Tyckte det var lite märkligt att isoleringen glipade. Inser att måtten på facken är 2370 mm. Alltså 30 mm avvikelse. Har jag ritat fel? Har byggaren byggt fel? Eller har byggaren byggt rätt och att det är jag som inte förstår?

Det spelar mindre roll, det är inget som kommer byggas om i nuläget

Att peta in lite mer isolering är ju ett ”icke-problem”. Däremot vet jag inte vad som blir bäst med gipsskivorna....

Som det är nu så är jag lite styrd av att gipsen skall skarvas på gavlarna. Skarvar jag dem mitt på förbandet så har jag 5mm som överlappar mot syllen längst ner...

En idé är att skruva en 45x45 i botten på alla fack så jag kan fästa skivorna ordentligt.

Vad tror ni om det?

Isolerat färdigt tre väggar, dags för plast...

• Tre isolerade väggar i ett byggprojekt med träreglar och isoleringsmaterial synligt, stege åt höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sjöolsa och 3 till
  • Laddar…
Fick bli att skruva på en extra 45:a längst ner innan byggfolien kommer på. Kommer slippa spika golvfoder i bara gips om inget annat. Ingen av standardbyggvaruhusen hade butylfog i lager, så det får bli en tur till biltema imorgon så att jag kan limma fast byggfolien i betongen längst ner.

• Installation av en extra träregel vid golv och isolering i en väggstruktur.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Ja, här går det långsamt. Lite plast och lite butylfog mot betonggolvet. Sen tog det stopp. Jag inser att jag borde isolera taket för att få lite mer svängrum (bli av med isoleringsbalarna) men jag kommer dåligt åt med stege.

• Renoveringsarbete med isoleringsmaterial mot väggar, plastfolie, stege och byggavfall på golvet i ett ofärdigt rum.
    Skapa konto
  • Plast och butylfog applicerade längs kanten där betonggolvet möter en träkonstruktion.
    Skapa konto
  • Gilla
jrosenthal och 1 till
  • Laddar…
Ja, som ni ser så äger jag ingen byggställning. Detta kommer inte funka, känns som en dödsfälla. Så, vad göra?
Hyra en byggställning känns dyrt i förhållande till att köpa en. Särskilt då jag har begränsat med tid att lägga på detta. Jag ser att jag behöver en ställning i en månad lätt. Det är i princip bara på helger jag kan lägga tid där...

Tips på ställningar?

har kollat på skeppshult modul a...

• En improviserad arbetsplattform bestående av en stege stödd mot en annan, i ett halvfärdigt rum.
    Skapa konto
Kolla på Jula, Multibyggnadsställning visas på Jula webbplatsen, 310 cm hög med hjul för förflyttning.
Skapa konto

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Tack för tipset. Har kikat på den också. Har fått bra recensioner.
Köper man en dyrare kan man hyra ut den när man är klar... om man nu orkar med det :thinking:

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Tack för tipset. Har kikat på den också. Har fått bra recensioner.
Köper man en dyrare kan man hyra ut den när man är klar... om man nu orkar med det :thinking:
Hej
Kolla på blocket. Finns privatpersoner som hyr ut liknande ställning för en oftast väldigt billig peng. Kan vara ett alternativ om du inte vill köpa. Då behöver man förvara den när du är klar och den tar oftast ganska mkt plats :p

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Kolla vad det kostar att hyra en innan köp men då från ett företag.

Jag skulle ställa (med låsning av någon typ)den befintliga på upphöjningar av lastpallar och/eller trä, fästa ett räcke i bakkant och använda stegen för att klättra upp alt bygga steg direkt i ett av stöden. Fast då är jag snål.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Hittade lite spillvirke... börjar såhär så ser vi om d går...

byggde ihop med skruv, fäste med spik.

• Hemmagjord träkonstruktion byggd av spillvirke med kryssmönstrade stöd i skymningen framför en byggnad och träd.
    Skapa konto
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Fått klart byggställningen idag!
Inte den smidigaste, men sjukt stabil åtminstone :crysmile:

• Byggställning av trä och en stege inne i ett ofärdigt rum med isoleringsmaterial och träväggar.
    Skapa konto
Sen blev det till att städa förrådet innan det ens är klart...
Installerat lite givare inne/ute, brandvarnare, monterat accesspunkten rätt, limmat kablar, fått in en hylla, monterat tilluft... de där nexapuckarna är fixade också, men det blev d inge bild på.
Fick en billig bygghjälp också, 25 kr/h :cool:
O just det, satt överbliven platonmatta på ena sidan av trädäcket...
Inredning av förråd med teknikinstallationer, kablar, hyllor och brandvarnare på träväggar och tak.
Skapa konto

Förrådsinteriör med nyinstallerad brandvarnare på väggen, kabelkanal och diverse byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Nyinstallerad tilluft i gråmålad vägg på ett förråd med öppen dörr och synliga kablar inuti.
Skapa konto

Person som städar i förråd med verktyg och hyllor, kablar på golvet, brandvarnare och accesspunkt monterade.
Skapa konto

Person rensar mark bredvid trädäck i trädgården, ojämn jord och träplankor syns.
Skapa konto

Trädäck under konstruktion med synlig platonmatta och verktyg på plankor.
Skapa konto

Redigerat:
Tre kvällar med jordfräs och idag slutligen avjämning med ett gammalt staket lastat med några stenar... grässådd :cool:

• Nyjämnad trädgård för grässådd med ett hem och en person i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Jordfräs och improviserat avjämningsverktyg med staket och stenar på nyfräst mark.
    Skapa konto
  • Person framför ett nyligen avjämnat område klart för grässådd, med en modern utbyggnad i bakgrunden och byggmaterial i förgrunden.
    Skapa konto
Färdigsått

• Nyutsådd trädgård med utsikt mot ett vitt orangeri och hus i bakgrunden från en veranda.
    Skapa konto
  • Gilla
jrosenthal och 2 till
  • Laddar…
Skumt baksäte. Då skall man hem och knäcka fönsterbågar nu då :oops:

• Baksäte i bil med fogskumtuber och verktyg, redo för byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Pjopixbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.