Väggar klara, då tar vi golvet!

• Inredning av ett litet rum med klara träväggar och ett ogjort trägolv med synliga reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns många lösningar på trossbotten. Jag valde montageskruv på långsidorna, och sedan lite fogskum på kortsidorna. Mössen kan inte krypa in, men det blir inte helt igentäppt.
Trossbotten med montageskruv och fogskum längs kanterna för att förhindra gnagare.
Skapa konto

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Idag höll jag på att få ett sammanbrott på mina skämtartiklar till håltagare. Köpte ändå en ny på byggmax och tänkte att ”jag skall ju inte göra så många... den räcker nog...”

Ett tips, nedan verktyg är farliga, helt odugliga, pengar i sjön och bidragande orsak till psykisk ohälsa. Köp aldrig (om det inte är som skämtpresent till någon ovän)
[bild]

Som tur var hade min lokala bygghandel en som inte var värdelös
[bild]

Vilket märke var det på de du köpte först och på de som du var nöjd med?

H Hasse1982 skrev:
Vilket märke var det på de du köpte först och på de som du var nöjd med?
vet ej de på de första, men den ena var en sats från jula tror jag (funkar till gips men inget annat). Den andra har jag redan slängt, men det var något tyskt från byggmax.

den jag köpte idag ser ut såhär:
Kartongförpackning av en 74 mm hålsåg märkt "Holesaw Dösträkisaha" med information på svenska för användning på trä, gips m.m.
Skapa konto

Nästan klar... nu blev det teknisk paus...

• Ett nästan färdigställt litet bygge med öppen dörr, verktyg på golvet och en stege utanför.
    Skapa konto
  • Inre vy av ett halvfärdigt byggprojekt med träväggar och utsikt genom en dörröppning.
    Skapa konto
Oj oj jag som köpt en sån där hålsats från Jula. Inte använt den dock :thinking:

Torbjärn Torbjärn skrev:
Oj oj jag som köpt en sån där hålsats från Jula. Inte använt den dock :thinking:
alltså, jag har använt min jula-hålsågssats i 10 år, så det var kanske lite överdrivet skrivet av mig. Har man ingen och skall köpa ny så kan jag rekommendera den senare ;)

S
Jag har en sån sats. Använt till kanske 5-10 ventilationshål. Man får gå varsamt fram och ha gott om tålamod. Minns nog att jag svor litegrann, men hålen blev gjorda till slut.

Då var det såpass färdigt att man kan flytta in alla verktyg i attefallet istället :cool:

• Interiör av tomt attefall med träväggar och golv redo för verktygsinflyttning.
    Skapa konto
  • Interiör av ett nybyggt attefallshus med träväggar och verktyg utspridda på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
trojlee och 2 till
  • Laddar…
Störde mig på några skruvhål, så det fick bli plugg, onödigt men tillfredställande.
Träpluggar i skruvhål på en trästolpe med ommålad träpanel i bakgrunden.
Skapa konto

V-pumpen på plats
Värmepump installerad i ett trähus med ett svart tak, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Skapa konto

Imorgon skall det blandas färg. Tjära, rå linolja och balsamterpentin skall på hörnstolparna samt v-pumpshuset. Tror dörren får en släng av det också.

nya engångsgasoltuber inhandlade från biltema, så det blir ytpapp på v-pumphuset också

H
Får värmepumpen verkligen luft när du byggt in den så? Tycker det ser väldigt tätt ut. Misster väl en del effekt.

Det är alltid en avvägning mellan att skydda pumpen från nederbörd, sol och nedfall i form av barr och löv (vilket det finns massor av) och att bibehålla effektiviteten. Nu syns det dåligt och det är mörkt ute - så jag kan inte visa, men det är 300 mm fritt under samt 400 till väggen på teknikhuset. Där är 150mm fritt runt hela ”bakstycket”, alltså avstånd mellan skjulet och teknikhuset, så det bör vara lungt.

edit:
Inlägg 85 så ser man bättre

H
Ja tak brukar va bra men de vill väl ha ganska fritt runt.
Men går säkert bra.

Ytpapp på skjulet och lite färdiga träpluggar

• Skjul med ny ytpapp på taket och träpluggar vid en värmepumpomhöljning av trä.
    Skapa konto
  • Träplank med insatta träpluggar framför en byggnad täckt med svart ytpapp.
    Skapa konto
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Liner på G och lite slangar och grejjer...

• Installation av pool med liner och slangar på en byggarbetsplats med arbetare och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Installation av pool liner med slangar bredvid, i en trädgård nära hus.
    Skapa konto
  • Poolpump och rörkopplingar på golvet i ett träbeklätt rum under installation.
    Skapa konto
  • Poolbygge i gång med liner och slangar synliga, bredvid ett hus med stora fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
Morgonskiftet och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.