Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jaha! Så i Kina får en sjuksyrra mer pröjs än en topp-ingenjör? Där ser man. Låter ju lite märkligt.
Hur fick du ut det av vad jag skrev? Eller var det bara hittepå.
Även om jag inte har någon koll på lönenivåer i Kina så tar jag för givet att ingenjören tjänar mer än sjuksköterskan.

Med ditt skruvade sätt att se på produktion så borde du väl gilla att betala vinstskatt när du säljer bostäder. Det ökar ju din produktion och det måste väl kännas bra. Eller är ditt mål att bli lågproducerande?

Nissens
Men du gav dem en enorm fördel likväl mot andra. Curling!
Spelar nog ingen roll om man sitter i en bostadsrätt eller hyreslägenhet eller hus när man pluggar.

Nissens Nissens skrev:
Spelar nog ingen roll om man sitter i en bostadsrätt eller hyreslägenhet eller hus när man pluggar.
Så varför köpa bostadsrätter till dem?

Men det skulle definitivt öka min ambition att göra ytterligare karriär markant. Att betala 60-70% marginalskatt gör det helt ointressant som det är nu
Men dra då ner på lönearbetandet. 'karriärbyggande' är väl inte så produktivt? Har du nu upptäckt att vi har marginalskatter som avhåller dig från att jobba mer och hårdare är det ju bara att lönearbeta mindre.
Bygg en ny kåk istället eller skaffa ett renoveringsobjekt och sätt det i skick..
Du behöver knappast bekymra dig om att staten får mindre inkomster då du betalar 25%moms på allt byggmtrl och de tjänster du ev köper in till bygget.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens
Så varför köpa bostadsrätter till dem?
Det gjorde jag inte.

F fribygg skrev:
Men dra då ner på lönearbetandet. 'karriärbyggande' är väl inte så produktivt? Har du nu upptäckt att vi har marginalskatter som avhåller dig från att jobba mer och hårdare är det ju bara att lönearbeta mindre.
Bygg en ny kåk istället eller skaffa ett renoveringsobjekt och sätt det i skick..
Du behöver knappast bekymra dig om att staten får mindre inkomster då du betalar 25%moms på allt byggmtrl och de tjänster du ev köper in till bygget.
Vad är ser som säger att jag inte renoverar redan?

Jag betalar redan över 1 msek per år i ren inkomstskatt. Det får fan räcka

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Minska inkomsten från lönearbete så minskar skatten. Du frigör förhoppningsvis tid som du kan använda till nått produktivt ( husbygge?) och slipper då fastighetsskatt de första 15 åren;)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vad är ser som säger att jag inte renoverar redan?

Dålig skatteplanering….

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Minska inkomsten från lönearbete så minskar skatten. Du frigör förhoppningsvis tid som du kan använda till nått produktivt ( husbygge?) och slipper då fastighetsskatt de första 15 åren;)
Ligger rätt bra i balans nu som det är så är inte aktuellt. Men mer karriär är däremot meningslöst

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dålig skatteplanering….
Hur vet du det?

Hur vet du det?
Något hög inkomstskatt…

Att betala 60-70% marginalskatt gör det helt ointressant som det är nu
I vilket land bor och skattar du Kentvirulent?
Här i Sverige har vi inte haft sånna marginalskatter på flera år...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Något hög inkomstskatt…
Ähh inte tror du väl att Kent pyntar en mille om året inkomstskatt??

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Men han älskar ju att betala skatt… 🤔

F fribygg skrev:
Ähh inte tror du väl att Kent pyntar en mille om året inkomstskatt??
Jag funderar isåfall på vad Kent jobbar med. Jurist kan vi nog stryka. Ekonom eller ingenjör? Skulle vara intressant veta vilken bransch man borde varit i. För jag betalar tyvärr inte närmelsevis så mycket skatt. Merparten av det jag tjänar är det bara kommunalskatt på, så den totala skatten blir faktiskt inte så hög. Statistiskt så tjänar man mycket bra om man pyntar 1MSEK i inkomstskatt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.