som andra nämnda bolag. SAAB skapades 1937 men är avknoppad av andra tidigare bolag.

P
S sprucetwig skrev:
Visst kan man ha ett system där man betalar sin förskola själv men då kommer de flesta familjer istället välja att ena föräldern är hemma istället.
Vilket inte nödvändigtvis är dåligt överlag, men vi måste tydligen bli uppfostrade av staten i den här frågan.

Det kan ha varit bra med offentlig barnpassning för att kvinnor snabbare skulle bli bättre accepterade i yrkeslivet, men jag tycker nog att det har gått ut lite över valfrihet och flexibilitet.

Som i många andra sammanhang blir några lidande av "one size fits all"-principen, så jag tycker att det vore bra att prova att höja barnbidraget med motsvarande belopp som man sparar på att inte ha offentligt finansierad barnpassning. Då kan alla familjer välja själv om de vill låta någon annan uppfostra barnen eller om de vill göra det själva.

Samma princip kan gärna användas i andra sammanhang där alla idag måste göra likadant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.