114 359 läst · 280 svar
114k läst
280 svar
Attefall med pulpettak - egen konstruktion
kan man limma den direkt på skivorna, eller skall man spackla först - torka - limma remsa - torka - spackla ?JanneJanne123 skrev:
edit: hittade många svar som säger att man spacklar i två omgångar…
Redigerat:
Testade först att limma pappremsor , med våtrumslimm (eller dylikt)1977bjorn skrev:
Spacklade med liknande spackel du köpt .
Våtrumslimmet trängde utanför pappremsan , bara lite grann , fick ett h....e att slipa slätt / snyggt med denna metod .
För att slippa luftbubblor i pappremsor använd rätt spackel
Eller kör glasfiberremsor + billigt spackel
Tur att jag åtminstone hade jag en övningsvägg som det skall panel på…Tomture61 skrev:Testade först att limma pappremsor , med våtrumslimm (eller dylikt)
Spacklade med liknande spackel du köpt .
Våtrumslimmet trängde utanför pappremsan , bara lite grann , fick ett h....e att slipa slätt / snyggt med denna metod .
För att slippa luftbubblor i pappremsor använd rätt spackel
Eller kör glasfiberremsor + billigt spackel
jag kommer prova limma ändå. Får vara noggrann med limmet där bara. Alla skurna skarvar skall ändå limmas. Tänker limma hörnen också då mina provspacklade innerhörn aldrig vill torka. Har ju ingen försänkning där ändå och inpassningen av gipsen är god.
jag trodde ändå att jag gjorde enligt konstens alla regler, men tydligen inte
I vanlig ordning skulle jag gått till min favvo-färghandlare och köpt grejjerna där. Stor risk att jag fått korrekta produkter.
alltid lär man sig något… (fast jag verkar ju ha svårt för att lära mig enkla ting, som att inte handla på bauhaus och byggmax till exempel…)
Nä, nu skall jag försöka hålla mig ifrån de där huset, och låta det torka upp nåra dar innan jag försöker slipa något.
En liten nyhetshälsning till alla
spacklat och slipat en vägg samt limmat remsa. 2022 blir det att provspackla och se om jag blir nöjd med resultatet. Blir det bra går jag på taket med samma metodik. Blir det dåligt ringer jag en målare
spacklat och slipat en vägg samt limmat remsa. 2022 blir det att provspackla och se om jag blir nöjd med resultatet. Blir det bra går jag på taket med samma metodik. Blir det dåligt ringer jag en målare
För att få det bra tycker jag att man måste "marinera" remsan. Alltså limma på gipset, sedan på med remsan och slutligen limma på remsan så den blir helt insmetad och sitter fint på gipset.1977bjorn skrev:
Alltså… den där lilla parametern ”i med remsan sen torka” var nyckeln till det helaTorbjärn skrev:
Jag har varit alldeles för snabb med spacklet i andra omgången. Mitt beckersspackel är beskrivet som ”skarvspackel” så varför skulle det inte fungera?
testade en våd nu där jag spacklade och tryckte dit remsan. Väntade en timme och spacklade sedan igen - inga bubblor! Jag gissar att remsan då hinner svälla lagom innan nästa lager går på. Kanske räcker med mindre tid än så.
Låter bra, har du bara tillräckligt mycket spackel bakom remsan när du trycker dit den brukar det inte bli bubblor. Ingen erfarenhet av Becker men säkert likvärdigt.1977bjorn skrev:Alltså… den där lilla parametern ”i med remsan sen torka” var nyckeln till det hela
Jag har varit alldeles för snabb med spacklet i andra omgången. Mitt beckersspackel är beskrivet som ”skarvspackel” så varför skulle det inte fungera?
testade en våd nu där jag spacklade och tryckte dit remsan. Väntade en timme och spacklade sedan igen - inga bubblor! Jag gissar att remsan då hinner svälla lagom innan nästa lager går på. Kanske räcker med mindre tid än så.
Då är snart detta enorma irritationsmoment över. Blir inte klok på det, snarare dummare. Då jag uteslutit alla arbetssätt som finns återstår bara materialval. Fel remsa och fel spackel. Jag var för snål för att kassera 10kg spackel och testa andra varianter, så jag får väl skylla mig själv.
Dagens lärdom är att fortsatt handla måleriprodukter hos proffs och inte gå och gissa själv på byggvaruhus.
Har ändå testat 4 olika spackel med samma resultat
Beckers medium
Beckers finspackel
Byggmax medium
Illbruck finspackel
Dagens lärdom är att fortsatt handla måleriprodukter hos proffs och inte gå och gissa själv på byggvaruhus.
Har ändå testat 4 olika spackel med samma resultat
Beckers medium
Beckers finspackel
Byggmax medium
Illbruck finspackel
Redigerat: