P
D Dilato skrev:
Försvaret löser man då med Wagnergruppen tänker jag?
Yrkessoldater har vi redan i Sverige, men de är skattefinansierade.
Skulle Wagnergruppen försvara Sverige gratis, menar du? :)
 
P pmd skrev:
Varför ska de vara offentliga?
Det är klart man skulle kunna ha ett system att bara de som betalar får hjälp men jobbigt fråga om giltigt betalbevis innan man rycker in
 
S sprucetwig skrev:
Nåja, det är väl enbart ett fåtal som arbetar med machine learning på något meningsfullt sätt. De flesta utvecklare rullar nog tummarna större delen av dagen så där kommer vi se en stor produktivitetsökning. 10000 anställda på Spotify är ju skrämmande på riktigt till skillnad från dina påhittade siffror om Uppsala kommun. Spotify har knappt kommit med något nytt på 15 år och har väl bara gått med vinst enstaka år.
Min erfarenhet av privat näringsliv ger inget stöd för ditt påstående. Utvecklarna arbetar för fullt.

Det som jag däremot noterat från yngre och nyanställda är en total avsaknad av insikt för vilka problem som måste lösas. Ett av två alternativ brukar uppstå. 1) dom slutar 2) dom inser till slut.

Sedan är det kanske 10% av tiden som spenderas med koden. En del som inte förstår utmaningar med testbarhet, testscope, analys av alla möjliga felfall mm, dom kan tycka att utvecklarna inte gör något. Men det är mer pga bristande kunskaper och insikter.

Sedan vet jag att det kan finnas problem med enstaka individer i privat sektor. Men det är mer pga arbetsmarknadslagar och fackföreningar. Hade vi sluppit de så hade problemen inte funnits.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Vad det nu var för anledning på 70-talet, så var det inte det du skriver.
Då handlade det om hemmafruar som kanske gått 7 år i folkskola och aldrig varit ute i arbetslivet. Och kanske hade IQ70. Dom väntade tills barnen var +18 år innan dom kände sig tvingade att börja göra rätt för sig. Och det är klart att dom kunde inte få några kvalificerade arbeten.
Om du tror att kvinnor var jämställda på arbetsmarknaden på 1970-talet även om de var välutbildade så tror du helt fel. Det är en enorm skillnad på kvinnors möjligheter på arbetsmarknaden nu jämfört med då, även om det finns en hel del kvar att göra.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Och för femtioelfte gången låt bli att kalla mig Gittan. Om du själv inte vill bli kallad för Andy-Pandy eller något annat.
Gittan är väl ett smeknamn? Anders tycker nog att du är lite rar och förtjänar ett smeknamn. 🙃
Jag tycker att Anders är lite gullig så jag antar ditt förslag att kalla honom för Andy-Pandy.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Se filmen ovan
Den filmen tycks ha försvunnit i ett svart hål.
 
P pmd skrev:
Den filmen tycks ha försvunnit i ett svart hål.
 
P
kashieda kashieda skrev:
Hur ska man då kunna hålla pöbeln nere?
Ja, det är mycket svårare nu när monopolteve inte är den största källan till nyheter och annan information.
Hög beskattning är dock en ganska effektiv metod för att hålla tryck på folket.

"Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner".
 
P pmd skrev:
Ja, det är mycket svårare nu när monopolteve inte är den största källan till nyheter och annan information.
Hög beskattning är dock en ganska effektiv metod för att hålla tryck på folket.

"Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner".
Aha, det var alltså den högervridna monopolteven som ställde till det?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kan väl vara okej så länge skatterna är låga. Värst är ju i Frankrike med vägtullar precis över allt och inte speciellt låga skatter. Såklart inte så kul vara turist i ett sådant land men det drabbar ju inte de som bor där
Är det gratis för invånarna i Frankrike att köra på vägarna, men kostar pengar för turisterna?
 
P pmd skrev:
Är det gratis för invånarna i Frankrike att köra på vägarna, men kostar pengar för turisterna?
Nej, det jag säger Frankrike är ju värst med ganska höga skatter OCH vägtullar över allt.
 
P
S sprucetwig skrev:
T.ex att tro att tillväxt, alltså BNP-ökning, är något odelat positivt och livsnödvändigt 😂
Det beror förstås på vad men menar med livsnödvändigt. Det är väl inte alltid livsnödvändigt med en bra och välfungerande sjukvård eftersom ingenting är nödvändigt när man är död, men innan dess så kan det vara bra att ha.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Lite förvånande om folk var med på den tiden och inte känner till detta. Ingvar Carlsson & Co jobbade ganska hårt på att köra Sverige ned i avgrunden.
När det stora misslyckade försöket att "rädda kronan" gjordes av Riksbanken 1992 var Carl Bildt statsminister.
Men visst gjorde Dennis och Feldt saker i fel ordning under slutet av 1980-talet.
Det fanns dock en stor enighet i riksdagen om skattereformen 1991, så det går inte att skylla bara på sossarna.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Du måste tänka på flera årtionden och inte bara ett specifikt år. Det är välkänt att folk som har varit borta från arbetslivet i t.ex. 7 år har väldigt svårt att få ett jobb igen och t.ex. kan få ett lågbetalt jobb (städare) i stället för det akademikerjobb som personen hade innan. Det innebär dels att staten kan gå miste om skatteintäkter under väldigt många år (fler än åren som barnen skulle behövt en förskola) och dels att det var bortkastade pengar att utbilda personen. Det var just av sådana anledningar som man på 70-talet byggde ut barnomsorgen väldigt mycket.
Bättre att utbilda sig när barnen har vuxit upp, alltså …
 
P
S sprucetwig skrev:
För övrigt, jobbar du/ni inte inom IT? Ni är ju de första som blir ersatta om AI håller allt det lovar. Men ni kan ju alltid skola om er till förskolelärare där det inte går att ersätta människor med teknik.
Pessimist!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.