Kentvirulent Kentvirulent skrev:
De flesta, nästan alla, västländer har en högre fastighetsskatt än Sverige men ingen reavinstskatt eller dyr lagfart för primärt boende. Det är ju smart eftersom det inte låser in folk i sina boenden.

Man får bara göra avdrag i 5 år. Sen är det kört. Men vi får ett bostadsbestånd utan rörlighet. Om du bor i Norra Sthlm och får ett nytt jobb söder om stan och ska flytta dit till likvärdig villa får du, med ett tag på bostadsmarknaden, betala miljonbelopp i enbart flyttkostnad till en likvärdig villa med samma pris. Det blir absurt och gör att folk drar sig för att flytta och ta nya jobb etc.

Hur ska du kunna förbereda dig på vad reavinstskatten blir? Ingen har en kristallkula för bostadsprisern.

Hela sthlms villaområden är proppade med 60+ are. Om de ska flytta till Brfer som är anpassade för äldre i likvärdiga områden får de betala lika mycket som för villan. MEN de åker också på kanske 1-1,5 msek i flyttskatt iom att du bara kan skjuta på en liten del av reavinstskatten. För många äldre är det svårt att få ökat lån se de är låsta i villan eller får flytta till ett mkt sämre område.

Hur tusan vet du att du endast kommer bo i ett hus hela livet? Bor du i 3 standardvillor i Stockholm i livet kommer enkom lagfarterna kosta nästan 500k sek.
Märklig värld du lever i.
-Dyr lagfart 1,5% ??? (Gillar det inte själv direkt) men inget att gnälla på, så lite. Var glad att fastighetsskatten är borta istället!

-Miljonbelopp i flyttkostnad??? Låsta i villan? Reavinst på 4.55 milj ger reavinstskatt på 1 miljon. Man behåller 3,5 milj i fickan. Att det skulle vara ett problem att bara få 3,5 milj rätt i fickan istället för 4,5 milj?

-Äldre "låsta i villor" Vad f_n! Sälj villan och köp något bekvämare istället. Kanske blir utanför Bromma då? Järfälla flygfält istället med all bekvämlighet runtomkring där? Men så är det, man kan inte räkna med att få bo precis där man vill när man vill. Eller, den som har mest pengar på banken och mest tillgångar när han dör, han vinner!

Himla gnällande från Stockholmare på Byggforum. Flytta någon annan stans. Kolla vart pendeltåget går till.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
L lop3r skrev:
Du har alldrig varit i USA hör jag.
15 gånger tror jag. Har tappat räkningen.

Själv då?

Känner du dig rik när du är där? Det gjorde jag för 20-30 år sen. Nu urfattig.

D Dilato skrev:
I NYC, Long Island, & Westchester är den $16, resten av staten är den $15.

Men med den lönen ska man sedan betala sin egen sjukvård, barnens utbildning efter gymnasium och allt annat som vi som svenskar har "gratis".

USA är helt ruttet att leva i om man inte har ett välbetalt jobb och försäkringar.
Fast det är en annan diskussion.

Skribenten påstod att företag flyttar till Usa pga lägre lönekostnader. Det är trams.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Märklig värld du lever i.
-Dyr lagfart 1,5% ??? (Gillar det inte själv direkt) men inget att gnälla på, så lite. Var glad att fastighetsskatten är borta istället!

-Miljonbelopp i flyttkostnad??? Låsta i villan? Reavinst på 4.55 milj ger reavinstskatt på 1 miljon. Man behåller 3,5 milj i fickan. Att det skulle vara ett problem att bara få 3,5 milj rätt i fickan istället för 4,5 milj?

-Äldre "låsta i villor" Vad f_n! Sälj villan och köp något bekvämare istället. Kanske blir utanför Bromma då? Järfälla flygfält istället med all bekvämlighet runtomkring där? Men så är det, man kan inte räkna med att få bo precis där man vill när man vill. Eller, den som har mest pengar på banken och mest tillgångar när han dör, han vinner!

Himla gnällande från Stockholmare på Byggforum. Flytta någon annan stans. Kolla vart pendeltåget går till.
Skönt men då kan vi ju bara ta bort alla lagfarter. Är ju ändå så lite pengar eller hur?

Rätt i fickan får bara de som säljer och flyttar ut i skogen eller hur? De allra flesta köper och säljer på samma marknad. Säljer du och köper en villa för vardera 10 msek måste du öka på lånen med miljonbelopp för att betala all skatt.

Jo man kan gärna bo där man vill så länge man aldrig flyttar. Varför ska du ha helt olika regler för de som flyttar till likvärdiga boenden mot de som bor kvar?

Skribenten påstod att företag flyttar till Usa pga lägre lönekostnader. Det är trams.
Jag uppfattade det som att västländernas direktörer (inkl lågskatteländer såsom USA) flyttade arbetstillfällena till andra länder än västländer (inkl USA) där kostnadsläget var lägre.
L lop3r skrev:
varför stack då alla direktörer med sina arbetstillfällen från alla västländer inklusive lågskatteländer som USA? Kanske för att det är billigare att producera där arbetskraften är billigare och mer exploaterad?

• Gilla
lop3r
  • Laddar…
15 gånger tror jag. Har tappat räkningen.

Själv då?

Känner du dig rik när du är där? Det gjorde jag för 20-30 år sen. Nu urfattig.
ja jag har varit där och sett hur eländigt den breda massan har det, det är därför jag undrar. Sverige är 100ggr renare snyggare och vanligt folk verkar leva ett oändligt mycket bättre liv här.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
L lop3r skrev:
ja jag har varit där och sett hur eländigt den breda massan har det, det är därför jag undrar. Sverige är 100ggr renare snyggare och vanligt folk här verkar leva ett oändligt mycket bättre liv här.
Vad har det med något jag skrev öht att göra?

Vad har det med något jag skrev öht att göra?
Att folk tjänar mycket mer pengar i USA än här, jag menar att det inte stämmer. speciellt inte om man drar av levnadskostnaderna.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Skönt men då kan vi ju bara ta bort alla lagfarter. Är ju ändå så lite pengar eller hur?
Att göra om lagfartsavgiften till något mer rimligt verkar ju de flesta här vara överens om. En ren administrativ avgift på X kronor t.ex.

Sen är det lite underligt att klaga på att behöva betala 1,5 % en gång, och i stället förespråka att man ska betala 1 % vartenda år. 🙄

Man får nog lite mer sympati när man klagar på höga kostnader om man inte i nästa andetag säger att man vill belasta andra med höga kostnader.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…

Rätt i fickan får bara de som säljer och flyttar ut i skogen eller hur? De allra flesta köper och säljer på samma marknad. Säljer du och köper en villa för vardera 10 msek måste du öka på lånen med miljonbelopp för att betala all skatt.

Jo man kan gärna bo där man vill så länge man aldrig flyttar. Varför ska du ha helt olika regler för de som flyttar till likvärdiga boenden mot de som bor kvar?
Lagfarten - man får välja sina strider tycker jag. Det är så lite ändå. Och inget jämfört med fastighetsskatt.

Ett ickeproblem.10 miljoner? Har man råd med det elker turen att det gått upp i pris så mkt så är det bara att vara glad och tacka sin goda ängel. Klagar på skatt för byte av hus för 10 milj? Inte flytta till skogen, utan bara några hållplatser längre bort med pendeltåget. Till ett likvärdigt boende.

Ni Stockholmare (en del av er iaf) verkar leva som i en bubbla , på en annan planet. Man tappar hakan.
Vilket förbaskat gnäll. Var glada istället för om de flesta hus i Sverige går upp X antal procent över en tid så ger det er många miljoner i vinst, istället för färre pengar i vinst som ute i landet.

Nissens
De flesta, nästan alla, västländer har en högre fastighetsskatt än Sverige men ingen reavinstskatt eller dyr lagfart för primärt boende. Det är ju smart eftersom det inte låser in folk i sina boenden.
Det är många som inte håller med dig. Vi har fattat att bostadsmarknaden i Sthlm är jobbig för dig. Inte många som berörs av det…
Man får bara göra avdrag i 5 år. Sen är det kört. Men vi får ett bostadsbestånd utan rörlighet. Om du bor i Norra Sthlm och får ett nytt jobb söder om stan och ska flytta dit till likvärdig villa får du, med ett tag på bostadsmarknaden, betala miljonbelopp i enbart flyttkostnad till en likvärdig villa med samma pris. Det blir absurt och gör att folk drar sig för att flytta och ta nya jobb etc.
Som sagt, flytta därifrån om det är besvärligt. De flesta Svenskar vill inte bo i Stockholm.
Hur ska du kunna förbereda dig på vad reavinstskatten blir? Ingen har en kristallkula för bostadsprisern.
Många har inga problem med reavinstskatt.
Hela sthlms villaområden är proppade med 60+ are. Om de ska flytta till Brfer som är anpassade för äldre i likvärdiga områden får de betala lika mycket som för villan. MEN de åker också på kanske 1-1,5 msek i flyttskatt iom att du bara kan skjuta på en liten del av reavinstskatten. För många äldre är det svårt att få ökat lån se de är låsta i villan eller får flytta till ett mkt sämre område.
Gäääsp
Hur tusan vet du att du endast kommer bo i ett hus hela livet? Bor du i 3 standardvillor i Stockholm i livet kommer enkom lagfarterna kosta nästan 500k sek.
Flytta därifrån då…

• Gilla
Tela80 och 3 till
  • Laddar…
L lop3r skrev:
Att folk tjänar mycket mer pengar i USA än här, jag menar att det inte stämmer. speciellt inte om man drar av levnadskostnaderna.
Fast det har jag aldrig pratat om och det är inte det minsta relevant. Mitt svar var att det knappast flyttas en massa jobb till USA pga löneläget då lönerna där är HÖGRE än i Sverige. Tom MKT högre överlag

L L Jan skrev:
Lagfarten - man får välja sina strider tycker jag. Det är så lite ändå. Och inget jämfört med fastighetsskatt.

Ett ickeproblem.10 miljoner? Har man råd med det elker turen att det gått upp i pris så mkt så är det bara att vara glad och tacka sin goda ängel. Klagar på skatt för byte av hus för 10 milj? Inte flytta till skogen, utan bara några hållplatser längre bort med pendeltåget. Till ett likvärdigt boende.

Ni Stockholmare (en del av er iaf) verkar leva som i en bubbla , på en annan planet. Man tappar hakan.
Vilket förbaskat gnäll. Var glada istället för om de flesta hus i Sverige går upp X antal procent över en tid så ger det er många miljoner i vinst, istället för färre pengar i vinst som ute i landet.
Jaha så 500 000 kr är ”så lite ändå”. Borde kanske flytta till den del av landet där detta är spottstyvrar. Verkar angenämt

Det som händer är att folk bor kvar i sina hus och rörligheten på marknaden begränsas. Det förlorar alla på.

”Ni Stockholmare” innefattar alltså då alla nationalekonomer att tala om, Finanspolitiska rådet och Finansinspektionen som alla föreslår exakt det jag gör, är det korrekt uppfattat? Även de internationella organ som varnar för Sveriges uppblåsta .

The guardian, Bloomberg, Economist har alla skrivit om ddn svenska bostadsbubblan och dess tokiga skatteregler. Men det är ju också ”Stockholmare” då eller?

Nissens Nissens skrev:
Det är många som inte håller med dig. Vi har fattat att bostadsmarknaden i Sthlm är jobbig för dig. Inte många som berörs av det…

Som sagt, flytta därifrån om det är besvärligt. De flesta Svenskar vill inte bo i Stockholm.

Många har inga problem med reavinstskatt.

Gäääsp

Flytta därifrån då…
Så ge mig någon tung instans som emotsäger det jag förslår. Alla jag har sett är helt eniga med det jag skriver.

L L Jan skrev:
Problemet är i allmänhet att priset på huset har stigit, värdet har inte ökat och därmed ingen egentlig vinst.

För staten är det en vinst att betala ytterligare skatt i form av "vinstskatt" på inflaterade bostadspriser.

Hoppas verkligen det inte kommer lösare amorteringskrav. Ska den yngre generationen ha möjlighet att köpa bostad måste priserna ned realt. Skonsammast är om priserna på bostäder står still nominellt och löner kommer ikapp.

Glöm inte, det är alltid bankerna som vinner i slutändan.

• Älska
Kentvirulent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.