T T-K skrev:
Har folk inte pengar att köpa till 25-30% handpenning blir det ingen affär dvs priserna kommer anpassas till vad folk har råd med. Givetvis är byggtakt/underskott-överskott av bostäder osv viktiga faktorer.

Nu ser jag vad det handlar om, du anser att fastighetskatten ska införas till förmån för att sänka marginalskatterna. Jag gissar att du är höginkomsttagare och vill ha lägre skatt och ser inga problem att andra betalar för det genom tex fastighetskatt.

Då är vi tillbaka till vad jag har försökt förmedla tidigare banta ner staten så att skatter/administration/byråkrati osv får anpassa sig. Vägen fram är lägre skatter, mindre byråkrati och minskat transfereringssystem. inte att försöka passa över kostnader på andra.

Lägg ner tramset, har man jobbat och köpt sig ett hus ska man kunna pensionera sig och bo där billig så länge man vill och kan under förutsättningen att man gjort rätt. Man ska inte tvingas betala in mer för att hålla igång ett svällande parasitisk system.

Alvarligt talat varför är du så ivrig till att folk ska betala fastighetskatt och aldrig kunna bli fria?
Det har varit tydligt från första inlägget.

Om man bor norr om stan och får ett grymt jobberbjudande söder om stan och vill flytta till en likvärdig villa kommer den flytten kosta 1 msek i skatt om man gjort lite bostadskarriär i 15 år.

Då skiter många i att ta jobbet för de vill inte betala 1 msek för att byta jobb.

Det låser in folk i sina hus vilket är otroligt destruktivt för ett samhälle.

Anders Borg, finansinspektionen och finanspolitiska rådet föreslår exakt det jag föreslår. De vill landets bästa och så även jag. Mitt förslag hade satt igång landets ekonomi och tillväxt rejält vilket skulle gagna alla

L lbgu skrev:
Ok du menar alltså att "Etablerad förälder" = "Curlingförälder". Jag förstår.
Kalla det vad du vill. Du kan ju låta dina barn agera på en marknad där de kommer vara på rejäl efterkälke hela livet. Good for them.

Nissens Nissens skrev:
Tänker du någonsin se något annat än den lilla pyttedel av bostadsmarknaden du är på?

I min bekantskapskrets pluggar de flesta 20-30 åringar och köper inte bostad förrän de pluggat färdigt.
Dock köpte jag bostadsrätter de kunde bo i när de pluggade på universitet/högskolor i andra städer. Sålde dom när de pluggat färdigt.
Oj vilken ”extremt curlingförälder” du är.

L lbgu skrev:
Hur många i detta land kan beskrivas som produktiva? Folk som jobbar inom industrin och skog/lantbruk är väl de som producerar något av värde i detta land, och de är idag en minoritet av de som arbetar. De flesta som jobbar på kontor tillför i princip ingenting av riktigt värde.Sen finns det gvetvis en massa jobb däremellan som behövs typ lärare och sjukvårdspersonal. Men tyvärr drivs dessa verksamheter otroligt ineffektiv. Jämför t.ex. hur mycket pengar som går till administration på ett sjukhus jämfört med vad som går till vård. Likadant med skolorna. Hur många fler rektorer per årsklass finns det idag jämfört med såg 50 år sedan? Det intressanta är väl att skolan funkade mycket bättre för 50 år sedan av någon anledning.
De som betalar mycket skatt är produktiva. De som inte gör det är det inte

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
För mig personligen och alla de som är etablerade på marknaden spelar det ingen roll om kravet på insats är 15% eller 30%. Vi kommer köpa på precis som förr iaf. Vi kommer även casha in våra barn precis som tidigare.
Om det inte spelar någon roll så spelar ju heller inte reavinstskatten någon roll, du lånar ju bara upp mer pengar och betalar med ränta som är avdragsgill, men slipper betala fastighetsskatt.

Nissens
Oj vilken ”extremt curlingförälder” du är.
Nej, jag såg till att de kunde utbilda sig ordentligt. De fick aldrig lägenheterna, jag sålde dom när de inte behövdes längre.

Till skillnad från dina ungar så utbildade mina sig innan de låste upp sig med fasta utgifter.

Det har varit tydligt från första inlägget.

Om man bor norr om stan och får ett grymt jobberbjudande söder om stan och vill flytta till en likvärdig villa kommer den flytten kosta 1 msek i skatt om man gjort lite bostadskarriär i 15 år.

Då skiter många i att ta jobbet för de vill inte betala 1 msek för att byta jobb.

Det låser in folk i sina hus vilket är otroligt destruktivt för ett samhälle.

Anders Borg, finansinspektionen och finanspolitiska rådet föreslår exakt det jag föreslår. De vill landets bästa och så även jag. Mitt förslag hade satt igång landets ekonomi och tillväxt rejält vilket skulle gagna alla
Det är inte avsaknaden av fastighetskatt som låser in folk i ditt nämnda scenario, det är skatten på vinsten i kombination med kraftigt ökade fastighetspriser över hela spelplanen. INGET ANNAT!!!!!

Ännu en gång en kraftig förenkling av skattesystemet och att man tar bort allt som heter över/underskott samt sänker skatten över lag kommer göra att allt blir friskare. Staten behöver sannerligen bantas, att staten går in och försöker detaljstyra allt ger dessa perversa konsekvenserna.

Nej, politiker och myndigheter har sannerligen inte allas bästa i sina tankar alltid och jag har en stark tanke att du även har mycket att tjäna på det du föreslår här. Vägen framöver är att var och en bär sina egna kostnader med en mindre stat, ja visa kommer behöva stöd av en välfärdsstat och anser att det ska finnas, men staten idag är ett problem så som det är idag mindre av det tack

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Nej har du ett skattefinansierat jobb som ingen hade betalat för om politiker inte hade tvingat på folk kontakten med den personen är inte produktivt!!!!!!!!!

DVS lärare, poliser, sjukvårdspersonal är produktiva, socionomer och genusvetare nja

Vi sålde vårt gamla hus i fjol och betalade reavinstskatten i år. Vi har med andra ord varit väldigt produktiva i år. 🤪

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Då har vi väldigt olika uppfattning av produktion. Inte undra på att länder som Kina springer om oss. De producerar saker, men det fattar inte du för du tror att ifall du bara betalar in en massa skatt så är det värt lika mycket. Tyvärr verkar ju ditt synsätt delas av de som styr det här landet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag såg till att de kunde utbilda sig ordentligt. De fick aldrig lägenheterna, jag sålde dom när de inte behövdes längre.

Till skillnad från dina ungar så utbildade mina sig innan de låste upp sig med fasta utgifter.
Men du gav dem en enorm fördel likväl mot andra. Curling!

Kalla det vad du vill. Du kan ju låta dina barn agera på en marknad där de kommer vara på rejäl efterkälke hela livet. Good for them.
Jag föredrar barn som uppfostrats att klara sig själva och som inte behöver curlas av mamma och pappa hela tiden. Du fattar det inte, men du gör dina barn en björntjänst.
Som 18-åring så hade jag givetvis blivit överlycklig ifall jag fick miljonbelopp, men det hade knappast varit nyttigt för mig i längden. Man blir mindre och mindre förvånad när man läser om Stockholmsungdomar på partyställen som vaskar champagne för 10000-tals kronor.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag föredrar barn som uppfostrats att klara sig själva och som inte behöver curlas av mamma och pappa hela tiden. Du fattar det inte, men du gör dina barn en björntjänst.
Som 18-åring så hade jag givetvis blivit överlycklig ifall jag fick miljonbelopp, men det hade knappast varit nyttigt för mig i längden. Man blir mindre och mindre förvånad när man läser om Stockholmsungdomar på partyställen som vaskar champagne för 10000-tals kronor.
Om det skulle få ditt liv / dina barns liv att krackelera bara för att du / ni som unga får hjälp med en första bostad skulle jag våga påstå att du / dina barn är uruselt uppfostrade

L lbgu skrev:
Då har vi väldigt olika uppfattning av produktion. Inte undra på att länder som Kina springer om oss. De producerar saker, men det fattar inte du för du tror att ifall du bara betalar in en massa skatt så är det värt lika mycket. Tyvärr verkar ju ditt synsätt delas av de som styr det här landet.
Jaha! Så i Kina får en sjuksyrra mer pröjs än en topp-ingenjör? Där ser man. Låter ju lite märkligt.
Kilrain Kilrain skrev:
Vi sålde vårt gamla hus i fjol och betalade reavinstskatten i år. Vi har med andra ord varit väldigt produktiva i år. 🤪
grattis
T T-K skrev:
Det är inte avsaknaden av fastighetskatt som låser in folk i ditt nämnda scenario, det är skatten på vinsten i kombination med kraftigt ökade fastighetspriser över hela spelplanen. INGET ANNAT!!!!!

Ännu en gång en kraftig förenkling av skattesystemet och att man tar bort allt som heter över/underskott samt sänker skatten över lag kommer göra att allt blir friskare. Staten behöver sannerligen bantas, att staten går in och försöker detaljstyra allt ger dessa perversa konsekvenserna.

Nej, politiker och myndigheter har sannerligen inte allas bästa i sina tankar alltid och jag har en stark tanke att du även har mycket att tjäna på det du föreslår här. Vägen framöver är att var och en bär sina egna kostnader med en mindre stat, ja visa kommer behöva stöd av en välfärdsstat och anser att det ska finnas, men staten idag är ett problem så som det är idag mindre av det tack
Jag skulle säga att en slopad marginalskatt ungefär skulle gå på ett ut med 1% fastighetsskatt för min del.

Men det skulle definitivt öka min ambition att göra ytterligare karriär markant. Att betala 60-70% marginalskatt gör det helt ointressant som det är nu

T T-K skrev:
Skrota har jag aldrig sagt, men minska och det kraftigt. Logiken är enkel vid en liten budget får man lära sig att hushålla och då framkommer vad som är viktigt. Kärnuppdragen eller det så kallade transferiatet dvs folk som arbetar inom administration/byråkrati som ingen efterfrågar utan rent av gör livet sämre för folk och skada på landet. Personligen har jag tappat förtroendet för politierna från höger till vänster, vänster till höger. Bättre att folk får behålla sina egna pengar och besluta själva. Staten ska sen finnas i liten och tight form och endast hålla på med kärnuppdraget, det svåra med detta blir då att definiera kärnuppdraget.

Allvarligt talat förstår jag mig inte på stora delar av svenska folket, det talas nästan aldrig om behöver vi verkligen dessa skatter/myndigheter/byråkrater/administration osv utan talas hela tiden om att införa mer eller i bästa fall att göra mindre förändringar. Ta jämnställdhetsmyndigheten som exempel ett svart hål som slukar pengar och spottar fram ideologiskt gift, i ett friskt land hade skattepengar aldrig gått till något liknande. Jag jobbar i dagsläget inom vården, där finns ingen pengabrist vad där finns är en ENORM felallokering av pengar. Staten (nu använder jag det som en bred synonym samt även folket som jobbar inom och runt om) är defekt och behöver svältas.

Däremot har du rätt i att det är svårt att göra på något annat sätt än allmänna val och politisk aktivism, alternativen är tyvärr långt sämre.
Tyvärr fungerar det inte så. Det vet vi både från Finland och Sverige och många andra länder.

När ett byråkratiskt system får minskade resurser att använda utan klara riktlinjer för hur resurserna skall fördelas är den normala reaktionen att anställa fler byråkrater för att granska andra nyanställda byråkrater som granskar andra byråkrater. Samtidigt som man gör alla ansökningsprocesser så komplicerade att ingen medborgare kan få någonting uträttat utan att anlita dyra jurister på egen bekostnad. En ständigt växande del av den krympande budgeten går åt till intern administration medan allt fler som är beroende av statens tjänster blir utlämnade åt sig själva ofta med juristräkningar som de inte kan betala. Till slut tappar systemet sin legitimitet och kraschar.

Det enda sättet att verkligen minska på den onödiga byråkratin är att politiskt ta fram mycket klara och entydiga riktlinjer för vad som skall beviljas och vad som inte skall beviljas och vad som är gränsfall där tjänstemännen får avgöra vad som är rimligt utgående från tydligt angivna principer.
Det vill säga raka motsatsen mot ekonomisk utsvältning.
Framför allt raka motsatsen till vad okunniga naiva bortklemade påläggskalvar vill syssla med när de går in i politiken för att göra personlig karriär inte för att bygga ett samhälle.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.