62 966 läst · 993 svar
63k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
Metallavskiljning sker idag sannolikt vid alla anläggningar. Men den har säkert svårt att skilja ur små alu-bitar.Sommartorparn skrev:Alltså, att lägga små metallgrejer i soppåsen är inte särskilt svårt, men tanken är väl att metallen ska återvinnas, dvs återgå i produktionen, inte att de ska sluta sitt liv i ett miljöfarligt asklager. Järn går väl att fiska upp med magneter, men exemelvis aluminium (de små värmeljusbehållarna) brinner väl upp i sopugnen?
Men det är mycket osannolikt att aluminiumet brinner upp. Det som slinker igenom avskiljning smälter sannolikt i elden och fastnar någonstans på väg mot askfållan.
Som det beskrivs här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...nningen-av-sopor-for-jonkoping-energi--kr2nuf
Antagligen skulle de nuvarande automatiska avskiljandet kunna förbättras om viljan fanns, så att detta blev ett mindre problem än idag.
Nej, det får de inte. Sen lär det knappast granskas.F fribygg skrev:Rent praktiskt kör jag givet mors kasserade stekpanna och torkvinda till Stena Metall när jag har ärende dit...
Jag undrar bara om folk utan möjlighet att själv transportera stekpannan till återvinningen lagligt FÅR slänga den i sitt restavfal?
Att skicka en separat lastbil till mor som bor >2 mil från ÅVC för att hämta en kass teflonpanna måste vara hål i huvet miljömässigt och helt orimligt kostnadsmässigt.
Vanligtvis beställer ju ingen hämtning av en stekpanna utan det rör ju sig oftast om större grejer, möbler och dylikt.
Men rent krass spelar inte storleken så stor roll. Man får inte slänga batterier i restavfallet heller även om de är väldigt små.
Om man dock beställer en ny stekpanna på nätet med hemleverans så skickas den ju oftast med lastbil? Så jag har lite svårt att se skillnaden där. Med det sagt så hade jag naturligtvis inte heller beställt grovavfallshämtning av en stekpanna.
Såg en film om en maskin/båt som rensade och sorterade havet från sopor, den jobbade utanför en flodmynning i Venezuela där sopbilar tippar direkt i vattnet.
I filmen berättades att det tippas 2 miljoner ton sopor dagligen i våra hav.
Kanske vore bättre om vi exporterade vår teknik och mentalitet när det gäller sopor än att jucka runt med 4 olika sopbilar.
Vi slutade ju slänga sopor i naturen för snart 50 år sen, jag vill minnas att kampanjen "Håll Sverige rent" började i mitten på 70 talet.
Kanske vore bättre om vi exporterade vår teknik och mentalitet när det gäller sopor än att jucka runt med 4 olika sopbilar.
Vi slutade ju slänga sopor i naturen för snart 50 år sen, jag vill minnas att kampanjen "Håll Sverige rent" började i mitten på 70 talet.
Det ena utesluter väl inte det andra?Isakare skrev:Såg en film om en maskin/båt som rensade och sorterade havet från sopor, den jobbade utanför en flodmynning i Venezuela där sopbilar tippar direkt i vattnet.
Jag hörde precis samma argument från grannen för 50 år sådan. Han var så förbannad för att han skulle bli tvungen att ha soptunna, för han hade ju en alldeles utmärkt grop nere i hagen där han gjorde sig av med allt som skulle slängas.Isakare skrev:Såg en film om en maskin/båt som rensade och sorterade havet från sopor, den jobbade utanför en flodmynning i Venezuela där sopbilar tippar direkt i vattnet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 153 inlägg
Ett fokus på självspäkelse och att moralisera över saker som redan är lösta i landet tar fokus och resurser ifrån viktiga frågor. Så jo det ena utesluter det andra. Och det gör oss svagare i de internationella relationerna. Det går inte att leda från den moraliskt underlägsna positionen att vi är att beskylla för andra länders missgrepp.M Maledictus skrev:
Jag tror det var så att det var frivilligt innan dess för jag vill minnas att vi hade det. Men någon gång då blev det ett krav och det tyckte grannen var höjden av förmynderi.Claes Sörmland skrev:
Ska jag relatera mitt minne av grannens svada i förhållande till min ålder så skulle jag gissa någon gång 1973-74.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 153 inlägg
Det tror jag också. Fast det var definitivt i kombination med det var fullständigt meningslöst med sophämtning. Sved väl ännu mer att behöva betala för något som han kunde lösa själv nere i hagen.Claes Sörmland skrev:
Jag känner till flera exempel från äldre släktingar som blev jättearga när kommunen införde obligatorisk sophämtning mot avgift tidigt 70-tal.Guzzi skrev:
De fick inte elda skräpet själva eller slänga restavfallet på byns "soptipp" i skogen längre.
En släkting lyckades få undantag från sophämtningen efter en kampanj i lokalblaskan. Det blev lite problem efter att han gått bort eftersom fastigheten fortfarande inte hade sophämtning.