Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtidigt var ju detta före konsumtionssamhällets genombrott så säkert hanterbart. Att elda lite papper ute på landet ger ingen skada.

Den enda rest jag hittar från denna tid på min gamla bostadsfastighet på landet är enstaka är skärva glas, porslin och någon aluminiumdetalj - typ gammal läskkapsyl. Allt av stål är försvunnet. Som en arkeolog är man.
Före plastmaterialen kom så gick ju varenda liten metallbit till återanvändning. I synnerhet på skeppsvarv kunde det hända att man tappade enstaka spikar som trampades ner i "tveittmårgli" kring stapelbädden men annars togs varenda krokig spik tillvara. Allt som komposterades snabbt hamnade på dynghögen. Resten körde man till skogs. Det som blev kvar i naturen var någon enstaka glasskärva och porslinsbit men både glas och porslin var dyrbarheter som man skulle vara rädd om. De vanliga lerfaten föll sönder med åren och bara mikroskopiska reser av glasyren blev kvar. Tyg och läder ruttnade. Och förresten sydde man om varenda liten tygbit som inte var totalt utsliten och när de var totalt utslitna använde man dem som trasor eller rev upp dem och spann lumpgarn eller sålde dem till något pappersbruk.
De enda kemikalierna som förekom i större mängder på landet var kopparsulfat som man blandade med beckolja och impregnerade näten med och järnvitriol och blyvitt som man använde i målfärger fast på den tiden var det bara boningshusen och något enstaka riktigt fint uthus på någon storbondgård som var målat.

Problemet var att när syntetmaterialen och kemikalierna kom så fortsatte man göra på samma vis. Då jag var barn på 80-talet fanns det oerhörda mängder plastskräp i jorden på åkrarna för folk hade slängt hushållsavfallet på dynghögen enligt gammal vana. Nu är det så sönderfallet att det inte syns men mikroplasten är kvar.
Spilloljan från traktorerna hällde man ut på backen. Allt avfall av alla slag hamnade i en stor hög bakom något uthus. Plast och kemikalier och vem vet vad.

F fribygg skrev:
Så om jag återanvänder äggfacken till förodling menar du att jag inte ska plantera om "med äggfack" utan ta bort den jordiga fuktiga pappen och skicka den i förpackningsinsamlingen? Då blir kanske alternativet att jag köper nya små krukor i torv istället för att återanvända de äggfack jag redan har hemma, vilket sannolikt är mycket sämre för både miljö och privatekonomin.
Jag vet inte riktigt hur du menar att du ska bära dig åt för att få upp den komposterade äggkartongen ur din rabatt när hösten kommer? 🤔

Anna_H Anna_H skrev:
Jag vet inte riktigt hur du menar att du ska bära dig åt för att få upp den komposterade äggkartongen ur din rabatt när hösten kommer? 🤔
Stämmer du mig om jag låter den kompostera lokalt?

hsd
Pass upp, här måste man ha tillstånd för egen kompost!!!

• Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jag vet, men jag tänker fortsätta att kompostera växtrester i mitt trädgårdsland utan att blanda in byråkraterna.
Äggkartongresterna är jordförbättring för att höja mullhalten.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Var en sväng på mitt lokala ÅVC idag för att slänga/återvinna lite förpackningsmaterial, kartong, cellplast och någon sorts skyddsfoam och några påsar med blandat brännbart.
Jag brukar vara väldigt noggrann med sortering för att jag anser att det är nödvändigt att ta tillvara på bästa och rimligaste vis.
Slängde wellpapp där det ska vara, hyvade ner det brännbara i brännbart men hann bara hälften när en soppolis talade om att sedan 2 veckor så skall plast läggas i en annan container.
Mitt fick ligga kvar då jag absolut inte hade för avsikt att plocka upp det från containern.

Började prata med en man som stod och tömde plastpåsar, typ fryspåsar, och han hade fått instruktioner att plastpåsarna skulle i annan container medans innehållet gick bra att slänga i brännbart
Min kommentar var att jag aldrig någonsin skulle stå och tömma plastpåsar på annat brännbart för att sortera ytterliggare en gång på ÅVC.
Både han och jag var eniga om att när hysterin går för långt kommer vi tillbaka till att avfallet hamnar i skogen eller som i mitt fall blir det väl brännhögen på åkern istället.

Hamnade i den sitsen för några år sedan när jag skickade en elpryl av något slag i avsedd häck, då kom en person och sa att sladden skulle vara avklippt innan jag fick lägga i den, jag frågade om jag skulle skala kabeln först så att det bara var ren koppar kvar.

En annan nymodighet är att regskylten läses av för att kunna automatdebitera företag, drabbade min kompis i byn häromdagen när han i sin vanliga personbil registrerad på sitt namn gjorde sig omaket att som duktig och ansvarskännande medborgare åka till ÅVC för att slänga en liten grej privatavfall på avsedd plats.
Några dagar senare får han en faktura på 350:-, han har en enskild firma registrerad i sitt namn och då är man tydligen betalande företagare enligt sopSTASI.
Är ganska säker på att hans avfall fortsättningsvis grävs ner eller eldas upp på gården.

Jag använder ibland jobbilen för att köra skrymmande saker till ÅVC med privatavfall, men det går inte längre uppenbarligen, så det får väl bli brännhögen istället.
Täck över regskylten!!

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Dilato skrev:
När jag bodde i Göteborg för några år sedan var antalet besök på återvinningen begränsade till 12 per år/person.
Sedan blev det fritt antal besök.
sedan ville Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet begränsa antalet besök till enbart sex tillfällen per person och år från 2024.
[länk]
Hjälp!

Min fru och jag tog 6 besök på en dag när vi tömde garaget + slängde en möglig soffa. Vi fick applåder av personalen som sa att vi fick silvermedalj, bara en annan som slängt mer den dagen.

Om man får betala för det så kan jag lova att väldigt mycker mer åker dit där det absolut inte ska vara. Och ju större bil man har desto färre besök behövs så det är inget bra mått oavsett.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
husägaren TS husägaren TS skrev:
Täck över regskylten!!
Är något jag funderat på,
"ojdå, någon har visst snott mina regskyltar precis innan jag åkte in, tur att jag hittade dem utanför"

Måste köpa upp mig på kraftiga kardborreband.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
R robinma skrev:
Hjälp!

Min fru och jag tog 6 besök på en dag när vi tömde garaget + slängde en möglig soffa. Vi fick applåder av personalen som sa att vi fick silvermedalj, bara en annan som slängt mer den dagen.

Om man får betala för det så kan jag lova att väldigt mycker mer åker dit där det absolut inte ska vara. Och ju större bil man har desto färre besök behövs så det är inget bra mått oavsett.
Ja när de hade begränsat till 5 besök i året här så började folk dumpa allt i skogen och i sjön. Då jag hade samlat plastskräp längs stränderna blev jag uppmanad av personalen att dumpa det i sjön för jag hade överskridit min tillåtna årliga skräpmängd.

Lyckligtvis blev det slut på de dumheterna men mycket skräp hade då redan dumpats på fel ställe.

• Wow
  • Ledsen
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det får du förklara som kopplar ihop detta!
Det var ju du som citerade mig och sa så.

Claes Sörmland
M Maledictus skrev:
Det var ju du som citerade mig och sa så.
Om du vill veta vad jag tycker i frågan om sortering så läs inlägg #4 och inlägg #50. I sammanfattning: I grund och botten är denna fråga löst i Sverige så inget för miljöaktivister och vardagsmoralister att hetsa över. Det är bara slöseri med vår tid. Lämna kommunerna ifred att kämpa med sina upphandlingar och personalproblem. Där finns de som gör skillnad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hjälpte en av mina söner att flytta i helgen, idag är planen att åka till ÅVC med en massa kartonger och annat junk.
Får se hur det går idag med plastpåsar och annat och om det dyker upp någon mästrande soppolis som ska nagelfara allt eller om jag tillåts använda sunt förnuft.

mikethebik mikethebik skrev:
Hjälpte en av mina söner att flytta i helgen, idag är planen att åka till ÅVC med en massa kartonger och annat junk.
Får se hur det går idag med plastpåsar och annat och om det dyker upp någon mästrande soppolis som ska nagelfara allt eller om jag tillåts använda sunt förnuft.
Men du har ju varit där förut och vet hur det ska hanteras, gör du enligt de anvisningar fungerar det väl bra?
T.ex. gäller genomskinliga plastpåsar/säckar för att få kastas använder man ju det, kommer man med svarta blir det att tömma ut.
Jag håller ju med att städa/rensa loge/uthus/etc och fyller en del kraftigare färgade byggsäckar, de får jag tömma i maskin med komprimator. Har gjort två resor nu och det fungerar bra, t.o.m. gamla 1 L brännvinsflaskor med okänt innehåll som ställs på farligt avfall.😉

• Gilla
Nick 72 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
hsd hsd skrev:
Här också. Kostar 1400 kr i avgift för att kommunen ska kunna godkänna.

• Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Här också. Kostar 1400 kr i avgift för att kommunen ska kunna godkänna.
Brukar vara så att för matavfall gäller ansökan och enligt godkänd behållare för att undvika bl.a. råttor (de finns ändå men kanske i mindre omfattning än med eget smörgåsbord). En förbrukad äggkartong, som använts för frösådd kan nog också få sin sista vila i en sådan kompost, även om det uttryckligt inte står så i anvisning.😉
Däremot trädgårdsavfall är helt ok, t.o.m. att torrt sådant kan brännas.
Se exempel nedan hur det kan beskrivas.

29 § Anmälan om kompostering av matavfall på den egna fastigheten handläggs av Kretslopp Sydost. Anmälan ska innehålla uppgifter om behållare, komposteringsmetod samt en redogörelse för på vilket sätt omhändertagandet ska ske så att eventuell påverkan på miljön och människors hälsa kan bedömas.
Kompostering av matavfall ska ske i en skade- djurs- och vädersäker behållare. Fastigheten ska ge utrymme för användning av den erhållna kompostjorden.

30 § Trädgårdsavfall från fastigheten får komposteras på den egna fastigheten utan särskild anmälan. Torrt trädgårdsavfall som inte kan nyttjas för kompostering kan få förbrännas enligt medlemskommunernas lokala hälsoskyddsföreskrifter, under tid då eldningsförbud ej råder, såvida inte olägenhet för människors hälsa eller miljön uppstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.