BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag förstått det så går medicin i en förbränningsugn som garanterar att det inte blir några medicinrester kvar, det var tydligen inte garanterat om man hivar det i restavfall.
Ja, som ett apotek skriver:
Dina överblivna läkemedel transporteras till en förbränningsstation vid höga temperaturer. Resterna har låg giftighet och läggs på godkända platser.
https://www.apotekhjartat.se/mina-r...n-overblivna-lakemedel-och-kasserade-kanyler/
Visserligen grammatiskt fel men förståeligt.

• Haha
  • Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
nsr stekpanna

På återvinningscentral:
Metall
Hemma: Restavfall

[länk]
Jo nu har vi en metallcontainer i våra lokala återvinningstationer så att bli av med en stekpanna är inte särskilt svårt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo nu har vi en metallcontainer i våra lokala återvinningstationer så att bli av med en stekpanna är inte särskilt svårt.
Och med lokal återvinningsstation menar du ett litet ställe med containrar för förpackningar eller vad?
Sen är väl det intressanta här inte vad som gäller just dig utan hur fribyggs mamma ska göra.

BirgitS BirgitS skrev:
Och med lokal återvinningsstation menar du ett litet ställe med containrar för förpackningar eller vad?
Sen är väl det intressanta här inte vad som gäller just dig utan hur fribyggs mamma ska göra.
Morsan klarar nog att själv vika ihop en billig tunn kasserad teflonpanna och stoppa den i ett 2 liters juice paket, så man behöver inte vara orolig att pannan ska förstöra sopbilen och använder hon juice paketet till att slänga sopor i behöver väl inte det skickas till förpackningsisamlingen heller?

T tergo skrev:
nsr stekpanna

På återvinningscentral: Metall
Hemma: Restavfall

[länk]
Och fortsättningen:
Detta kan du också slänga i restavfallet men du får gärna sortera det på återvinningscentralen istället:
  • Metallbestick och kastruller - kan sorteras som metall
  • Trasigt porslin och trasiga dricksglas – kan sorteras som fyllnadsmassor
  • Knivar och rakblad - kan sorteras som metall. Om du lägger dem i restavfallet hemma, se till att du paketerar det väl så att ingen kan skära sig.

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Och fortsättningen:
Detta kan du också slänga i restavfallet men du får gärna sortera det på återvinningscentralen istället:
  • Metallbestick och kastruller - kan sorteras som metall
  • Trasigt porslin och trasiga dricksglas – kan sorteras som fyllnadsmassor
  • Knivar och rakblad - kan sorteras som metall. Om du lägger dem i restavfallet hemma, se till att du paketerar det väl så att ingen kan skära sig.
Ovanligt vettigt formulerat.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Men nu kommer följfrågan, hur stora metallföremål får man slänga i restavfall?

Räcker det att man får ner det i tunnan?

/me sneglar på kassaskåpet

• Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Morsan klarar nog att själv vika ihop en billig tunn kasserad teflonpanna och stoppa den i ett 2 liters juice paket
Det får man inte göra 😮😆
Juicepaketet ska gå till pappersinsamlingen och får inte kastas i restavfall.

4 § Den som har förpackningsavfall ska sortera ut följande material från annat avfall:
1. papper och kartong,

4 a § Den som har en förpackning som innehåller avfall ska se till att förpackningen skiljs från innehållet.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det får man inte göra 😮😆

4 § Den som har förpackningsavfall ska sortera ut följande material från annat avfall:
1. papper och kartong,

4 a § Den som har en förpackning som innehåller avfall ska se till att förpackningen skiljs från innehållet.
Menar du att förpackningar inte får återanvändas/återbrukas utan måste matrialåtervinnas?

Själv tänker jag omplantera mina tomater i mjölk eller juice paket, är det inte tillåtet?

D Dilato skrev:
Det får man inte göra 😮😆

1. papper och kartong,

4a är rätt konstig, får jag inte samla kasserade mjölkpaket i ett mjölkpaket innan jag slänger dem i förpackningsinsamlingen?

Alltså, att lägga små metallgrejer i soppåsen är inte särskilt svårt, men tanken är väl att metallen ska återvinnas, dvs återgå i produktionen, inte att de ska sluta sitt liv i ett miljöfarligt asklager. Järn går väl att fiska upp med magneter, men exemelvis aluminium (de små värmeljusbehållarna) brinner väl upp i sopugnen?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
F fribygg skrev:
4a är rätt konstig, får jag inte samla kasserade mjölkpaket i ett mjölkpaket innan jag slänger dem i förpackningsinsamlingen?
Men är verkligen förpackningar avfall?

Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Nej.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.