62 955 läst · 993 svar
63k läst
993 svar
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
Dagens besök på ÅVC förlöpte smärtfritt utan krusiduller, slängde en massa kartonger i komprimatorn, blandat plast och tyg i brännbart, elektronik där det hörde hemma samt lite metall i den containern.
Dock var det andra besökare som fick tömma säckar och sortera påsar...
Och metall är egentligen korkat att slänga där, bättre att spara ihop och åka till skroten och få betalt för det.
Gamla blybatterier som folk kör till åvc med är ju att skänka bort minst 50 spänn per batteri, koppar minst 60:- kilo, rostfritt minst 10 kronor kilot, mässing 40, stål 2-3 osv, allt får du betalt för.
Knappast lönsamt att åka till skroten för ett bilbatteri men samlar man ihop lite blandat skrot blir det en vacker slant.
Brukar titta ner i metallcontainern för att se vad folk slänger, en container på ÅVC är många tiotusentals kronor.
Dock var det andra besökare som fick tömma säckar och sortera påsar...
Och metall är egentligen korkat att slänga där, bättre att spara ihop och åka till skroten och få betalt för det.
Gamla blybatterier som folk kör till åvc med är ju att skänka bort minst 50 spänn per batteri, koppar minst 60:- kilo, rostfritt minst 10 kronor kilot, mässing 40, stål 2-3 osv, allt får du betalt för.
Knappast lönsamt att åka till skroten för ett bilbatteri men samlar man ihop lite blandat skrot blir det en vacker slant.
Brukar titta ner i metallcontainern för att se vad folk slänger, en container på ÅVC är många tiotusentals kronor.
inte helt ovanligt att privat personer köper osorterat från olika mindre företag och sen sorterar up det hemmamikethebik skrev:
finns mängder om det på youtube om just det
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 373 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 373 inlägg
Visst är kommuner påhittiga när det gäller avgifter
Eller så är det inkomstbortfall eftersom matavfallet ofta går till biogas fordon...A AndersS skrev:Brukar vara så att för matavfall gäller ansökan och enligt godkänd behållare för att undvika bl.a. råttor (de finns ändå men kanske i mindre omfattning än med eget smörgåsbord). En förbrukad äggkartong, som använts för frösådd kan nog också få sin sista vila i en sådan kompost, även om det uttryckligt inte står så i anvisning.😉
Däremot trädgårdsavfall är helt ok, t.o.m. att torrt sådant kan brännas.
Se exempel nedan hur det kan beskrivas.
29 § Anmälan om kompostering av matavfall på den egna fastigheten handläggs av Kretslopp Sydost. Anmälan ska innehålla uppgifter om behållare, komposteringsmetod samt en redogörelse för på vilket sätt omhändertagandet ska ske så att eventuell påverkan på miljön och människors hälsa kan bedömas.
Kompostering av matavfall ska ske i en skade- djurs- och vädersäker behållare. Fastigheten ska ge utrymme för användning av den erhållna kompostjorden.
30 § Trädgårdsavfall från fastigheten får komposteras på den egna fastigheten utan särskild anmälan. Torrt trädgårdsavfall som inte kan nyttjas för kompostering kan få förbrännas enligt medlemskommunernas lokala hälsoskyddsföreskrifter, under tid då eldningsförbud ej råder, såvida inte olägenhet för människors hälsa eller miljön uppstår.
Eller så vill man inte hålla på med det kladdet, får gå i tunnan.hsd skrev:
Fritidshuset har abonnemang maj-sep och efter september försvinner matavfallspåsen av papper, tills det vinterstängs i november, nedgrävd i stora komposthögen.😉
En kat är värd pengar, allt från en tusenlapp till flera, jag känner några som driver bilskrotar och enligt dem så får de någonstans mellan 1,50 till drygt 2 kronor kilot för en pressad bil, var uppåt 3 kronor för något år sedan.T Taxture skrev:
En plåtfälg är ca 6 kronor kilot, en lättmetallfälg någonstans runt en hundring.
Så om kommunen/ÅVC endast får 1-2 kronor kilot för sina containrar med metallskrot är jag oerhört intresserad att köpa dem.
Gissningsvis skulle det ta max en dag eller två att sortera upp en sådan i fraktioner och sälja, väldigt bra timpenning!
Nu är jag dock övertygad att ÅVC betalas med mer än så och är en god inkomst för ett ÅVC då en hel del av de andra fraktionerna inte genererar pengar, jag vet att även wellpapp är inkomst, åtminstone tidigare.
Skrotpriser följer lite volymen skrot du kommer med och ser du hanteringen som bilskroten åläggs idag att ta hand om däck,batterier och alla vätskor och sen ”bara” få 1,5-2kr / kg efter att man pressat resterna säger ju en del om svårigheterna att tjäna på en container från din lokala åvc
Men det är väl bara ställa dig utanför åvc:n med en container och våg och erbjuda alla som har metall med sig 1kr/kg ?
Men det är väl bara ställa dig utanför åvc:n med en container och våg och erbjuda alla som har metall med sig 1kr/kg ?
Jag tror det blir dålig timpenning på att köpa blandat skrot och sortera men jag vet folk som har gjort det.
Däremot är det bra lönsamhet att samla ihop det skrot som likväl finns och sortera och sälja till skrothandlare i stället för att kasta bort. Man får betydligt bättre betalt för till exempel en skrotbil om man har tagit bort däck och oljor och bränsle och vätskor och batteri. Vissa handlare vill också att man tar bort de största plastdelarna.
Däremot är det bra lönsamhet att samla ihop det skrot som likväl finns och sortera och sälja till skrothandlare i stället för att kasta bort. Man får betydligt bättre betalt för till exempel en skrotbil om man har tagit bort däck och oljor och bränsle och vätskor och batteri. Vissa handlare vill också att man tar bort de största plastdelarna.
senaste tiden har dom gåt ner mycketmikethebik skrev:En kat är värd pengar, allt från en tusenlapp till flera, jag känner några som driver bilskrotar och enligt dem så får de någonstans mellan 1,50 till drygt 2 kronor kilot för en pressad bil, var uppåt 3 kronor för något år sedan.
En plåtfälg är ca 6 kronor kilot, en lättmetallfälg någonstans runt en hundring.
Så om kommunen/ÅVC endast får 1-2 kronor kilot för sina containrar med metallskrot är jag oerhört intresserad att köpa dem.
Gissningsvis skulle det ta max en dag eller två att sortera upp en sådan i fraktioner och sälja, väldigt bra timpenning!
Nu är jag dock övertygad att ÅVC betalas med mer än så och är en god inkomst för ett ÅVC då en hel del av de andra fraktionerna inte genererar pengar, jag vet att även wellpapp är inkomst, åtminstone tidigare.