Är det ett sommarhus ?

• Gilla
Bgin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Är det ett sommarhus ?
Vilket menar du?
Vi bor i vanlig villa, men Attefallshuset och förrådet har jag valt att isolera. Attefallshuset på grund av brandklassning, förrådet på grund av att det skall står pumpar och teknik där. Tänkte att det var bra att ljudisolera det. :)

blev inte färdig idag, det skall sitta värmepump på andra sidan väggen så det fick bli lite planering. Dessutom var det superoskönt att isolera idag :thinking:
Isolerat förråd under konstruktion med träväggar och uttag för värmepumpinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
Jaha trodde det var på sommarstället huset poolen är. Hade en bekant som hade sommarställe i Höllviken vi var där några gånger och festa som unga

M maria01 skrev:
Jaha trodde det var på sommarstället huset poolen är. Hade en bekant som hade sommarställe i Höllviken vi var där några gånger och festa som unga
Det finns fortsatt folk som kommer hit och festar :cool:
Men, det blir färre och färre sommarhus. Det finns dock några fina kvar :)

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Lite städning, allt klart för elektriker som kommer imorgon.

Renoverat rum med träpanelväggar, kablar för elinstallation och rent golv redo för elektriker.
Skapa konto

Ni spikar vi igen sista väggen!
Små byggprojekt med öppna väggar och isoleringsmaterial, redo för elektrikerarbete.
Skapa konto

• Gilla
trojlee
  • Laddar…
Jag håller på själv att bygga ngt liknande. En atterfallare med pulpet efter egen konstruktion. Gjöt plattan idag! Min kommer bli 4x7,5m med två vikglaspartier på 3,6m vardera. Jag funderar på att beställa Schüco vikdörrar. Vilka köpte du??? Så roligt att se bilder från ditt bygge! Till detta bygge har jag bestämt mig för att fota oftare:

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
M Majpaj skrev:
Jag håller på själv att bygga ngt liknande. En atterfallare med pulpet efter egen konstruktion. Gjöt plattan idag! Min kommer bli 4x7,5m med två vikglaspartier på 3,6m vardera. Jag funderar på att beställa Schüco vikdörrar. Vilka köpte du??? Så roligt att se bilder från ditt bygge! Till detta bygge har jag bestämt mig för att fota oftare:
Grattis till bygget! Själv tog jag alu-vikparti från nordiska fönster. Jag beställde via bygghemma då jag satt och jämförde fram och tillbaka. Smidigt att beställa allt från ett ställe. Tyvärr har bygghemma fel på sitt beställningsformulär så man kan inte välja till dörrhandtag på utsidan(!) så nu har jag varit jättejobbig mot dem idag, och fortsätter imorgon...
Själv tycker jag det är bygghemma som är jobbiga då det skjuter hela planeringen på mitt bygge.
Men fönsterna verkar jättebra och enkla att öppna osv. Hade jag beställt igen hade jag beställt direkt från nordiska fönster, för där kan man konfigurera handtag och cylindrar...

Nordiska fönster har varit bra att vara i kontakt med. Har ställt frågor och fått offert på både deras vikdörrar och Schüco. Enligt dem så glider Schüco dörrarna lättare än deras eget märke så därför föll jag för Schüco.

vad kommer du lägga för golv i din atterfallare?

M Majpaj skrev:
Nordiska fönster har varit bra att vara i kontakt med. Har ställt frågor och fått offert på både deras vikdörrar och Schüco. Enligt dem så glider Schüco dörrarna lättare än deras eget märke så därför föll jag för Schüco.

vad kommer du lägga för golv i din atterfallare?
Eftersom vi har pool utanför blir det klinker. Kommer sätta träpanel på en vägg för att ”mjuka upp” känslan. Det blir det här, på diagonalen:
https://www.stonefactory.se/inomhus...We5rUvxe5zVQZJvtwVJ6ihUeQ1f1NRmhoClw8QAvD_BwE

Då fick jag spikat igen och målat idag.

satte panelen uppifrån denna gången, inte helt enkelt, men det var för att det skulle bli bra inpassning till fönsterna.
Nyinstallerad träpanel på en byggnad med lösa träbitar och verktyg i förgrunden.
Skapa konto

Nypanelad och nymålad skjulbyggnad under arbete med verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto

Nypanelat och målat hus under renovering med fokus på inpassning vid fönster och uppställt byggmaterial.
Skapa konto

Nypanelat och målat skjul med verktyg och byggmaterial runt omkring i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Sjöolsa och 1 till
  • Laddar…
Jättefint bygge(y)
Mycket tall på tomten, är inte några till besvär?
Men det ser ut som väster om Stenbocks väg, och då får du väl inte fälla en enda tall utan tillstånd frän kommunen?
Har du funderat på att ta tillvara på kylan från poolvärmepumpen? Det kan sommartid bli väldigt varmt i Attefallshus med mycket glas. Men övriga tider på året är det tvärtom. Solpaneler kanske för elproduktion?

L Leif i Skåne skrev:
Jättefint bygge(y)
Mycket tall på tomten, är inte några till besvär?
Men det ser ut som väster om Stenbocks väg, och då får du väl inte fälla en enda tall utan tillstånd frän kommunen?
Har du funderat på att ta tillvara på kylan från poolvärmepumpen? Det kan sommartid bli väldigt varmt i Attefallshus med mycket glas. Men övriga tider på året är det tvärtom. Solpaneler kanske för elproduktion?
Angående tall så är svaret ja. Det har varit en process under ett år ungefär med olika arborister och dialog med kommunen. Det var faktiskt bara två tallar vi fick ta ner, den ena var död och den andra slog blixten ner i för något år sedan. Det lät som en tom skolåda när man knackade på den i botten. Inte enkelt ändå, och så skall det vara. Vi bor ”i skogen” och jag gillar det, så jag har inget inneboende hat mot träd :)
Vad gäller värmepumpen så har jag inte funderat på det. Är det ens möjligt att göra så?
Det känns som min värmepump är helt avsedd för pool och inget annat (50mm anslutning).

Sen vad gäller kyla i attefallet så har det än så länge inte varit något problem. Det är brandklassat och treglas, så det blir inte ”apvarmt” som det kan bli i vissa uterum.
Men värme vintertid är ännu inte löst. Hade först tänkt en egen värmepump till huset...

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Sen vad gäller arborister så verkar det vara en sjukt oseriös bransch. Tror vi kollade med 5 olika. Allt från att ”ja, vi är certifierade” (hade bara svårt att hitta intyget eller uteblivet svar). Fantasipriser där det skulle vara billigare för mig att ta tjänstledigt, utbilda mig till arborist och betala utbildningen själv, ta motorsågskörkort och såga ner det på egen hand (jag kollade upp detta så det är inget ”snack”) !!!

Edit: och vidare ville jag gjuta platta till förrådet också, men det gick inte på grund av träden, så det fick bli plintar. Jäkla jobb, men nu är det mysigt inklämt mellan tallar och jag ångrar det inte en sekund :)

Redigerat:
  • Gilla
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Sen vad gäller arborister så verkar det vara en sjukt oseriös bransch. Tror vi kollade med 5 olika. Allt från att ”ja, vi är certifierade” (hade bara svårt att hitta intyget eller uteblivet svar). Fantasipriser där det skulle vara billigare för mig att ta tjänstledigt, utbilda mig till arborist och betala utbildningen själv, ta motorsågskörkort och såga ner det på egen hand (jag kollade upp detta så det är inget ”snack”) !!!
Jag har motosågskörkort och fällt en del träd
hos grannar, men i stället för att klättra som arborister gör, så hyr man en tillräckligt hög lift och står säkrad i krogen och sågar ned trädet uppe ifrån.
Det finns också flera företag med kranbilar som har grip med kap, i princip står dom på gatan och når 28-30m från krancentrum.
Kranbil med gripklo som håller i ett fällt träd bredvid en person, vid ett bostadsområde.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:

Edit: och vidare ville jag gjuta platta till förrådet också, men det gick inte på grund av träden, så det fick bli plintar. Jäkla jobb, men nu är det mysigt inklämt mellan tallar och jag ångrar det inte en sekund :)
det är samma här nere men viktigast är att den som utför jobbet har försäkring sen får dom kalla sig vad som

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.