113 236 läst · 280 svar
113k läst
280 svar
Attefall med pulpettak - egen konstruktion
Svarar mig själv på nummer 1 här då:
https://www.viivilla.se/bygg/verktyg-och-redskap/vad-ar-en-karmhylsa/
https://www.viivilla.se/bygg/verktyg-och-redskap/vad-ar-en-karmhylsa/
Produkter som diskuteras: "karmhylsa"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 378 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 378 inlägg
Det "normala" montagedjupet är att fönsterna monteras i linje med utsidan av isolering. Det är helt enkelt bäst rent tekniskt.
Det är ju dock vanligt att knuffa ut fönsterna längre för att få det plattare på utsidan och det är ju uppenbart att det också fungerar så det är nog mest upp till personlig preferens.
JAG tycker det ser lite prefab/kataloghus att ha fönsterna i princip i linje med fasaden och tycker det ser finare och mer genomarbetat när man faktiskt får plats med ett riktigt fönsterbleck och smygar.
Det är ju dock vanligt att knuffa ut fönsterna längre för att få det plattare på utsidan och det är ju uppenbart att det också fungerar så det är nog mest upp till personlig preferens.
JAG tycker det ser lite prefab/kataloghus att ha fönsterna i princip i linje med fasaden och tycker det ser finare och mer genomarbetat när man faktiskt får plats med ett riktigt fönsterbleck och smygar.
Tack för svar. Fönsterbläck är ju i och för sig snyggt om de håller standardmått. Kan ju bli lite futtigt med supersmala bläck. Foder kan man ju anpassa ändå även om man sätter fönsterna i linje med isolering eller stormskiva.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 378 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 378 inlägg
Dom <10mm som utegipet bygget gör nog varken till eller från i det här sammanhanget. När jag säger knuffa ut menar jag att knuffa ut i linje med spikläkten eller nått liknande beroende på panelen.
Gör man det på ett bra sätt så inte stora delar av karmen hänger i det fria har jag svårt att tro att det skulle göra någon direkt skillnad på isolering eller täthet men det ändrar ju utseendet ganska mycket.
Vill tillägga att med utegips hade jag monterat i liv med utegipsen för att förenkla vatten och vindtätningen.
Gör man det på ett bra sätt så inte stora delar av karmen hänger i det fria har jag svårt att tro att det skulle göra någon direkt skillnad på isolering eller täthet men det ändrar ju utseendet ganska mycket.
Vill tillägga att med utegips hade jag monterat i liv med utegipsen för att förenkla vatten och vindtätningen.
Redigerat:
Idag var det sista gjutningen så nu blir det till att städa lite i helgen. Vikpartiet nästan på plats. Det levererades utan handtag på utsidan, så det blev timmar i telefonkö igår... får se om de löser det
Just nu är det lite av en engångsdörr. Stänger man den kommer man inte in...
Just nu är det lite av en engångsdörr. Stänger man den kommer man inte in...
Tackar!
Efter en del leveransproblem börjar det röra på sig. Till helgen blir det till att spika lite på ”pumphuset” som finns i egen tråd. Förmodligen lägger jag allt i denna efterhand som det byggs ihop.
Efter en del leveransproblem börjar det röra på sig. Till helgen blir det till att spika lite på ”pumphuset” som finns i egen tråd. Förmodligen lägger jag allt i denna efterhand som det byggs ihop.
Då jag haft flera byggtrådar, då allt startat olika i tid så samlar jag nu allt i denna. Det är främst ”pumphuset/förrådet” som det byggt och spikats på. Det började som en enkel fråga, som senare slutade i en byggtråd, historiken finns här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-infaestning-av-baerlinor-till-foerrad.411954/
Totalt är det 4 delprojekt:
Attefallshus/poolhus
Pool
Pumphus/förråd
Trädäck
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-infaestning-av-baerlinor-till-foerrad.411954/
Totalt är det 4 delprojekt:
Attefallshus/poolhus
Pool
Pumphus/förråd
Trädäck
Idag blir det blandat el och byggjobb på teknikutrymmet/pumphus/förråd
inkommande el från huvudbyggnad samt attefallshus till teknikrum:
Här skall det spikas igen så fort fogskummet torkat lite
inkommande el från huvudbyggnad samt attefallshus till teknikrum:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto