114 376 läst · 280 svar
114k läst
280 svar
Attefall med pulpettak - egen konstruktion
jag har inte hittat någon gipshiss (och ja, de hyr man) som kan lutas i den ledden jag (eller vi med pulpettak) behöver. Jag satte mina vindskivor till största del själv, och det var... ingen lek. Samma blir det med gipsen. Jag har två stämpar istället, men de når inte så högt, så man får klydda med stegar osv. Jag tänker muta in någon kompis när det blir dags att sätta gipsen. Två personer är en stor fördel.Z z_bumbi skrev:
För att sammanfatta sidospåret så tror jag att klammerpistolen var det bästa tipset, förutsatt att man har kompressor osv
Själv skruvade jag som sagt, och montageskruv var inte enkelt. Farmarskruv var faktiskt enklast då de satt bra på maskinen med magnetiskt sexkantsbits.
Ja, cc60 är ju guld värt om man ska göra luftspalt med masonit och sedan isolera. Betydligt mycket mer jobb med cc120.1977bjorn skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Jag har isolerat med 1200cc, det var inga problem, men jag använde en annan metod. Busenkelt med spoltråd och häftpistol, sedan sätter man upp plast o gles.1977bjorn skrev:
Nej, spoltråd är en tunn ståltråd. Isoleringen på bilden är 195mm tjock, och det gick riktigt smidigt.1977bjorn skrev:
Jag funderade på murarsnöre först, men det ”fjädrar” ju lite, spoltråden däremot är helt stum.
Spoltråd:
https://www.byggmax.se/spoltråd-p20926
Redigerat:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Ok, jag har cc60 på mina takstolar. Funderar på om jag kanske kan strunta i läkten mellan takstolarna .1977bjorn skrev:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg