AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Påbörjad timme givetvis
Tar du betalt för tiden på byggahus eller stoppar du klockan vid varje inlägg?
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Har man kravet ett barn per vuxen förskollärare så blir det den prisnivån.

I Sverige har man dock betydligt fler barn per vuxen.

Hur tänkte du egentligen när du skrev detta?
Jag svarade enbart på ditt påstående att det var låginkomsttagarna i Storbritannien som var hemma med barnen på grund av förskoleavgifter.

Hur tänkte du själv?
 
S sprucetwig skrev:
Tar du betalt för tiden på byggahus eller stoppar du klockan vid varje inlägg?
Jag skapade underliggande arkitektur för denna vackra skapelse medans vi pratade

Skärmdump av kod i Visual Studio, innehåller C#-kod med kommentarer och metoddefinitioner för parsning.
 
P
D daVinci skrev:
Sedan kan man ju fråga som om staten öht skall betala ett öre för kultur. Det är mer en fråga för individen själv att avgöra.
Svensk kulturpolitik är till viss del ett arv från Gustav III:s tid (även om det fanns lite kulturpolitik innan dess). Kulturpolitiken har alltid främst tillgodosett samhällselitens önskemål. Kungliga Operans besökare utgör knappast ett tvärsnitt av befolkningen, t.ex.

Nu råkar jag tycka ganska bra om opera så jag gillar att staten tvingar folket att finansiera Operan, och jag har faktiskt sett föreställningar där två gånger. Troligen hade det dock varit billigare för mig att betala de två biljetterna personligen istället för via skatten.
(Fast jag betalade ju dubbelt: både via skatten och biljettpriset vid föreställningen).
 
P
D daVinci skrev:
Men varför har inte någon av alla dessa redan ordnat detta?
Jag antar att frågan är retorisk, men jag har ett uppenbart svar om någon, mot förmodan, är intresserad.
 
Redigerat:
P
D daVinci skrev:
Har du då observerat att alla privata företag har gått i kk?
Annars har du inte observerat det du påstår.
Jag hänger inte riktigt med i din slutledning. Varför måste alla privata företag har gåt i konkurs för att mitt påstående ska vara relevant?
 
P
D daVinci skrev:
Det jag tänker på är att det antal som nämnts är heltidsekvivalenter. Och då kan nominella antalet vara högre.
Ja, givetvis.
Och då finns 2 olika siffror på antalet anställda så båda kan anses vara riktiga. De bara beskriver data på olika sätt.
Jag har inte sett några referenser i tråden som säger något om huruvida det handlar om heltidsekvivalenter eller antalet anställda individer, men jag kan förstås ha missat det.

När man redovisar antalet anställda så tycker jag att det rimliga är att det handlar om antalet anställda individer, om ingen annan kvalifikation finns i det presenterade datan.
 
P pmd skrev:
Jag antar att frågan är retorisk, men jag har ett uppenbart svar om någon, mot förmoden, är intresserad.
Jag har redan svarat det korrekta svaret. Någon annan ska betala
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, givetvis.

Jag har inte sett några referenser i tråden som säger något om huruvida det handlar om heltidsekvivalenter eller antalet anställda individer, men jag kan förstås ha missat det.

När man redovisar antalet anställda så tycker jag att det rimliga är att det handlar om antalet anställda individer, om ingen annan kvalifikation finns i det presenterade datan.
Så du tycker kommunen är effektivt skött om det jobbar 2000 gubbar och 28k konsulter?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skapade underliggande arkitektur för denna vackra skapelse medans vi pratade

[bild]
ChatGPT hade löst det på halva tiden.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
ChatGPT hade löst det på halva tiden.
haha. du har inte använt chat gpt hör jag
 
P pmd skrev:
Jag hänger inte riktigt med i din slutledning. Varför måste alla privata företag har gåt i konkurs för att mitt påstående ska vara relevant?
Om kriteriet för att vara ineffektiv är att ha gått i kk. Och det finns privata företag som inte gått i kk har du ingen som helst grund för att påstå att privata företag är ineffektiva.

Prova att ställa upp logiska uttryck för det du påstår, så ser du att du inte visar något alls av ditt påstående.

Tyckande visar inget.
Påhitt visar inget.

(KK kan man för övrigt hamna i fast man är väldigt effektiv).
 
P
N Niq skrev:
Om man tar ett exempel med en ensamstående med låg lön som inte har råd att betala den summan för dagvård. Vilket skulle då vara det bättre alternativet? Att personen går hemma med sitt barn och får bidrag eller att personen genom en skattefinansierad dagvård kan vara på sitt jobb?

Om man ser det kortsiktigt kanske det skulle vara plus minus 0.

Om man ser det långsiktigt så kan personen tillskansa sig mer arbetserfarenhet och jobba sig upp till en högre lön snabbare om den kan vara på jobb.

Vilket är det bästa och i längden mest effektiva alternativet.
Nationalekonomi är ett svårt ämne. Det är nog därför man kan få "Nobelpris" i det. :)
 
P
D Dilato skrev:
Några saker jag inte använder är bland annat kollektivtrafik, badhus, dagis, lekplatser så lägg ner skiten och sänk skatten.😠
😎
Allt det där måste inte skattefinansieras för att ett kollektiv ska ha nytta av det. Gemensam finansiering kan vara annat än via skatten.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är väl egentligen bara polis och infrastruktur som ska vara offentligt
Varför ska de vara offentliga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.