Rickard.
Det "normala" montagedjupet är att fönsterna monteras i linje med utsidan av isolering. Det är helt enkelt bäst rent tekniskt.

Det är ju dock vanligt att knuffa ut fönsterna längre för att få det plattare på utsidan och det är ju uppenbart att det också fungerar så det är nog mest upp till personlig preferens.

JAG tycker det ser lite prefab/kataloghus att ha fönsterna i princip i linje med fasaden och tycker det ser finare och mer genomarbetat när man faktiskt får plats med ett riktigt fönsterbleck och smygar.

• Gilla
Ingemar Kenndal och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Fönsterbläck är ju i och för sig snyggt om de håller standardmått. Kan ju bli lite futtigt med supersmala bläck. Foder kan man ju anpassa ändå även om man sätter fönsterna i linje med isolering eller stormskiva.

• Gilla
Tranelyckan2017
  • Laddar…
Rickard.
Vad är en stormskiva?

Utegips är väl korrekt benämning :)
Jag har smittats av byggar-lingot och svänger mig med lite termer som jag inte har koll på ;)

Rickard.
Dom <10mm som utegipet bygget gör nog varken till eller från i det här sammanhanget. När jag säger knuffa ut menar jag att knuffa ut i linje med spikläkten eller nått liknande beroende på panelen.

Gör man det på ett bra sätt så inte stora delar av karmen hänger i det fria har jag svårt att tro att det skulle göra någon direkt skillnad på isolering eller täthet men det ändrar ju utseendet ganska mycket.

Vill tillägga att med utegips hade jag monterat i liv med utegipsen för att förenkla vatten och vindtätningen.

Redigerat:
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
Frugan hade smygbokat våra byggare till fönsterna för min skull. Ibland e hon bra att ha alltså...

• Byggare arbetar med fönsterinstallation på ett hus i en trädgård med en stor sandhög i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Och sen kom sista fönsterleveransen, det vill säga vikpartiet. Då väntas ett styrkepass i helgen :cool:

• Leverans av vikparti till hus, fönster paketerat och lyfts av lastbil med kran.
    Skapa konto
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Lite fönster på plats!

• Delvis färdigställt trähus under konstruktion med flera nyligen installerade fönster och öppen stomme.
    Skapa konto
  • Byggplats med nyinstallerade fönster på en husfasad, grund till pool i förgrunden, byggställning och vit husbakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Luddis_1 och 7 till
  • Laddar…
Idag var det sista gjutningen så nu blir det till att städa lite i helgen. Vikpartiet nästan på plats. Det levererades utan handtag på utsidan, så det blev timmar i telefonkö igår... får se om de löser det :rolleyes:

Just nu är det lite av en engångsdörr. Stänger man den kommer man inte in...

• Delvis färdigt hus med vikdörrar och en obyggt poolområde i förgrunden under en klar himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Swedishoak och 13 till
  • Laddar…
Tjusigt bygge! :ok::cool:

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Kul bygge! Hade missat den här tråden men nu ska den följas.
Alltid kul med bra dokumenterade byggen.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Tackar!

Efter en del leveransproblem börjar det röra på sig. Till helgen blir det till att spika lite på ”pumphuset” som finns i egen tråd. Förmodligen lägger jag allt i denna efterhand som det byggs ihop. :)

• Gilla
roger2011 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Syltan
  • Laddar…
Idag blir det blandat el och byggjobb på teknikutrymmet/pumphus/förråd

inkommande el från huvudbyggnad samt attefallshus till teknikrum:
Kabeldragning i grävt dike utanför ett attefallshus, väntande på installation och stängning med fogskum.
Skapa konto

Utomhusbyggarbetsplats med pågående arbete på teknikutrymme, elutrustning synlig, stegar och verktyg.
Skapa konto

Här skall det spikas igen så fort fogskummet torkat lite

Teknikutrymme med elledningar och isolering väntandes på att spikas igen efter torkning av fogskum.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.