Larsa Larsa skrev:
Isolera tak är ett smörjobb! :p
Eller hur :dizzy:
 
T
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Här rullar det på så smått. Lite snickeri med alla foder. Fortsatt mycket saker i vägen, men det blir bättre och bättre...
Snyggt bygge!
Jag håller själv på och bygger ett attefallshus men har inte kommit lika långt. Ska precis börja plasta och sätta läkt som distans till luftspalten i taket. Kommer faktiskt göra exakt som du gjort, därav min kommande fråga :)

Hur har du fäst den mittersta läkten mellan takstolarna?
Jag har 20mm råspontsluckor och läkten är 25mm.
Jag funderar på att sätta dem med 35mm dyckert. Men det vore förödande om dom skulle gå igenom takpappen :seenoevil:

Så här långt har jag kommit i nuläget
Attefallshus under konstruktion med isolering i väggarna och märkt golvtäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jrosenthal och 2 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Hur har du fäst den mittersta läkten mellan takstolarna?
Hej,
Jag limmade dem med ”no nails”. Svårt att sätta tryck på dem över hela längden så jag fick ta ett par stämpar. Kolla inlägg 154 så syns det bättre :)
Jag lät dem sitta en dag för säkerhets skull.
 
  • Gilla
jrosenthal och 1 till
  • Laddar…
T
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Hej,
Jag limmade dem med ”no nails”. Svårt att sätta tryck på dem över hela längden så jag fick ta ett par stämpar. Kolla inlägg 154 så syns det bättre :)
Jag lät dem sitta en dag för säkerhets skull.
Skulle du rekommendera ”no nails”? Dom har bra pris på det på Bauhaus, men samtidigt har den fått rätt dåliga recensioner.

Körde du dyckert när du fäste boarden på läkten eller limmade du den också?
 
T Ejmelie skrev:
Skulle du rekommendera ”no nails”? Dom har bra pris på det på Bauhaus, men samtidigt har den fått rätt dåliga recensioner.

Körde du dyckert när du fäste boarden på läkten eller limmade du den också?
ja, asså... ”no nails”... jag trodde det skulle hugga snabbare än pl400, och det gör förvisso. Sen sitter det bra så det får väl godkänt. Mindre grejjer kanske funkar bättre för just det limmet.

Boarden skruvade jag med blandad skruv som jag hade hemma, mest montageskruv, lite farmarskruv och några enstaka ankarskruvar (i brist på annat).

Skjuter man lite snett med dyckert kan det säkert också funka, jag tänkte aldrig på det :)
 
  • Gilla
jrosenthal och 1 till
  • Laddar…
T
Kul tråd att följa när jag bygger ett liknande hus. Och tack för tipset om en hembyggd ställning för jobbet i takhöjd :)(y)
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
T
Ang läkten mellan takstolarna. Funderar på om jag ska köra montagelim och sen skjuta den med några 30mm dyckert. Läkten är ju 25mm så det borde inte gå igenom råsponten. Får köra med grundaste inställningen på dyckertpickan. Vad tror du om det? :thinking:
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
brandklassning... det är alltså innervägg

Låter märkligt.... Är det någon annan brandcell på andra sidan väggen?
 
T Ejmelie skrev:
Ang läkten mellan takstolarna. Funderar på om jag ska köra montagelim och sen skjuta den med några 30mm dyckert. Läkten är ju 25mm så det borde inte gå igenom råsponten. Får köra med grundaste inställningen på dyckertpickan. Vad tror du om det? :thinking:
Då hade jag nog kluvit läkt och kört först med en 10 mm läkt och fäst den med typ 25 mm skruv och sedan fäst på ett lager 15 mm med dyckert 35 mm, eller skruv.
 
T
H hydrolift skrev:
Då hade jag nog kluvit läkt och kört först med en 10 mm läkt och fäst den med typ 25 mm skruv och sedan fäst på ett lager 15 mm med dyckert 35 mm, eller skruv.
Vad är vinsten med det?
 
T Ejmelie skrev:
Vad är vinsten med det?
Att det sitter dåligt om skruv/spik inte går in nog långt i det man ska fästa det i i förhållande till det som ska sättas fast. T.ex en plåt som är 1 mm tjock behöver inte långa skruven för att den ska sitta fast bra men en plank på 45 mm behöver fästas ganska djupt i underlaget för att den inte ska vicka loss.
Det gör sig ju själv om du testar att vicka på det du sätter fast. Sitter det bra OK, annars göra på annat sätt.
 
S
T Ejmelie skrev:
Ang läkten mellan takstolarna. Funderar på om jag ska köra montagelim och sen skjuta den med några 30mm dyckert. Läkten är ju 25mm så det borde inte gå igenom råsponten. Får köra med grundaste inställningen på dyckertpickan. Vad tror du om det? :thinking:
Varför inte bara dra några skruvar? Behövs inte så många. Är ju bara en distans som ska hänga kvar.
 
T
S sinuslinus skrev:
Varför inte bara dra några skruvar? Behövs inte så många. Är ju bara en distans som ska hänga kvar.
Ja det var lite så jag tänkte men tänkte skjuta några dyckert istället.
 
Ja, det skall ju bara sitta tills limmet torkat...
 
Skjuta fast masonit i taket gör man bäst med klammerpistol. Kostar inte mycket på Bauhaus bara man har en kompressor sedan tidigare. Att hålla på ensam med långa smala böjliga masonitskivor är ingen lek om man samtidigt ska försöka skruva.
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.