63 152 läst · 993 svar
63k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 301 inlägg
Min morfar blev påtvingad soptunna på sommarstället i mitten av 70 talet, så det kan nog stämma.Guzzi skrev:
Tunnan var tom så länge han levde, han fortsatte elda, kompostera och gräva ner.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 214 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 214 inlägg
Samtidigt var ju detta före konsumtionssamhällets genombrott så säkert hanterbart. Att elda lite papper ute på landet ger ingen skada.Isakare skrev:
Den enda rest jag hittar från denna tid på min gamla bostadsfastighet på landet är enstaka är skärva glas, porslin och någon aluminiumdetalj - typ gammal läskkapsyl. Allt av stål är försvunnet. Som en arkeolog är man.
Ja men konsumptionssamället slog igenom på 1960-talet... sedan har det bara blivit värre.Claes Sörmland skrev:Samtidigt var ju detta före konsumtionssamhällets genombrott så säkert hanterbart. Att elda lite papper ute på landet ger ingen skada.
Den enda rest jag hittar från denna tid på min gamla bostadsfastighet på landet är enstaka är skärva glas, porslin och någon aluminiumdetalj - typ gammal läskkapsyl. Allt av stål är försvunnet. Som en arkeolog är man.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 669 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 669 inlägg
Styret i vår kommun har iom övergången till hushållsnära sortering med flerfackstunnor beslutat om 1000kr i straffavgift om man lägger matresterna i fel fack. Så här är den redan i full blom.mikethebik skrev:
Vila i frid.F fribygg skrev:
Redigerat:
Hur menar du att vi moraliserar och späker oss själva genom att sortera avfallet i fler fraktioner där hemma?Claes Sörmland skrev:Ett fokus på självspäkelse och att moralisera över saker som redan är lösta i landet tar fokus och resurser ifrån viktiga frågor. Så jo det ena utesluter det andra. Och det gör oss svagare i de internationella relationerna. Det går inte att leda från den moraliskt underlägsna positionen att vi är att beskylla för andra länders missgrepp.
Jo, allt som brann blev värme och varmvatten, det som inte gick till kompost fick skogens djur och fåglar, det som blev över är just det du skriver.Claes Sörmland skrev:Samtidigt var ju detta före konsumtionssamhällets genombrott så säkert hanterbart. Att elda lite papper ute på landet ger ingen skada.
Vi har en historia där morfar berättade att inget djur åt inlagd sill "legat orörd en vecka, jag får gräva ner den"
Jag saknar den nostalgiska historiska delen av anfäders liv och hur de gjorde, har "letat/forskat" rätt mycket som intresse och det var inte så bra med renhållning, den var ofta miserabel.
Däremot fungerade det hyfsat men utifrån då gällande förutsättningar.
Så jag anser inte att de var så bra, men de hade inga kostnader det är där skon klämmer idag.
Och de hade minimalt, obefintligt av förpackningar. Det fanns även brister i kunskap.
Däremot fungerade det hyfsat men utifrån då gällande förutsättningar.
Så jag anser inte att de var så bra, men de hade inga kostnader det är där skon klämmer idag.
Och de hade minimalt, obefintligt av förpackningar. Det fanns även brister i kunskap.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 214 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 214 inlägg
Jag antar att det finns kommunalt anställda kontrollanter av soptunneinnehåll?! Kul jobb!MultiMan skrev:
mikethebik skrev:
Jag vet vad jag svarade på, jag har inte evigt liv som extremismen på området nog riskerar att få om den får blomma ostörd.F fribygg skrev:
Vad du citerar utgår jag från att du håller reda på själv @MultiManMultiMan skrev: