36 831 läst · 1 081 svar
37k läst
1,1k svar
Återinför fastighetsskatt om minst 1% av marknadsvärdet
Det är fullt tillåtet att köpa bil eller hus billigt och sälja begagnat dyrare, skatteverket har inget emot att man gör affärer nån gång om året.Kentvirulent skrev:
Ring du skatteverket om du inte kan läsa dej till vad som gäller INNAN du påstår att det är skatt på enstaka bilaffärer.
Allt vinst över 50k ska beskattas enligt skatteverket som jag sagt hela tiden?F fribygg skrev:
Du verkar ha en rätt unken syn på de äldre. Ser dem som ett hinder/belastning antar jag.Kentvirulent skrev:
Jag tror detta är roten till att du har så svårt att få medhåll i den här frågan. Pensionärer som drivs från sina hem de ofta levt hela sina liv i gör folk upprörda oavsett hur många eller få de är. De kan se sina föräldrar eller mor-farföräldrar i den situationen. Du ser det istället som en lysande möjlighet för kommunen att göra en vinst på huset. Uppenbarligen har du ingen framtid som politiker, då du verkar helt sakna känsla för vilka frågor som går hem bland folk.
Nolltaxerande storgodsägare är väl den skattebas man vill komma åt med en fastighetsskatt. Eller ska man möjligen komplettera med förmögenhetsskatt då?Kentvirulent skrev:
Dagen system gynnar de med stora fastigheter som aldrig flyttar, men ger å andra sidan likviditet när skatten ska betalas.
Förmögenhetsskatt har vi ju på ISK, så enklast är väl att trycka in taxeringsvärdet där antar jag. Med en frinivå enligt måttet "årslön på banken" à la finansminister Wibble så drabbar det ingen fattig.
Som sagt. Du kan även ha ett maxtak kopplat till inkomst så ingen behöver flytta.L lbgu skrev:Du verkar ha en rätt unken syn på de äldre. Ser dem som ett hinder/belastning antar jag.
Jag tror detta är roten till att du har så svårt att få medhåll i den här frågan. Pensionärer som drivs från sina hem de ofta levt hela sina liv i gör folk upprörda oavsett hur många eller få de är. De kan se sina föräldrar eller mor-farföräldrar i den situationen. Du ser det istället som en lysande möjlighet för kommunen att göra en vinst på huset. Uppenbarligen har du ingen framtid som politiker, då du verkar helt sakna känsla för vilka frågor som går hem bland folk.
Men argumenten de flesta kommer med indikerar att man är rädd för att förlora arv
Finns en miljon andra saker man kan göra vinst på.F fribygg skrev:
Under pandemin kunde du sälja en båt för dubbelt så mycket som du köpte den för 10 år tidigare.
När det var brist på elbilar kunde man också göra stor vinst på en beggad elbil.
Var nog inte någon i princip som gjorde det. Folk fuskar konstant. Tror även folk är ”kreativa” när de ska uppge sina renoveringskostnader
https://www.skatteverket.se/privat/.../loppmarknader.4.64a656d113f4c7597012517.htmlR Rejäl skrev:
”Om du säljer saker som du har haft för personligt bruk ska du bara skatta för vinsten på den del som överstiger 50 000 kr på ett år. Du ska då skatta för vinsten som inkomst av kapital.”
Javisst, det är dock inte skatt på det som du påstod om man gör enstaka sådana affärer som privatperson.Kentvirulent skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/.../loppmarknader.4.64a656d113f4c7597012517.htmlF fribygg skrev:
”Om du säljer saker som du har haft för personligt bruk ska du bara skatta för vinsten på den del som överstiger 50 000 kr på ett år. Du ska då skatta för vinsten som inkomst av kapitaL”
Lustigt, skatteverket håller inte riktigt med dig
I mitt exempel köpte jag för 210 och sålde för 250, det är inte skattepliktigt.Kentvirulent skrev: