Efter några varv med döds-elhyveln från biltema hade jag spräckt tröskeln på mitten. Egentligen kan jag ha två bitar, men jag kanske limmar ihop dem igen. Vill gärna inte behandla den på plats…
Nu fick jag i alla fall limma på några bitar till för att den skall bli lång nog.
Sen har jag inte bestämt mig för om jag skall kantfräsa med radie eller bara slipa ner den lätt. Kommer börja med lätt slipning och se.

• Tröskel i trä som är spräckt på mitten, omgiven av verktyg för limning och slipning inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spräckt trätröskel längs med dörröppning, limmade bitar syns, verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Trollskidan och 4 till
  • Laddar…
Vilken bra ide! Det kommer att bli en snygg tröskel när den är klar, bra jobbat.

• Gilla
BjörnKraft och 1 till
  • Laddar…
Dåligt med uppdateringar. Senaste månaden har jag pysslat med en tröskel. Kände att 20 inlägg på en tröskel kanske inte har så mycket med ett attefall att göra, så jag la in det som en separat artikel:

https://www.byggahus.se/bloggar/inl...baenkskivor-en-sa-kallad-bjoerntroeskel.5121/

så här ser det ut nu i alla fall:

Tröskel under konstruktion av återanvända bänkskivor, fastklämd med svarta tvingar vid en glidande dörröppning.
Skapa konto
Installation av tröskel med tätningsskum och gammal arbetsbänk i förvandling till björntröskel.
Skapa konto
Tröskel byggd av återvunna bänkskivor vid en öppen dörr, verktyg och skor syns.
Skapa konto
Inre utsikt av ett delvis konstruerat tröskelprojekt med verktyg, i ett rum med stora fönster som vetter mot en pool.
Skapa konto

• Gilla
apsvensson och 11 till
  • Laddar…
Snygg tröskel! :love:

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Snygg tröskel och otroligt fint bygge, kämpa på!

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Har varit ett långt uppehåll nu. Attefallet har en strykning kvar innan det är komplett, plus att jag behöver byta några brytare som blev fel. Under uppehållet har jag dock inte varit helt sysslolös. Jag delade in trädgården i fyra sektioner och har sedan tagit en åt gången. Just nu är jag på den tredje delen. Ett av Sveriges mest överarbetade pumphus börjar bli klart.

• Attefallshus med ofärdigt trädgårdslandskap, stenar i mönster, hammock och pumphus under konstruktion.
    Skapa konto
  • Del av en trädgård under arbete med stenlagda gångar, planteringar och ett hängande nät, med en byggnad i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Attefallshus med veranda, hängstolar och eldstad, omgivet av träd och stenbelagd gång.
    Skapa konto
  • Trädgård uppdelad i sektioner med stenstigar, nyplanterade gräs, träbänk och ett pumphus under arbetet.
    Skapa konto
  • Trädgårdsprojekt med stenlagd väg, plantor, hängstol och utsikt över pool och trädäck.
    Skapa konto
  • Trädgård med stenlagd stig, pumphus och hängmattor vid hus med terrass.
    Skapa konto
  • Välarbetat pumphus i trädgården med eldstad, hängstolar och stenläggning, en person sitter avslappnat.
    Skapa konto
  • En trädgård med ett litet trähus, hängstolar, stenläggning och träd. En eldig färdigställning av pumphuset pågår.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Ishwari och 17 till
  • Laddar…
Ligger isolerad hemma med en förkylning från helvetet. Hittade min gamla byggtråd och såg att den slutade lite tvärt. Tog med lite hemmasnickrade inredningsdetaljer också 😁

Gjuten betongkant mot gräsmatta
Baksidan av en trädgård med en hängstol, gjuten betongkant, grusgång, stenlagd kant mot gräsmatta, trädäck och en trästaket i bakgrunden.
Skapa konto

Fristående utomhusbyggnad med vit takbeklädnad, två hängstolar, stensättning och omgivande grönska. Verktyg och material utspridda i förgrunden.
Skapa konto

Betongkant dekorerad med stenar och singel, avgränsad av rostig metalldel; gräsmatta och träd i bakgrunden, metallstång till höger.
Skapa konto

Litet trähus med hängstol på altan. Stenlagd eldstad framför och gjord stenkant mot gräsmatta. Grått hus med gröna träd och buskar i bakgrunden.
Skapa konto

Barn som placerar en betongkant bredvid en gräsmatta. Stenar och ett snår syns i bakgrunden med en trädstam till höger i bilden.
Skapa konto

En trädgård med en liten byggnad med trätak och grå fasad, en betongkant mot gräsmattan, grus, en hängmatta, och en eldstad omgiven av stenar.
Skapa konto

Bild föreställande en trädgård med en gjuten betongkant kantad av stenar. I bakgrunden syns en eldstad, en hängmatta och en trähylla fastsatt runt ett träd.
Skapa konto

Cortenkant från rostikt.se
Trädgård med gjuten betongkant mot gräsmatta, singel på marken och två träd omgivna av växter, staket i bakgrunden.
Skapa konto

Singel på baksidan
Gång med vitmålat träfasad, svart stuprör, grus på marken och verktyg (sopborste, spade) på sidan av huset.
Skapa konto

Förberedd plats för.. något (bastu?)
Grått träskjul med svart dörr och sittplatser under taket, omgiven av rundad stengång med plattor, gräs och träd i trädgård. En hammock hänger framför skjulet.
Skapa konto

Trädgård med grönt gräs, stenlagda gångar och en liten paviljong med hängstolar, omgiven av träd och buskar.
Skapa konto

Vit villa med stora fönster och pool i trädgården, omgiven av grönska och trästaket. Barn leker i poolen under en solig dag.
Skapa konto

Gamla pallkragar
Hemmasnickrad hylla i trä med två blomkrukor på, stående på svartvitt rutigt golv i ett välbelyst rum nära ett fönster.
Skapa konto

Målad vinlåda
Vitmålad vinlåda i trä, ställd på en arbetsbänk i en verkstad.
Skapa konto

Ytterligare hyllor
Två vita brädor, en med linjerade reliefmönster, står lutade mot ett hemmaverktygbord med olika verktyg och färgburkar i bakgrunden.
Skapa konto

Färdigköpt hylla (har ingen svets… än 😜)
Vit hylla med svart bordslampa och kandelaber på. Hyllan innehåller böcker, högtalare, karaff, flaskor och glas. Gitarr står lutad intill mot en vit trävägg.
Skapa konto

Vit hylla på vit trävägg med växt, guldfärgad vattenkanna och rosa ljuslykta placerade ovanpå.
Skapa konto

Nördiga detaljer, spårskruv i mässing
Närbild av vit hyllkonsol i ornamenterad stil som är monterad på vit trävägg med mässingsskruvar.
Skapa konto

Svartvitt rutigt golv med två hemmasnickrade trähyllor, prydda med krukväxter och en liten lampa. Står intill ett fönster med utsikt mot trädgården.
Skapa konto

Lite anpassad el till wifi-lampor.
Nära väggkontakt med en ansluten lampa på en rustik träyta med två vita planteringskrukor på vardera sida.
Skapa konto

• Gilla
Oscar Stenmark och 3 till
  • Laddar…
Dörrstopp av betongfyllt avloppsrör klädd med filt står vid glasdörr på schackrutigt golv, två växtkrukor ovanpå.
Skapa konto

Dörrstopp av betongfyllt avloppsrör, klädd med filt
Dörrstopp skapat av ett betongfyllt avloppsrör klätt med filt, placerat vid en glasdörr på en träaltan.
Skapa konto

• Gilla
Greatstomp och 13 till
  • Laddar…
Väldigt fint bygge! Hur mycket gick själva byggnaden på? Stomme, tak och väggar tänker jag fråmst på då.

Går i tankarna att bygga en liknande byggnad men det blir ett ’garage’ då jag vill ha 11x5,5.

N nxtdj skrev:
Väldigt fint bygge! Hur mycket gick själva byggnaden på? Stomme, tak och väggar tänker jag fråmst på då.

Går i tankarna att bygga en liknande byggnad men det blir ett ’garage’ då jag vill ha 11x5,5.
300K med fönster för ett tätt hus. 500K totalt, kanske mer. Materialvalen inomhus avgör mycket. Golv, lister, innerpanel, spottar.
Jag har ”tagit i” på vissa saker och snålat på annat. T ex hade jag dyrt spackel, men tak/väggfärg från rusta. Väggfärgen på fönsterväggen var dyr och bruten till fönsterna…
Spottarna var dyra fast det ger bättre intryck och de bländar inte.
El-artiklar allmänt blev premium då jag tidigare gjort misstaget att köpa för billigt som inte fungerar (uttag t ex).
Sen fick jag köpa en bänksåg för att kunna säga foder.. skall det räknas in? 😁
Innerpanelen var inte billig, men det var dock ”klar” så ingen ytterligare målning.
Slutstrykningsfärgen utomhus var orimligt dyr, men det är nog ett allmänt ”problem”. Förr var det 10 liter, sen 9 och när jag handla var det 8,nånting (!) för flera tusenlappar.

Det är väl egentligen bara ett avsteg jag gjort. Planen var att ha alla plåtar utvändigt i koppar, men pengarna var slut då 😁

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
300K med fönster för ett tätt hus. 500K totalt, kanske mer. Materialvalen inomhus avgör mycket. Golv, lister, innerpanel, spottar.
Jag har ”tagit i” på vissa saker och snålat på annat. T ex hade jag dyrt spackel, men tak/väggfärg från rusta. Väggfärgen på fönsterväggen var dyr och bruten till fönsterna…
Spottarna var dyra fast det ger bättre intryck och de bländar inte.
El-artiklar allmänt blev premium då jag tidigare gjort misstaget att köpa för billigt som inte fungerar (uttag t ex).
Sen fick jag köpa en bänksåg för att kunna säga foder.. skall det räknas in? 😁
Innerpanelen var inte billig, men det var dock ”klar” så ingen ytterligare målning.
Slutstrykningsfärgen utomhus var orimligt dyr, men det är nog ett allmänt ”problem”. Förr var det 10 liter, sen 9 och när jag handla var det 8,nånting (!) för flera tusenlappar.

Det är väl egentligen bara ett avsteg jag gjort. Planen var att ha alla plåtar utvändigt i koppar, men pengarna var slut då 😁
Tack för utförligt och snabbt svar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.