Det börjar klarna nu. Blev mycket bättre såhär. Jag har haft funderingar på "hela reglar" länge, men inte hittat någon liknande konstruktion. Jag är är bara lekman så dessa tips är helt ovärderligt. Var dricksar man? ;-)

Långsidorna var förut innanför kortsidorna, men det har jag ändrat nu. Takstolarna kommer ju nu knyta ihop fram och baksida så det är nog så det skall vara. :)

Det kommer finnas en undercentral/teknikutrymme som har en ytterdörr. Fick flyttat den nu så den ansluter till innervägg. Innerväggarna kommer fästas i takbjälkarna också. Behöll avväxlingen på ytterdörren. Gavlarna blir det lite pill med, men det får det vara värt. Blir ju två specialfönster dessutom, men jag tror det gör mycket på intrycket och rymdkänslan.

Hur gör man bäst urtagen till bärlinorna?
Jag har en sänksåg som jag tänkte lägga de små snitten med. Kan ju lägga ett snitt på den långa sida också med sänken för att sedan ta resterande med sticksåg. Finns det någon bättre metod?

Borde döpt den här tråden till byggtråd, för det är vad det kommer bli :)

• 3D-modell av en trästomme för en byggnad med mått och reglar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
lagt till kortlingar nu också...

synd att jag precis kom på att utegips+spikregel+panel blir 59mm. Vad jag kan hitta så räknas byggarean från ytterväggarna och inte betongplattan, eller?

kan inte överskrida attefalls-reglerna juh...

det blir 30.7 M2 nu - är de så petigt? om man jämför med 29,993604 som det blir om jag kortar gavlarna med 10 cm?

1977bjorn 1977bjorn skrev:
det blir 30.7 M2 nu - är de så petigt? om man jämför med 29,993604 som det blir om jag kortar gavlarna med 10 cm?
Blev sent igår, 30.3 M2 blir det som det är nu. då räknar jag 9 mm utegips plus 28 spikläkt och 22 mm panel. Sätter jag väv istället för gips blir det 30.18 M2, fast då börjar man rucka på konstruktionen...

Jag hittar inget annat angivet än 30m2, detta innebär ju egentligen att man kan bygga 30,49m2, det kanske finns någon annan som vet om det mer exakt. Är plattan redan gjuten? Annars kanske du ska rita om så att du hamnar på ”rätt sida”. Utegipsen tycker jag att du ska ha kvar, det hjälper till att styva upp stommen(y)

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Liten uppdatering här. Fasadritningen godkändes inte, så det fick bli en ny sådan. Nu väntar jag bara på handläggningstid hos kommunen.

grannen har redan godkänt, men det skulle kunna vara så att kommunen vill ha ett nytt godkännande på den nya ritningen. Kanske lika bra att skicka in det också. :thinking:

• Arkitektritningar av husets fasader och planlösning med mått och detaljer.
    Skapa konto
  • Gilla
Jockeastrom
  • Laddar…
Efter otaliga dialoger med kommunen är vi nu i hamn, jippi :)
Har inte riktigt vågar lägga ut bilder eftersom startbeskedet inte varit klart, men nu så.

• Grundarbete för byggprojekt med grus och presenningar i en grävd fördjupning.
    Skapa konto
  • Grundarbeten för ett byggprojekt med grävd grop och förberedelser för gjutning av platta.
    Skapa konto
  • Bild på en uteplats med möbler och en stor jordhög i bakgrunden, vilket antyder ett nyligt startat byggprojekt.
    Skapa konto
  • Lastbil med kran på en uppfart framför hus, indikerar starten på ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Grundarbete för husbygge med armeringsjärn och gjutformar, kringlagt av grus och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Arbetare på en byggarbetsplats där en ny betongplatta har gjutits, med hus och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Pegasusus och 2 till
  • Laddar…
Och nu är det torrt, typ...

• Nyutgjuten betongplatta med skyddsplast och byggmaterial, i en trädgård med hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Skrutten18 och 7 till
  • Laddar…
Jag har byggt ett något större "attefallshus". Innan panelen var på plats var inte stommen stabil. Nu kan jag inte så mycket om detta, men på framsidan med allt glas. Kommer du få rätt stabilitet? Det finns ju inte mycket som hindrar att den svajar

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
1. Jag skulle inte enbart lita på träguiden då jag vet att det tidigare förkommit fel. Någon som ser helheten kan vara bra.
2. Över större öppningar är det inte bara bärförmågan på balken som är styrande, utan även deformation vid belastningar. Särskilt då det är fönster och skjutpartier under som kan kräva vissa toleranser.

Utan att ha räknat något låter en regel 45x220 lite. Kanske dubbla kan vara något? Eller 90x225 eller x270. Känner du dig osäker ska du antingen dimensionera upp ordentligt, alternativt låta en konstruktör titta på det. Men för 1-2 timmar konstruktör kan du köpa mycket balk.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Tack för input!

Om väggreglarna går hela vägen upp så skulle jag i så fall ta bort hammarbandet vid avväxlingen och bara göra ett urtag för bärlina? (1).

Just nu är det ritat med dubbla 45x220 som bärlina (nedre bärlina) som jag tänkte lägga omlott (2).

Mått 8x3,7 - lutning 18 grader.
Min första reaktion blir att konstruktionen blir "känslig" för vindlaster eller öppning av stora tunga fönster om reglarna på framsidan inte är hela från golv till tak. Bärlinan är kanske böjstyv men den för ju bara vindlasten till kortväggarnas hörn. Viss wobbly-wobbly-varning alltså.
Men fint hus annars!

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Tack för input alla!

Det återstår att se. Jag har själv tänkt på stabiliteten i frontväggen, och visst finns det viss risk med detta. Det är omritat i omgångar, och det är bland annat hela reglar numera, skruvlimmade, med övre och undre bärlinor, plus förstärkning över skjutpartiet. Jag har haft en tanke om att fälla in en balk horisontellt för att styva upp det horisontella planet. Kan bli ”fönsterkarm” till de övre fönsterna, så kan man ha belysning i den både upp i taket och nedåt. Vi får se när jag kommer så långt. :)

En annan fråga är skjuvstyvheten: nu utan fula diagonalstag eller brädväggar framtill är det väl bara all spiken i de liggande fasadbrädorna i sida o baktill, samt om glaspartierna råkar bli bärande, som står för att "kartongen inte viker ihop sig". Tänk om du öppnar fönstren så vrider sig huset i blåsten så att framsidan blir 3mm rombisk istf rektangulär, och du får inte igen fönstren.
(Slö som jag är har jag inte kollat med andra svar)

• Gilla
Finduskovik och 1 till
  • Laddar…
F farbror j skrev:
En annan fråga är skjuvstyvheten: nu utan fula diagonalstag eller brädväggar framtill är det väl bara all spiken i de liggande fasadbrädorna i sida o baktill, samt om glaspartierna råkar bli bärande, som står för att "kartongen inte viker ihop sig". Tänk om du öppnar fönstren så vrider sig huset i blåsten så att framsidan blir 3mm rombisk istf rektangulär, och du får inte igen fönstren.
(Slö som jag är har jag inte kollat med andra svar)
Skruvar man bara osb-skivorna ordentligt på insidan så ska det nog räcka för vindstabiliteten. Man brukar kunna förutsätta att man inte öppnar fönster när det stormar som mest.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.