114 473 läst · 280 svar
114k läst
280 svar
Attefall med pulpettak - egen konstruktion
Jo, det trodde jag med, men det är inte så enkelt i vårt område. Framförallt tallar, men egentligen alla träd omfattas av marklov vid fällning. Det får man söka (och betala) hos kommunen och det är inte bara att såga ner som man själv vill, oavsett om träden är uppenbart döda eller sjuka (vi hade myror som flyttat in i ett träd, samt en hackspett som hade börjat avverka det på mitten). Firman som utför arbetet måste vara certifierad och godkänd av kommunen. Fick till slut tag på en bra person på kommunen som kunde svara på om min tänkta firma var ”godkänd”. Långt ifrån alla är det nämligen. Firman måste sedan skriva ett intyg på ingreppen (fällning) samt beskriva anledning till detta inklusive fotodokumentation. Anledningarna kan vara sjukdom, växtsätt (t ex att det lutar och kan utgöra fara vid storm eller liknande). Vi har fått planera bygget helt efter hur träden står. Vi har egentligen en tall till som vi ville ta ner då vi hade fått in mer sol, men firman såg ingen anledning till det (det är inget fel på trädet) så det fick snällt stå kvar.M maria01 skrev:
nu skall tråden inte handla om marklov, men jag tänkte att det kan vara bra information till andra som behöver ta ner träd där området omfattas av detta
Då poolvärme pumpen avger kyla från kondenser så kan man planera placeringen så man får plats med en fin ölkylare där.1977bjorn skrev:
Idag blev merparten av elen klar. Kom på att jag skall sätta ett utvändigt uttag också för säkerhets skull.
blev till att kapa till distanser för rak infästning i fjällpanelen
Givetvis sprack båda distanserna, så lite lim på dem
Inpassning av elrör
Nu börjar det spelas och drickas i grannskapet, så det är väl dags att lägga saker på kylning
glad midsommar alla!
blev till att kapa till distanser för rak infästning i fjällpanelen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Givetvis sprack båda distanserna, så lite lim på dem
Logga in
Skapa konto
Inpassning av elrör
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu börjar det spelas och drickas i grannskapet, så det är väl dags att lägga saker på kylning
glad midsommar alla!
Redigerat:
Idag blev jag trött på bygget. Lika bra att åka och bada istället
Fast jag hann med lite innan. Vägg-isolering klar, sånär som på en liten hörna där jag skall dra fram utanpåliggande uttag.
Fel färg på uttaget jag hittade i garaget, en burk plastprimer och lite svart med tveksam gas fanns dock
isolering i väggar klart samt drev:
Sen började jag på ett stativ till v-pumpen:
Riktigt jobbigt. Det var här jag tappade gnistan. Tror jag rivit upp de där jordankarna 50 gånger. Skruvat om hela ramen en gång...
Nu blir det lite fotboll istället
Fast jag hann med lite innan. Vägg-isolering klar, sånär som på en liten hörna där jag skall dra fram utanpåliggande uttag.
Fel färg på uttaget jag hittade i garaget, en burk plastprimer och lite svart med tveksam gas fanns dock
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
isolering i väggar klart samt drev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen började jag på ett stativ till v-pumpen:
Logga in
Skapa konto
Riktigt jobbigt. Det var här jag tappade gnistan. Tror jag rivit upp de där jordankarna 50 gånger. Skruvat om hela ramen en gång...
Nu blir det lite fotboll istället
Nu har det börjats med insidan av attefallshuset. Lite pill med el, och snart isolering. Tyvärr kom jag på att det hade varit fördelaktigt med en luft/luft-värmepump. Vill man nu ha det så är det också najs att förbereda en egen grupp (ytterligare kabel från teknikrummet). Nu jagas det installatör för att se om det går att lösa...
Det där blir riktigt fint. Mycket vackert med de vuxna tallarna. Har en närstående som är betagen av särskilt tallstammens fina färg och karaktär, och jag är benägen att hålla med.
Varför inte bara dreva som vanligt runt fönstren i det oisolerade förrådet?
Varför inte bara dreva som vanligt runt fönstren i det oisolerade förrådet?
fick snickrat lite på teknikhuset idag.
tänkte bli klar med sista väggen plus golvet innan semestern...
fick satt dit lite extra vinkeljärn på golvreglarna, kanske onödigt men bättre att de sitter där än att de ligger i garaget...
Fick spikat på lite panel på skjulet till v-pumpen
Avtagbar inspektionslucka eftersom displayen sitter där
Börjar ta sig
Logga in
Skapa konto
tänkte bli klar med sista väggen plus golvet innan semestern...
Logga in
Skapa konto
fick satt dit lite extra vinkeljärn på golvreglarna, kanske onödigt men bättre att de sitter där än att de ligger i garaget...
Logga in
Skapa konto
Fick spikat på lite panel på skjulet till v-pumpen
Logga in
Skapa konto
Avtagbar inspektionslucka eftersom displayen sitter där
Logga in
Skapa konto
Börjar ta sig
Logga in
Skapa konto
M
Marjatta Lakso
Bannad
· Helsingfors
· 11 inlägg
Marjatta Lakso
Bannad
- Helsingfors
- 11 inlägg
Huset liknar ett växthus. Lite som mitt hus, med många 3-glasfönster, förfärligt hett på sommaren. Jag har 5 badrumsfläktar (4 av dem i ett vädringsfönster), en köksfläkt och ett kylaggregat igång varje natt på sommaren och sover i uterummet.1977bjorn skrev:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Idag höll jag på att få ett sammanbrott på mina skämtartiklar till håltagare. Köpte ändå en ny på byggmax och tänkte att ”jag skall ju inte göra så många... den räcker nog...”
Ett tips, nedan verktyg är farliga, helt odugliga, pengar i sjön och bidragande orsak till psykisk ohälsa. Köp aldrig (om det inte är som skämtpresent till någon ovän)
Som tur var hade min lokala bygghandel en som inte var värdelös
Ett tips, nedan verktyg är farliga, helt odugliga, pengar i sjön och bidragande orsak till psykisk ohälsa. Köp aldrig (om det inte är som skämtpresent till någon ovän)
Logga in
Skapa konto
Som tur var hade min lokala bygghandel en som inte var värdelös
Logga in
Skapa konto