114 384 läst · 280 svar
114k läst
280 svar
Attefall med pulpettak - egen konstruktion
Tyckte det var lite märkligt att isoleringen glipade. Inser att måtten på facken är 2370 mm. Alltså 30 mm avvikelse. Har jag ritat fel? Har byggaren byggt fel? Eller har byggaren byggt rätt och att det är jag som inte förstår?
Det spelar mindre roll, det är inget som kommer byggas om i nuläget
Att peta in lite mer isolering är ju ett ”icke-problem”. Däremot vet jag inte vad som blir bäst med gipsskivorna....
Som det är nu så är jag lite styrd av att gipsen skall skarvas på gavlarna. Skarvar jag dem mitt på förbandet så har jag 5mm som överlappar mot syllen längst ner...
En idé är att skruva en 45x45 i botten på alla fack så jag kan fästa skivorna ordentligt.
Vad tror ni om det?
Det spelar mindre roll, det är inget som kommer byggas om i nuläget
Att peta in lite mer isolering är ju ett ”icke-problem”. Däremot vet jag inte vad som blir bäst med gipsskivorna....
Som det är nu så är jag lite styrd av att gipsen skall skarvas på gavlarna. Skarvar jag dem mitt på förbandet så har jag 5mm som överlappar mot syllen längst ner...
En idé är att skruva en 45x45 i botten på alla fack så jag kan fästa skivorna ordentligt.
Vad tror ni om det?
Fick bli att skruva på en extra 45:a längst ner innan byggfolien kommer på. Kommer slippa spika golvfoder i bara gips om inget annat. Ingen av standardbyggvaruhusen hade butylfog i lager, så det får bli en tur till biltema imorgon så att jag kan limma fast byggfolien i betongen längst ner.
Redigerat:
Ja, här går det långsamt. Lite plast och lite butylfog mot betonggolvet. Sen tog det stopp. Jag inser att jag borde isolera taket för att få lite mer svängrum (bli av med isoleringsbalarna) men jag kommer dåligt åt med stege.
Ja, som ni ser så äger jag ingen byggställning. Detta kommer inte funka, känns som en dödsfälla. Så, vad göra?
Hyra en byggställning känns dyrt i förhållande till att köpa en. Särskilt då jag har begränsat med tid att lägga på detta. Jag ser att jag behöver en ställning i en månad lätt. Det är i princip bara på helger jag kan lägga tid där...
Tips på ställningar?
har kollat på skeppshult modul a...
Hyra en byggställning känns dyrt i förhållande till att köpa en. Särskilt då jag har begränsat med tid att lägga på detta. Jag ser att jag behöver en ställning i en månad lätt. Det är i princip bara på helger jag kan lägga tid där...
Tips på ställningar?
har kollat på skeppshult modul a...
Hej1977bjorn skrev:
Kolla på blocket. Finns privatpersoner som hyr ut liknande ställning för en oftast väldigt billig peng. Kan vara ett alternativ om du inte vill köpa. Då behöver man förvara den när du är klar och den tar oftast ganska mkt plats
Kolla vad det kostar att hyra en innan köp men då från ett företag.
Jag skulle ställa (med låsning av någon typ)den befintliga på upphöjningar av lastpallar och/eller trä, fästa ett räcke i bakkant och använda stegen för att klättra upp alt bygga steg direkt i ett av stöden. Fast då är jag snål.
Jag skulle ställa (med låsning av någon typ)den befintliga på upphöjningar av lastpallar och/eller trä, fästa ett räcke i bakkant och använda stegen för att klättra upp alt bygga steg direkt i ett av stöden. Fast då är jag snål.
Sen blev det till att städa förrådet innan det ens är klart...
Installerat lite givare inne/ute, brandvarnare, monterat accesspunkten rätt, limmat kablar, fått in en hylla, monterat tilluft... de där nexapuckarna är fixade också, men det blev d inge bild på.
Fick en billig bygghjälp också, 25 kr/h
O just det, satt överbliven platonmatta på ena sidan av trädäcket...
Installerat lite givare inne/ute, brandvarnare, monterat accesspunkten rätt, limmat kablar, fått in en hylla, monterat tilluft... de där nexapuckarna är fixade också, men det blev d inge bild på.
Fick en billig bygghjälp också, 25 kr/h
O just det, satt överbliven platonmatta på ena sidan av trädäcket...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tre kvällar med jordfräs och idag slutligen avjämning med ett gammalt staket lastat med några stenar... grässådd