redarn redarn skrev:
Jag tror verkligen inte hans slutsats var med ond vilja.

I övrigt håller jag till del med dig men skulle ofta inte uttrycka de delarna som du gör. Mycket av skillnaden handlar om att du antar en avsikt som jag finner svår att bevisa eller vara säker på.
Varför tror du Danmarks bodtadspriser är så mycket lägre än våra i förhållande till köpkraft?

Tror du det kan ha något att göra med att de har en hög fastighetsskatt?
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Varför tror du Danmarks bodtadspriser är så mycket lägre än våra i förhållande till köpkraft?

Tror du det kan ha något att göra med att de har en hög fastighetsskatt?
Jag "tror" inte att systemen i sverige är införda för att orsaka detta även om de tydligt orsakar detta.

Avsikt

Sen kanske de är införda med den avsikten, men jag varken vet eller tror något om den saken emedan du uttrycker att du är ganska säker på avsikten.
 
redarn redarn skrev:
Skogsfastigheter har värde för det växer skog på dem.

Fritidsfastigheter är billigare (oftast genom att vara mycket större) än lämpliga fastigheter för permanentboende.

Fritidsfastigheter på riktigt långt från samhället är oerhört mycket billigare än de nära större samhällen.

Av någon konstig anledning är "sommarstuga i Stockholms län" dyrare än i de flesta andra län. Anledningen är faktiskt helt uppenbar.

Stockholmare är så klart oerhört mycket trevligare, vänligare, och smartare än lantisar. Just därför.
redarn redarn skrev:
Jag "tror" inte att systemen i sverige är införda för att orsaka detta även om de tydligt orsakar detta.

Avsikt

Sen kanske de är införda med den avsikten, men jag varken vet eller tror något om den saken emedan du uttrycker att du är ganska säker på avsikten.
Även om den inte är det så är det den sannolika effekten det får.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Även om den inte är det så är det den sannolika effekten det får.
Ja, men om jag tillskriver folk avsikter jag inte är väldigt säker på så gör jag fel och gör även vidare diskussion i ämnen mycket svårare.

Och i det här fallet är jag inte ens lite säker på det. (Inte heller är jag säker på motsatsen).

Avsikten är för mig inte ens särskilt viktig och påståenden om den kommer då i vägen för saker som samtal och framgång.
 
redarn redarn skrev:
Ja, men om jag tillskriver folk avsikter jag inte är väldigt säker på så gör jag fel och gör även vidare diskussion i ämnen mycket svårare.

Och i det här fallet är jag inte ens lite säker på det. (Inte heller är jag säker på motsatsen).

Avsikten är för mig inte ens särskilt viktig och påståenden om den kommer då i vägen för saker som samtal och framgång.
Ok. Men om vi frånser den punkten en stund.

Vad är det för skillnad i slutändan om du betalar en löpande fastighetsskatt istället för att betala samma summa i reavinstskatt, fastighetsavgifter och lagfarter?
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Fast om vi har fastighetsskatt som betalas årligen eller fastighetssvgift plus lagfarter plus reavinstskatt kvittar ju i slutändan. Du åker på skatten förr eller senare.

Du menar alltså att Sverige, som är typ ensamma på jorden med detta system, är så fantastiskt mycket bättre än resten sv västvärlden som i princip har det system jag förespråkar?
Ja, jag tycker det principiellt är mest moraliskt och ideologiskt riktigt att beskattningen dras från det kapital som nämns i själva skatten snarare än att dras från annan källa. I det här fallet är ditt förslag att skatten skall tillskrivas folkets fastighetskapital men att pengarna i själva verket ska dras från löpande inkomster som inte har med fastigheten att göra. Det innebär ju att det ändå i själva verket blir arbetet som beskattas. Då känns det principiellt mer riktigt att betala fastighetskatten direkt från fastighetskapitalet. Det frgörs för beskattning vid försäljning.

Om konsekvensen ändå är att det är arbetet som beskattas så är det väl onödigt krångligt att påstå att det är något annat man beskattar (fastigheten t.ex.). Är det inte då mer logiskt att helt enkelt beskatta arbetet direkt istället?

Det är av samma skäl jag tycker att arbetsgivaravgiften ska redovisas på lönespecen. Det är en beskattning av ditt arbete som göms genom att det tillskrivs din arbetsgivare trots att det i själva verket är ditt arbete som beskattas. Precis som fastighetsskatten isåfall också skulle göra.

Det enda andra land jag jämfört med och kan jämföra med utan djupare efterforskningar är USA där jag bott och sett hur deras fastighetsbeskattning påverkar deras samhälle. Det svenska systemet för beskattning fungerar mycket bättre och leder till mycket trevligare levnadsförhållanden för de allra flesta än vad det gör i USA. Jag kan inte svara för exakt hur det fungerar i andra länder, men i de flesta länder jag tillbringat någon avsevärd tid i så har jag upplevt att segregationen i mitten av samhällskikten är mycket mer markant än i Sverige. I bättre svenska bostadsområden har vi mer mångfald än i bättre bostadsområden i andra länder. Jag vill gärna tro att det nuvarande systemet vi har möjliggör för en större variation av människor att bo i bättre områden än enbart sådana människor som har stabila och väsentliga inkomster. Det finns säkerligen flera skäl till det, men fastighetskatternas utformning är högst sannolikt ett väsentligt skäl.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ok. Men om vi frånser den punkten en stund.

Vad är det för skillnad i slutändan om du betalar en löpande fastighetsskatt istället för att betala samma summa i reavinstskatt, fastighetsavgifter och lagfarter?
Om vi antar lika stort skatteuttag blir ett system med reavinstskatt dämpande på omsättningen vilket är dåligt. (människor bor kvar i mindre lämpliga bostäder av skattetekniska skäl).

Jag vill dock ha skatt på realräntan (markvärdesskatt) och ett större uttag av skatt på fast egendom växlat mot lägre uttag av skatt på arbete.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Varför tror du Danmarks bodtadspriser är så mycket lägre än våra i förhållande till köpkraft?
Min teori om de höga bostadspriserna i Sverige. Är att vi har en dysfunktionell planeprocess. Det finns alltför lite mark som är tillåten att bygga på i storstadsregionerna. Det gör att även den sämsta tomten i det absolut minst attraktiva området kostar typ 100ggr mer om den ingår i en detaljplan för byggande, jämfört med dess värde som skogsfastighet eller åkermark. Detta sätter basen för bostadspriserna.

Eftersom en byggbar tomt är så dyr, så drar det med sig kostnadsmedvetenheten om resten av bygget också. Och dessa dåliga objekt som ändå är väldigt dyra blir basen för hela prisssättningen i regionen.

OM det istället i varje ögonblick fanns många fler byggklara tomter än det finns spekulanter, så att man får en äkta konkurrens, så skulle vi få en rimligare prisbild på hela marknaden.

Nu vet jag inget om hur detta står sig i ex. Danmark.

Men fastighetskatten har uppenbart en rätt liten inverkan på bostadspriserna. OM det vore så att den slopade fastighetsskatten styrde prsierna så mycket. varför har vi då haft ungefär samma prisutveckling på bostadsrätter som på villor? Bostadsrätter har aldrig drabbats av fastighetsskatt annat än väldigt marginellt.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Skattetrycket behöver sänkas, i synnerhet skatt på arbete som är helt kontraproduktivt. När en hjärnkirurg tjänar på att ta ledigt från jobbet och renovera sin bostad själv istället för att ta in hantverkare så är systemet felriggat. Givet att det sker är det sedan rimligt att ha någon form av beskattning på fastigheter. Jag tror dock inte att det hade haft någon enorm effekt på prisutvecklingen, men givetvis kunde det göra skillnad på marginalen.
Att slopa reavinstskatten hade kunnat öka rörligheten på bostadsmarknaden, men tror inte heller där att det skulle göra någon enorm skillnad. I normalfallet söker ju de flesta anstånd med beskattningen när de byter bostad.
Hur som tror jag vi kan vara säkra på att fastighetsbeskattning kommer att återkomma i någon form i framtiden. Det är helt enkelt en för lockande skattebas för politikerna för att de ska kunna hålla fingrarna borta på sikt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Mycket fokus på Stockholm, Titta på en stad med ca 20.000 invånare, där ligger ofta husen på mellan 1,5 och 3 miljoner, samtidigt är lönerna lägre än i Stockholm. Medianlönerna i Sverige ligger på ca 35.000:-
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Stockholmare är så klart oerhört mycket trevligare, vänligare, och smartare än lantisar. Just därför.
Oj, ännu en Kinberg-Batra som i en mening lyckas med egna ord motbevisa det man säger, imponerande korkat!
(om det inte var ironi, men då var den subtil)
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Om man nu råkar sitta på en obelånad fastighet i Danderyd med låg inkomst så får man ju låna upp den lite om man nu inte har råd.
Inte det lättaste att få lån som låginkomsttagare även om man äger obelånad fastighet…….
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Oj, ännu en Kinberg-Batra som i en mening lyckas med egna ord motbevisa det man säger, imponerande korkat!
(om det inte var ironi, men då var den subtil)
Det var väldigt mycket ironi och jag tyckte den inte var ett dugg subtil 🙃, får öva mer på den biten.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Mycket fokus på Stockholm, Titta på en stad med ca 20.000 invånare, där ligger ofta husen på mellan 1,5 och 3 miljoner, samtidigt är lönerna lägre än i Stockholm. Medianlönerna i Sverige ligger på ca 35.000:-
Åk sedan till en plats där närmaste granne bor tio mil bort.

En stor tomt där är nästan gratis.

Undrar varför?

Stockholm är använt som exempel för det är tydligt och välkänt men mönstret finns över hela världen.
 
Claes Sörmland
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nu har jag aldrig sagt att jag vill skada någon grupp. Ett system som är optimalt för Sverige som land eftersträvas
Du önskar det inte men det finns definitivt den tanken på vänsterkanten av svensk partipolitik.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.