M maria01 skrev:
det är samma här nere men viktigast är att den som utför jobbet har försäkring sen får dom kalla sig vad som
Jo, det trodde jag med, men det är inte så enkelt i vårt område. Framförallt tallar, men egentligen alla träd omfattas av marklov vid fällning. Det får man söka (och betala) hos kommunen och det är inte bara att såga ner som man själv vill, oavsett om träden är uppenbart döda eller sjuka (vi hade myror som flyttat in i ett träd, samt en hackspett som hade börjat avverka det på mitten). Firman som utför arbetet måste vara certifierad och godkänd av kommunen. Fick till slut tag på en bra person på kommunen som kunde svara på om min tänkta firma var ”godkänd”. Långt ifrån alla är det nämligen. Firman måste sedan skriva ett intyg på ingreppen (fällning) samt beskriva anledning till detta inklusive fotodokumentation. Anledningarna kan vara sjukdom, växtsätt (t ex att det lutar och kan utgöra fara vid storm eller liknande). Vi har fått planera bygget helt efter hur träden står. Vi har egentligen en tall till som vi ville ta ner då vi hade fått in mer sol, men firman såg ingen anledning till det (det är inget fel på trädet) så det fick snällt stå kvar.

nu skall tråden inte handla om marklov, men jag tänkte att det kan vara bra information till andra som behöver ta ner träd där området omfattas av detta :)

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Sen vad gäller kyla i attefallet så har det än så länge inte varit något problem. Det är brandklassat och treglas, så det blir inte ”apvarmt” som det kan bli i vissa uterum.
Då poolvärme pumpen avger kyla från kondenser så kan man planera placeringen så man får plats med en fin ölkylare där.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Idag blev merparten av elen klar. Kom på att jag skall sätta ett utvändigt uttag också för säkerhets skull.

blev till att kapa till distanser för rak infästning i fjällpanelen
En kabelvinda ovanpå en träplanka med två urborrade hål och träspån runtomkring på ett sågspäckat arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Givetvis sprack båda distanserna, så lite lim på dem
En klyvklinga med trasig trädistans på marken som användes för att montera elrör vid byggprojekt.
Skapa konto

Inpassning av elrör
Närbild av en brun fjällpanel med färdigborrat hål för installation av elrör till ett utvändigt uttag.
Skapa konto

Nytt utvändigt elektriskt uttag monterat på en fjällpanelvägg bredvid ett fönster.
Skapa konto

Installation av el med utvändigt eluttag på en vägg med fjällpanel, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Skapa konto

Nyinstallerat utvändigt eluttag på brun fjällpanelvägg nära ett fönster med spegelbild, under en vit träpaneltaköverbyggnad.
Skapa konto

Nu börjar det spelas och drickas i grannskapet, så det är väl dags att lägga saker på kylning

glad midsommar alla!

Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Idag blev jag trött på bygget. Lika bra att åka och bada istället :cool:

Fast jag hann med lite innan. Vägg-isolering klar, sånär som på en liten hörna där jag skall dra fram utanpåliggande uttag.
Fel färg på uttaget jag hittade i garaget, en burk plastprimer och lite svart med tveksam gas fanns dock

Byggmaterial och verktyg på marken: primerflaskor, socka och fel färgat eluttag.
Skapa konto

Svartmålad vägguttag burk med kabel monterad utomhus, bredvid oisolerade väggdelar.
Skapa konto

isolering i väggar klart samt drev:
Väggar med isolering och trästomme i ett pågående byggprojekt, eluttag och ledningar syns.
Skapa konto

Interiör av byggprojekt med isolering och träpanel samt öppen dörr med utsikt utomhus.
Skapa konto

Sen började jag på ett stativ till v-pumpen:
Pågående byggprojekt med väggisolering i hörn av trähus, oavslutat stativ och verktyg utspridda på marken.
Skapa konto

Riktigt jobbigt. Det var här jag tappade gnistan. Tror jag rivit upp de där jordankarna 50 gånger. Skruvat om hela ramen en gång...

Nu blir det lite fotboll istället :)

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Fråga: Bottningslist eller inte till fönsterna?
De är inte utsatta för väta men väl vind.

Fråga: Bottningslist eller inte till fönsterna?
De är inte utsatta för väta men väl vind.
alltså till det oisolerade förrådet...

• Gilla
Ste_ane
  • Laddar…
Nu har det börjats med insidan av attefallshuset. Lite pill med el, och snart isolering. Tyvärr kom jag på att det hade varit fördelaktigt med en luft/luft-värmepump. Vill man nu ha det så är det också najs att förbereda en egen grupp (ytterligare kabel från teknikrummet). Nu jagas det installatör för att se om det går att lösa...

• Inredningen av ett attefallshus under arbete med synliga väggstolpar och elinstallationer före isolering.
    Skapa konto
  • Interiör av ett attefallshus under konstruktion med öppna väggar, byggmaterial och verktyg.
    Skapa konto
  • Gilla
Mangan13
  • Laddar…
Lite grävning idag

• Minigrävare vid arbete i trädgård nära hus och träd, jordhögar syns.
    Skapa konto
  • Grävmaskin vid pågående grävarbete nära nybyggd byggnad med stora fönster.
    Skapa konto
  • Grävmaskin och upphögar av jord vid hus med pool under konstruktion och skogsområde i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Byråkrat och 6 till
  • Laddar…
S
Det där blir riktigt fint. Mycket vackert med de vuxna tallarna. Har en närstående som är betagen av särskilt tallstammens fina färg och karaktär, och jag är benägen att hålla med.

Varför inte bara dreva som vanligt runt fönstren i det oisolerade förrådet?

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
fick snickrat lite på teknikhuset idag.
Träskjul under konstruktion med ny panel och avtagbar lucka i en trädgård.
Skapa konto

tänkte bli klar med sista väggen plus golvet innan semestern...
Ett pågående bygge av teknikhus med isolering, träpanel och golvreglar förstärkta med vinkeljärn.
Skapa konto

fick satt dit lite extra vinkeljärn på golvreglarna, kanske onödigt men bättre att de sitter där än att de ligger i garaget...
Vinkeljärn på golvreglar och nyuppsatt träpanel på teknikhusets vägg med avtagbar inspektionslucka.
Skapa konto

Fick spikat på lite panel på skjulet till v-pumpen
Teknikhus under konstruktion med träpanel och avtagbar inspektionslucka för värmepump.
Skapa konto

Avtagbar inspektionslucka eftersom displayen sitter där
Träkonstruktion för teknikhus med panel, vinkeljärn på golvreglar och inspektionslucka.
Skapa konto

Börjar ta sig :cool:
Vy under ett tak på nybyggd struktur vid teknikhus, med trästolpar och nyligen uppspikad panel, i en trädgård med träd och byggmaterial.
Skapa konto

• Gilla
JanneBL
  • Laddar…
Ytterligare återfyllnad idag Hus under renovering med stora fönsterpartier och en öppen poolkonstruktion som återfylls med jord.
Skapa konto

Istället för morgonpromenad - morgonrivning!

• Glad kvinna rivstartar sin dag med att riva ett gammalt trägolv utomhus.
    Skapa konto
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
M
Idag var det sista gjutningen så nu blir det till att städa lite i helgen. Vikpartiet nästan på plats. Det levererades utan handtag på utsidan, så det blev timmar i telefonkö igår... får se om de löser det :rolleyes:

Just nu är det lite av en engångsdörr. Stänger man den kommer man inte in...
Huset liknar ett växthus. Lite som mitt hus, med många 3-glasfönster, förfärligt hett på sommaren. Jag har 5 badrumsfläktar (4 av dem i ett vädringsfönster), en köksfläkt och ett kylaggregat igång varje natt på sommaren och sover i uterummet.

Snyggt! Bra fart på bygget också :love:

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Idag höll jag på att få ett sammanbrott på mina skämtartiklar till håltagare. Köpte ändå en ny på byggmax och tänkte att ”jag skall ju inte göra så många... den räcker nog...”

Ett tips, nedan verktyg är farliga, helt odugliga, pengar i sjön och bidragande orsak till psykisk ohälsa. Köp aldrig (om det inte är som skämtpresent till någon ovän)
Håltagare och sågblad i olika storlekar som ser slitna och trasiga ut, ligger huller om buller.
Skapa konto

Som tur var hade min lokala bygghandel en som inte var värdelös
Hand håller en metallisk håltagare med sågtandad kant i utomhusmiljö, beskriven som undermålig i byggprojektsdiskussion.
Skapa konto

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.