Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Man betalar ”straffskatt” för att man äger tex en bil. En 10 år gammal Volvo kostar 4k sek per år i ren skatt.
Det man betalar för är att Volvon skitar ner luften mer än andra och att vägen den kör på ska finnas.
En 2015 Volvo V70 bensin kostar inte 4k, den kostar 1k.
Alla mina bekanta i min ålder lägger ett par tusen per barn i fonder varje månad.
Dom där pengarna kommer inte finnas när fastighetsskatten enligt din modell införs, dom går till staten i ställlet.
Där förloras både kapitalet och börsutvecklingen som barnen kunnat få.

Nissens Nissens skrev:
Men han älskar ju att betala skatt… 🤔
Tror du? Jag tror han fabulerar friskt...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Något hög inkomstskatt…
Svårt att komma runt

D Dilato skrev:
Det man betalar för är att Volvon skitar ner luften mer än andra och att vägen den kör på ska finnas.
En 2015 Volvo V70 bensin kostar inte 4k, den kostar 1k.

Dom där pengarna kommer inte finnas när fastighetsskatten enligt din modell införs, dom går till staten i ställlet.
Där förloras både kapitalet och börsutvecklingen som barnen kunnat få.
Nja de sitter inte och trycker i en och samma bostad i 50 år så det blir många betalningar av såväl reavinstskatt som lagfarter som det är redan nu så den summan är nog ett nollsummespel för dem

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Svårt att komma runt
I vilket land bor och skattar du?

Nissens
F fribygg skrev:
Tror du? Jag tror han fabulerar friskt...
Ja, det är uppenbart. Frågan är vad han får ut av det. Uttråkad av sitt liv kanske.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I vilket land bor och skattar du Kentvirulent?
Här i Sverige har vi inte haft sånna marginalskatter på flera år...
Säger de som inte förstår att hela din arbetsgivaravgift (typ världens högsta) som kommer på all inkomst efter 35k är 100% skatt. Inget går till dig.

Det underlättar diskussionen om du använder etablerad terminologi, arbetsgivaravgiften är till stor del skatt, men den är inte del av din inkomstskatt.

Lite som när du innan skrev att man betalade lagfart a 500k, när du "menade" att summan av tre sådana lagfarter blir 450k..

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Säger de som inte förstår att hela din arbetsgivaravgift (typ världens högsta) som kommer på all inkomst efter 35k är 100% skatt. Inget går till dig.
Nu skrev du inkomstskatt och marginalskatt och den är aldrig mer än 57% så jag anser att du fabulerar eller inte har nån koll.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I vilket land bor och skattar du?
Sverige.

A ajn82 skrev:
Det underlättar diskussionen om du använder etablerad terminologi, arbetsgivaravgiften är till stor del skatt, men den är inte del av din inkomstskatt.

Lite som när du innan skrev att man betalade lagfart a 500k, när du "menade" att summan av tre sådana lagfarter blir 450k..
Kent fabulerar bara, han är lite gnällig för att han inte är smartare och kan planera sina inkomster så han får behålla åtminstonde hälften.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Sverige.
Då betalar du inte 60% i marginalskatt

F fribygg skrev:
Nu skrev du inkomstskatt och marginalskatt och den är aldrig mer än 57% så jag anser att du fabulerar eller inte har nån koll.
Inkomstskatt definerar jag som diffen mellan min brutto och nettolön. Bara för att staten beslutat att dölja en stor del av din bruttolön i ”arbetsgivaravgift” så försvinner den inte.

F fribygg skrev:
Då betalar du inte 60% i marginalskatt
Nej 65% ink arbersgivaravgift.

Du kan ju låtsas som att en avgift inte är en skatt om du tycker det är kul. Det innebär att du betalar 0 kr per år i fastighetsskatt oavsett vad du äger

Inkomstskatt definerar jag som diffen mellan min brutto och nettolön. Bara för att staten beslutat att dölja en stor del av din bruttolön i ”arbetsgivaravgift” så försvinner den inte.
Du är rätt blåst om du inte använder vedertagna definitioner på det du vill diskutera.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.