52 005 läst · 1 493 svar
52k läst
1,5k svar
Återinför fastighetsskatt om minst 1% av marknadsvärdet
Det här är ju kontentan.R Real-House skrev:Problemet är i allmänhet att priset på huset har stigit, värdet har inte ökat och därmed ingen egentlig vinst.
För staten är det en vinst att betala ytterligare skatt i form av "vinstskatt" på inflaterade bostadspriser.
Hoppas verkligen det inte kommer lösare amorteringskrav. Ska den yngre generationen ha möjlighet att köpa bostad måste priserna ned realt. Skonsammast är om priserna på bostäder står still nominellt och löner kommer ikapp.
Glöm inte, det är alltid bankerna som vinner i slutändan.
Vad ”vinner” en normalperson med barn på att villan stiger i pris från 5 till 10 msek? Ska man köpa nytt så är lagfartskostnaden helt plötsligt 150k istället för 75k. Du åker på miljoner i reavinstskatt du annars skulle sluppit. Du och dina barn får en mycket sämre bostadsmarknad att agera på. Det är knappast så att bara DIN villa ökar i pris.
Att bostadspriserna bara ökade i takt med vanlig inflation hade varit alla till gagn.
Med en högre fastighetsskatt som hållit priserna nere så hade de pengarna kunnat användas till att sänka skatter på arbete. Istället blir den enorma ränteinbetalningar som bara gör bankerna och dess aktieägare rikare.
Knappast, det är väldigt många som inte vill ha tillbaka fastighetsskatten. Har du missat alla som tycker det?Kentvirulent skrev:
Det är många som inte har problem med vinstskatt, så varför skulle man vilja ha fastighetsskatt då?
Kanske bättre att om man skall betala skatt, så gör man det när man gjort en vinst än att göra det även om man inte gjort någon vinst?
Jag har inte sett någon ”tung instans” här som håller med dig. 😊
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Netto av fastighetsskatt blir inte att löneskatterna sänks annat än marginellt, och efter ett par år är de tillbaka. Finns ingen regering som kan hålla fingrarna i styr.
Vi behöver bygga mindre och vi behöver bygga enklare. Dessutom behöver kommunerna tvingas tillhandahålla mer mark att bygga hus på.
Fundera på orsakerna till att huspriserna stiger så oerhört. En låneskatt kanske vore ett alternativ. Men vi skall inte tvinga folk att lämna sin bostad.
Vi behöver bygga mindre och vi behöver bygga enklare. Dessutom behöver kommunerna tvingas tillhandahålla mer mark att bygga hus på.
Fundera på orsakerna till att huspriserna stiger så oerhört. En låneskatt kanske vore ett alternativ. Men vi skall inte tvinga folk att lämna sin bostad.
hade du haft det minsta intresse för ekonomi hade du läst det många gångerNissens skrev:Knappast, det är väldigt många som inte vill ha tillbaka fastighetsskatten. Har du missat alla som tycker det?
Det är många som inte har problem med vinstskatt, så varför skulle man vilja ha fastighetsskatt då?
Kanske bättre att om man skall betala skatt, så gör man det när man gjort en vinst än att göra det även om man inte gjort någon vinst?
Jag har inte sett någon ”tung instans” här som håller med dig. 😊
500000 kr? Vadå? Vad avser du?Kentvirulent skrev:Jaha så 500 000 kr är ”så lite ändå”. Borde kanske flytta till den del av landet där detta är spottstyvrar. Verkar angenämt
Det som händer är att folk bor kvar i sina hus och rörligheten på marknaden begränsas. Det förlorar alla på.
”Ni Stockholmare” innefattar alltså då alla nationalekonomer att tala om, Finanspolitiska rådet och Finansinspektionen som alla föreslår exakt det jag gör, är det korrekt uppfattat? Även de internationella organ som varnar för Sveriges uppblåsta .
The guardian, Bloomberg, Economist har alla skrivit om ddn svenska bostadsbubblan och dess tokiga skatteregler. Men det är ju också ”Stockholmare” då eller?
Att de bor kvar i Sthlm I sina hus beror på dem själva. Är man så gniden att man inte vill betala 22% på vinsten, minus ev. kvitton på förbättringar. Då får man väl sitta kvar i sitt hus och betala masa dyrt underhåll och måla om och rensa hängrännor istället för modern lägenhet när man blir äldre eller skiljer sig. Så synd om dem 😉
Bostadsbubbla? Undrar vad definitionen är? Jag vet inte? Har hört begreppet i 20-25 år antar jag. Att många går över lik för att få flytta till Sthlm och större städer? Då blir det konkurrens.
Har sett att det är liknande priser på villor som i Sverige i större delen av väst-EU, länder liknande Sverige inkl NO, GB och CH. Lönerna skiljer sig inte heller så väldigt drastiskt antar jag.
Har däremot läst att svenskar ofta gillar att lägga fläsk på bostad, fint kök, dyr inredning,design, på tok för många kvm, jacuzzi i altanen, rostfria skitfula och skitdyra vitvaror, klinkers, panoramafönster som slukar onödigt mkt energi, osv. Parbräckare eller egen fåfänga? Osv Mer än i många andra länder. Har aldrig förstått varför? Jag bor hellre enklare och lägger pengarna på barnen,semester osv. Man väljer standard själv och prioriterar.
Redigerat:
Då kan vi inte diskutera någonting. Om du bara tar delar av det jag förslår.A Anders_Nilsson skrev:Netto av fastighetsskatt blir inte att löneskatterna sänks annat än marginellt, och efter ett par år är de tillbaka. Finns ingen regering som kan hålla fingrarna i styr.
det är synd om alla. Ekonomin lider enormt av att bostadsmarknaden är trögrörlig vilket i sin tur drabbar svensk ekonomi. Sveriges riksbank måste hålla räntan låg för vi får ingen tillväxt annars. Det leder till bostadsbubbla och relativ fattigdom mot andra länder. För 20-30 år sen kände man sig rik som svensk utomlands. Knappast så längre.L L Jan skrev:500000 kr? Vadå? Vad avser du?
Att de bor kvar i Sthlm I sina hus beror på dem själva. Är man så gniden att man inte vill betala 22% på vinsten, minus ev. kvitton på förbättringar. Då får man väl sitta kvar i sitt hus och betala masa dyrt underhåll och måla om och rensa hängrännor istället för modern lägenhet när man blir äldre eller skiljer sig. Så synd om dem 😉
Bostadsbubbla? Undrar vad definitionen är? Jag vet inte? Har hört begreppet i 20-25 år antar jag. Att många går över lik för att få flytta till Sthlm och större städer? Då blir det konkurrens.
Har sett att det är liknande priser på villor som i Sverige i större delen av väst-EU, länder liknande Sverige inkl NO, GB och CH. Lönerna skiljer sig inte heller så väldigt drastiskt antar jag.
Har däremot läst att svenskar ofta gillar att lägga fläsk på bostad, fint kök, dyr inredning,design, på tok för många kvm. Mer än i många andra länder. Har aldrig förstått varför? Jag bor hellre enklare och lägger pengarna på barnen,semester osv. Man väljer standard själv och prioriterar.
Jag. Finanspolitiska rådet. Finansinspektionen. I princip alla nationalekonomer. Alla har fel. Nissens har rätt. Nissens kan inte hänvisa till någon instans som håller med honom. Han är det ensamma geniet.Nissens skrev:
Bor man i 3 standardvillor i Sthlm under sin livstid är 500k det man får betala enkom i lagfarter givet dagens priser.L L Jan skrev:500000 kr? Vadå? Vad avser du?
Har däremot läst att svenskar ofta gillar att lägga fläsk på bostad, fint kök, dyr inredning,design, på tok för många kvm, jacuzzi i altanen, rostfria skitfula och skitdyra vitvaror, klinkers, panoramafönster som slukar onödigt mkt energi, osv. Parbräckare eller egen fåfänga? Osv Mer än i många andra länder. Har aldrig förstått varför? Jag bor hellre enklare och lägger pengarna på barnen,semester osv. Man väljer standard själv och prioriterar.
Jag kan säkert länka 100 tunga ekonomiska tidsskrifter som beskriver Sveriges bostadsbubbla. Den har ju precis spruckit och tappat 30% i realt värde. Det är lika mycket som under 90-talskrisen och i princip den största nedgången i västvärlden.
https://www.di.se/analys/den-tysta-kraschen-pa-bomarknaden/
Men det är klart förstår man inte skillnaden på realt och nominellt kan man ju leva lyckligt oförstående.
Du som gillar att semestra borde ju ha märkt av detta dock.
När jag var i USA för 20 år sen kostade en dollar 5,8 sek. Allt var billigt. Nu ligger den på 10,71. Ett pund kostar 14 sek
Bra, kan du räkna upp alla i tråden som säger att de vill ha fastighetsskatt?Kentvirulent skrev:
Just det.
Bostadsmarknaden är inte trögrörlig. Folk är tröga som inte vill flytta bara. Vi har haft 3 hus och snart det fjärde. Nybyggt. Har gjort typ "bostadskarriär" som det kanske kallas i Sthlm. Ingen trögrörlighet om man bara vill själv.Kentvirulent skrev:Då kan vi inte diskutera någonting. Om du bara tar delar av det jag förslår.
det är synd om alla. Ekonomin lider enormt av att bostadsmarknaden är trögrörlig vilket i sin tur drabbar svensk ekonomi. Sveriges riksbank måste hålla räntan låg för vi får ingen tillväxt annars. Det leder till bostadsbubbla och relativ fattigdom mot andra länder. För 20-30 år sen kände man sig rik som svensk utomlands. Knappast så längre.
Att man inte är rik i utomlands osv. numera beror på EU. EU är det sämsta som har hänt under min uppväxt. Katastrof att samarbeta med gamla östländer och låta Tyskland "styra" allt. EU är enligt mig något som katten släpat in. Åka till Tyskland och köpa öl, resa fritt I Schengen. Vilka fantastiska urdåliga argument. Jobba utomlands har man alltid kunnat göra, bara inte lika lätt.
Varför är portuppgångarna låsa i alla lägenhenhetshus efter EU? Varför var de olåsta innan EU?
Vad menas med bostadsbubbla? Definition? Ärligt talat jag vet inte!
Det är inte ofta jag håller med dig Nissens, men nu ska vi kroka arm och skapa en grupp "vi som inte vill ha tillbaka den gamla fastighetsskatten" :=) Vi ska även sänka reavinstskatten på bostäder, en modell där skatten sjunker ju längre tid man har ägt sin bostad. Ja, jag är inte nationalekonom.Nissens skrev: