Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Men är verkligen förpackningar avfall?
Ja det är avfall, förpackningsavfall enligt lagtexten.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men nu kommer följfrågan, hur stora metallföremål får man slänga i restavfall?
Jag är fortfarande inte säker på att metallföremål får slängas i restavfallet, som tur är kan ju många samla ihop nått eller några hundra kilo och sälja.

Problem för den som inte har körkort och därmed inte kommer in på återvinningen i tex Västerviks kommun med sånt som inte är säljbart och inte går i soptunnan. Ett vapenskåp/ kassaskåp kan man ju annars ta på pirra om det inte är för långt till tippen.
BirgitS BirgitS skrev:
Men är verkligen förpackningar avfall?
Min definition är att de blir avfall tidigast när jag slänger dem, om de vore avfall när de vore tömda skulle jag ju enligt gällande regelverk väl inte få transportera dem själv med personbil till ÅVC.

Förpackningen "äggfack" är ett annat bra exempel så här strax efter påsk, varför skulle jag vara tvungen att sortera den som förpackning om jag har nytta av den till försådd eller för att tända med i vedpannan?

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
men exemelvis aluminium (de små värmeljusbehållarna) brinner väl upp i sopugnen?
lite synd att förstöra aluminiumen

Aluminium är 100 procent återvinningsbart utan att förlora sina ursprungliga egenskaper. Omkring 75 procent av allt aluminium som någonsin har producerats är fortfarande i bruk. Vid återvinning av aluminium går det bara åt 5 procent av den energi som förbrukas vid framställning av primäraluminium.

• Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
lite synd att förstöra aluminiumen

Aluminium är 100 procent återvinningsbart utan att förlora sina ursprungliga egenskaper. Omkring 75 procent av allt aluminium som någonsin har producerats är fortfarande i bruk. Vid återvinning av aluminium går det bara åt 5 procent av den energi som förbrukas vid framställning av primäraluminium.
Japp, borde det inte vara vettigt att stoppa de tomma värmeljuskopparna i en tom ölburk och panta den?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
4a är rätt konstig, får jag inte samla kasserade mjölkpaket i ett mjölkpaket innan jag slänger dem i förpackningsinsamlingen?
Nej, de ska hanteras av den lokala återvinningen😉

A AndersS skrev:
Nej, de ska hanteras av den lokala återvinningen😉
Fan trot.

F fribygg skrev:
Förpackningen "äggfack" är ett annat bra exempel så här strax efter påsk, varför skulle jag vara tvungen att sortera den som förpackning om jag har nytta av den till försådd eller för att tända med i vedpannan?
Absolut sparas och ges tillbaka till äggleverantörskan, det blir dryga avgifter annars.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Summa summarum så fungerar väl återvinning/sophantering men skiljer lite mellan kommuner/renhållningsföretag och framför allt hur man skriver sin information.
Jag återgår till att fortsätta städa uthus/loge/garage hos en bekant enligt väl beprövad inlämning till ÅVC.
Inget i tråden har visat på att jag behöver ändra något.😃

• Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Japp, borde det inte vara vettigt att stoppa de tomma värmeljuskopparna i en tom ölburk och panta den?
Moderna pantmaskiner känner säkert av vikten och vägrar ta emot burken som nu är för tung 😆

F fribygg skrev:
Menar du att förpackningar inte får återanvändas/återbrukas utan måste matrialåtervinnas?

Själv tänker jag omplantera mina tomater i mjölk eller juice paket, är det inte tillåtet?
Det är tillåtet att återanvända dem först. Men när du väl kastar dem ska de till förpackningsåtervinningen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
4a är rätt konstig, får jag inte samla kasserade mjölkpaket i ett mjölkpaket innan jag slänger dem i förpackningsinsamlingen?
Självklart får du det. Men du får inte samla små glasförpackningar i mjölkpaketet och slänga hela alltet i glasförpackningsåtervinningen. De ska ju i olika kontainrar

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det där var bra, vill jag bli av med någon jag inte gillar är det bara att slå ihjäl vederbörande, paketera väl med märkning "avlivad Sankt-Bernadshund" och köra till Örebro och lämna i restavfall.
Fast i Örebro, där har nog andra redan gjort det när jag tänker efter...
Har nog berättat här på BH förut om hästen.
Bekanta, hästägare, flyttade från Stockholm till gränsen Dalarna/Gästrikland.
När en häst dog ringde de av gammal vana till veterinären för att beställa en transport.
"Vadå, gräv ner den eller elda upp den, vi hämtar inga döda hästar här"
Då det var vinter och hästen djupfryst provade de att elda, det tog 2 veckor och hela vedförrådet innan den var borta, och de har som tur är inga grannar, för det luktade mindre gott.

• Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Har nog berättat här på BH förut om hästen.
Bekanta, hästägare, flyttade från Stockholm till gränsen Dalarna/Gästrikland.
När en häst dog ringde de av gammal vana till veterinären för att beställa en transport.
"Vadå, gräv ner den eller elda upp den, vi hämtar inga döda hästar här"
Då det var vinter och hästen djupfryst provade de att elda, det tog 2 veckor och hela vedförrådet innan den var borta, och de har som tur är inga grannar, för det luktade mindre gott.
Alternativet hade varit att stycka upp den och stoppat in i mjölkförpackningar! :)

• Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Alternativet hade varit att stycka upp den och stoppat in i mjölkförpackningar! :)
Om vi gör så med byråkraterna, räknas det då som högvärdigt riskavfall?

• Haha
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är tillåtet att återanvända dem först. Men när du väl kastar dem ska de till förpackningsåtervinningen.
Så om jag återanvänder äggfacken till förodling menar du att jag inte ska plantera om "med äggfack" utan ta bort den jordiga fuktiga pappen och skicka den i förpackningsinsamlingen? Då blir kanske alternativet att jag köper nya små krukor i torv istället för att återanvända de äggfack jag redan har hemma, vilket sannolikt är mycket sämre för både miljö och privatekonomin.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.