54 609 läst · 1 493 svar
55k läst
1,5k svar
Återinför fastighetsskatt om minst 1% av marknadsvärdet
Jag är ledsen men ja förstår verkligen inte hur du tänker, du menar alltså att ja ska sälja min släkt tomt för o kunna bo kvar för att ja ska kunna betala mer skatt på en fastighet på en tomt ja inte äger. För att ha pengar på banken till vilken nytta då?? Har nästan inget lån idag äger hela fastigheten. Ja vill bara kunna bo kvar även om min lön inte är den bästa, och förhoppningsvis låta huset gå i arv till mina barn och tycker inte de är klokt att man ska betala straff skatt för att man äger en fastighet. Skatt är ok om man säljer och köper , men inte för o äga .Kentvirulent skrev:
Jaha men då handlar det ju inte så mycket om dig utan dina arvingar. Om det är en attraktiv tomt med hög potentiell fastighetsskatt får dina arvingar redan med dagens system betala en enorm reavinstskatt om de ska sälja fastigheten och inte alla bo där tillsammans (vilket känns osannolikt)S saabmaffian skrev:Jag är ledsen men ja förstår verkligen inte hur du tänker, du menar alltså att ja ska sälja min släkt tomt för o kunna bo kvar för att ja ska kunna betala mer skatt på en fastighet på en tomt ja inte äger. För att ha pengar på banken till vilken nytta då?? Har nästan inget lån idag äger hela fastigheten. Ja vill bara kunna bo kvar även om min lön inte är den bästa, och förhoppningsvis låta huset gå i arv till mina barn och tycker inte de är klokt att man ska betala straff skatt för att man äger en fastighet. Skatt är ok om man säljer och köper , men inte för o äga .
Man betalar ”straffskatt” för att man äger tex en bil. En 10 år gammal Volvo kostar 4k sek per år i ren skatt. Sen en enorm skatt på bensinen för att köra den.
Dagens insats på 15% har gjort det otroligt mycket svårare för ungdomar att köpa än det var innan den infördes. 30% gör det ännu svårare.T T-K skrev:Självklart är en kvittning av underskott/överskott målet, anser att det ska tillämpas i väldigt stor utsträckning vare sig det gäller kapital eller annat, det finns inget syfte att allt ska gå igenom transfereringssystemet.
25-30% handpenning kommer självklart att få en påverkan på tillgångspriser, priserna justeras tills folk har råd. En del kommer kunna få hjälp av föräldrar odyl för mer attraktiva objekt medans mindre attraktiva objekt kommer falla ordentligt till vad folk har råd med, det vill säga en sund marknadsekonomi.
NEJ!!!! Fastighetskatt är inte av godo, folk måste ha något att se fram emot dvs att kunna arbetas, spara, amortera och investera för att exempelvis kunna gå i pension med låga omkostnader och då för alla framtid betala en skatt till staten som kan ställa till det tack men nej tack.
Ännu en gång diskussionen borde handla om att slimma staten (jag använder staten som en väldigt bredd synonym här) inte att flytta skatter/kostnader fram och tillbaka för vad som passar den enskilda intressegruppen. Antingen gynnar man närande människor DVS skötsamma arbetande individer som jobbar med något som är efterfrågat eller så gynnar man den tärande delen. Ja den exakta definitionen av närande och tärande kan diskuteras och nej jag hugger inte på sjuka/handikappade osv här dom ska ha hjälp.
Redan med dagens system är unga väldigt utlämnade till sina föräldrar. Med 30% blir det helt extremt och världsunikt.
Varför ska man ens kunna skjuta på någon reavinstskatt alls tycker du?
Varför ska man få skjuta på någon reavinstskatt öht?H heimlaga skrev:Märkligt argument. "Staten är dåligt skött och därför skall vi skrota den".
Fast ärligt talat tror jag inte att fastighetsskatt är någon bra ide. Om den inte är väldigt låg och belastar enbast byggnader och tomtmark inte åker eller skog.
Det är bättre att beskatta försäljningsvinst och begränsa lånandet och få ned bostadspriserna den vägen.
Första skedet är att få ordning på staten och hur pengarna sköts. Genom politisk aktivism och allmänna val.
Andra skedet är att söka en rimlig kompromiss mellan olika samhällsgrupper gällande hur mycket staten skall sköta och hur hög skatten skall vara. Genom politisk aktivism och allmänna val.
Vad är problemet, procenten på handpenningen eller tillgångspriset, hönan-ägget? Vid lägre tillgångspris kommer även handpenningen bli lägre, en del objekt är unika/fina osv och kommer hämta ett högt pris men många bostäder idag faller i pris vid 25-30% och det är långsiktigt hälsosamt.Kentvirulent skrev:Dagens insats på 15% har gjort det otroligt mycket svårare för ungdomar att köpa än det var innan den infördes. 30% gör det ännu svårare.
Redan med dagens system är unga väldigt utlämnade till sina föräldrar. Med 30% blir det helt extremt och världsunikt.
Varför ska man ens kunna skjuta på någon reavinstskatt alls tycker du?
Jag har aldrig sagt att man ska kunna skjuta på reavinstskatt, jag är av åsikten att skatter ska vara låga och enkla. Ta bort över/underskott osv. Transfereringssystemet behöver en närmast apokalyptisk ekonomisk rensning, tvivlar dock att det kommer ske eftersom för många lever av/på det.
men det är ju bara att lägga undan pengar till art betala skatten? Många i tråden säger ju till mig att det inte är något problem? Att man ska vara glad över att göra vinst och det ändå är en så liten del av vinsten?Nissens skrev:
Varför ska det finnas ett tak?
Vad snackar du om? Pengar man sparat lägger man väl hellre i en ny bostad än att betala dom till skattemyndigheten…Kentvirulent skrev:
Du verkar älska att betala skatt. Du får acceptera att många föredrar att betala så lite skatt som möjligt.
Priserna kommer inte bli 20-30% lägre så det kommer bara bli svårare för unga. Precis som det blev förra gången 15% infördes.T T-K skrev:Vad är problemet, procenten på handpenningen eller tillgångspriset, hönan-ägget? Vid lägre tillgångspris kommer även handpenningen bli lägre, en del objekt är unika/fina osv och kommer hämta ett högt pris men många bostäder idag faller i pris vid 25-30% och det är långsiktigt hälsosamt.
Jag har aldrig sagt att man ska kunna skjuta på reavinstskatt, jag är av åsikten att skatter ska vara låga och enkla. Ta bort över/underskott osv. Transfereringssystemet behöver en närmast apokalyptisk ekonomisk rensning, tvivlar dock att det kommer ske eftersom för många lever av/på det.
För mig personligen och alla de som är etablerade på marknaden spelar det ingen roll om kravet på insats är 15% eller 30%. Vi kommer köpa på precis som förr iaf. Vi kommer även casha in våra barn precis som tidigare.
En ung person som är driven med hög lön utan etablerade föräldrar kommer då få ännu svårare att konkurrera med lågavlönade med etablerade föräldrar.
En högre fastighetsskatt däremot gör att den unga högavlönades konkurrenskraft mot de etablerade på marknaden stärks markant. Flit premieras då framför passivitet. Fastighetsskatten kompenserar då en kraftigt sänkt marginalskatt.
Varför ska alla produktiva betala enorma marginalskatter för att lågproduktiva ska slippa fastighetsskatt som de skulle haft i resten av världen?
Du är för mycket helt enkelt.
Vad sjutton är ”etablerade föräldrar”???
Jag har varit höginkomsttagare i många år och har flera nu vuxna ”barn”, inte sjutton köper jag bostäder till dom. De får lära sig att leverera själva. De blir vingklippta i livet om de får allt serverat.
Självklart är jag med och sponsrar saker vid väl valda tillfällen.
Till skillnad från dig älskar jag INTE att betala skatt.
Jag har varit höginkomsttagare i många år och har flera nu vuxna ”barn”, inte sjutton köper jag bostäder till dom. De får lära sig att leverera själva. De blir vingklippta i livet om de får allt serverat.
I princip varenda 20-30 åring i Sthlm som har en hyfsat bra lägenhet har haft föräldrar med 10 msek bostäder med låg belåning. Dessa lånar upp för att casha in barnens insatser. Alla mina bekanta i min ålder lägger ett par tusen per barn i fonder varje månad. När de sen är 20 har en insatser på runt 1 msek.Nissens skrev:
Du är för mycket helt enkelt.
I undersökningar uppger runt 50% av Sveriges studenter att de varje månad får ekonomiskt stöd av sina föräldrar
DET är etablerade föräldrar
Hur många i detta land kan beskrivas som produktiva? Folk som jobbar inom industrin och skog/lantbruk är väl de som producerar något av värde i detta land, och de är idag en minoritet av de som arbetar. De flesta som jobbar på kontor tillför i princip ingenting av riktigt värde.Sen finns det gvetvis en massa jobb däremellan som behövs typ lärare och sjukvårdspersonal. Men tyvärr drivs dessa verksamheter otroligt ineffektiv. Jämför t.ex. hur mycket pengar som går till administration på ett sjukhus jämfört med vad som går till vård. Likadant med skolorna. Hur många fler rektorer per årsklass finns det idag jämfört med såg 50 år sedan? Det intressanta är väl att skolan funkade mycket bättre för 50 år sedan av någon anledning.Kentvirulent skrev:
Har folk inte pengar att köpa till 25-30% handpenning blir det ingen affär dvs priserna kommer anpassas till vad folk har råd med. Givetvis är byggtakt/underskott-överskott av bostäder osv viktiga faktorer.Kentvirulent skrev:Priserna kommer inte bli 20-30% lägre så det kommer bara bli svårare för unga. Precis som det blev förra gången 15% infördes.
För mig personligen och alla de som är etablerade på marknaden spelar det ingen roll om kravet på insats är 15% eller 30%. Vi kommer köpa på precis som förr iaf. Vi kommer även casha in våra barn precis som tidigare.
En ung person som är driven med hög lön utan etablerade föräldrar kommer då få ännu svårare att konkurrera med lågavlönade med etablerade föräldrar.
En högre fastighetsskatt däremot gör att den unga högavlönades konkurrenskraft mot de etablerade på marknaden stärks markant. Flit premieras då framför passivitet. Fastighetsskatten kompenserar då en kraftigt sänkt marginalskatt.
Varför ska alla produktiva betala enorma marginalskatter för att lågproduktiva ska slippa fastighetsskatt som de skulle haft i resten av världen?
Nu ser jag vad det handlar om, du anser att fastighetskatten ska införas till förmån för att sänka marginalskatterna. Jag gissar att du är höginkomsttagare och vill ha lägre skatt och ser inga problem att andra betalar för det genom tex fastighetskatt.
Då är vi tillbaka till vad jag har försökt förmedla tidigare banta ner staten så att skatter/administration/byråkrati osv får anpassa sig. Vägen fram är lägre skatter, mindre byråkrati och minskat transfereringssystem. inte att försöka passa över kostnader på andra.
Lägg ner tramset, har man jobbat och köpt sig ett hus ska man kunna pensionera sig och bo där billig så länge man vill och kan under förutsättningen att man gjort rätt. Man ska inte tvingas betala in mer för att hålla igång ett svällande parasitisk system.
Alvarligt talat varför är du så ivrig till att folk ska betala fastighetskatt och aldrig kunna bli fria?
Tänker du någonsin se något annat än den lilla pyttedel av bostadsmarknaden du är på?Kentvirulent skrev:I princip varenda 20-30 åring i Sthlm som har en hyfsat bra lägenhet har haft föräldrar med 10 msek bostäder med låg belåning. Dessa lånar upp för att casha in barnens insatser. Alla mina bekanta i min ålder lägger ett par tusen per barn i fonder varje månad. När de sen är 20 har en insatser på runt 1 msek.
DET är etablerade föräldrar
I min bekantskapskrets pluggar de flesta 20-30 åringar och köper inte bostad förrän de pluggat färdigt.
Dock köpte jag bostadsrätter de kunde bo i när de pluggade på universitet/högskolor i andra städer. Sålde dom när de pluggat färdigt.