J JohanLun skrev:
Ta huset, jo, inte från den boende men från hens arvingar... Men det är väl i inlje med konfiskeringen.
Märkliga resonemang. Å ena sidan minska marginalskatten - å andra sidan vilja konfiskera ägodelar värre än KPMLR och Stalin... Är du extremvänster eller extremhöger?

Puh...

Snälla, fortsätt inte skriva fortare än du tänker nu...
Vart har jag skrivit att det inte ska vara valfritt att sälja tillbaka till staten/kommunen? Vad ”tar” någon från arvingarna menar du?

Du måste ju ha inlägg där jag skriver det ordagrant för du kan ju inte fortsätta att ljuga och hitta på saker jag skrivit nu eller hur?

Dina påhitt och personangrepp börjar bli obehagliga nu. Vad är ditt problem?

R Rejäl skrev:
Ok så det finns ingen lag alltså fullt lagligt och riktigt för en privatperson👍
En privatperson som blir granskad och inte trovärdigt kan visa att den bott i sina bostäder kan bli lagförd

U Ulf Samuelsson skrev:
Det är inte intressant hur det går till.
Med 5% ränta får han betala 450,000 per år i ränta, och den som lånat 2,5M får betala 125,000 i ränta.
Om de har samma lön så kommer den i Norrland att ha 325,000 mer om.året, men du tycker att han trots det skall betala mindre skatt.
Ja det har ju absolut ingeting med hur mycket lån eller lön man har att göra utan vad man valt att köpa för och äga.

F fribygg skrev:
Du kan få köpa min gamla båt för 50 000kr till våren, (jag kommer göra vinst på affären) Du slipper mycket tidskrävande underhåll och arbete med upptagning och renovering som du förmodligen inte har tid med eftersom du stor del av din tid funderar på att beskatta andras (avbetalda) fastigheter

Båten går bra att bo på och den är skattefri.

Jag får helt skattefritt sälja en beg bil med 40 tuss i vinst vart eller vartannat år, det är inte skatt på sånna enstaka privataffärer.
Hur mycket skatt har du smitit från genom åren? Ringer du skatteverket och gör rätt för dig nu?

• Arg
Kane och 1 till
  • Laddar…
C
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
En privatperson som blir granskad och inte trovärdigt kan visa att den bott i sina bostäder kan bli lagförd
Nej, man kan inte bli lagförd ens för skattebrott enkom utifrån det faktum att man inte kan bevisa sin oskuld.
Däremot kan ett avdragsyrkande eller dylikt underkännas.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vart har jag skrivit att det inte ska vara valfritt att sälja tillbaka till staten/kommunen? Vad ”tar” någon från arvingarna menar du?
Ja, så skulle man ju förstås kunnat tolka det. Du kanske avsåg att man antingen säljer tillbaka det till arvingarna dyrare eller de fortsätter ha det som tomträtt. Oavsett tycker jag det är ett synsätt som närmar sig konfiskation, det är MIN tolkning på ett liknande förfarande.
Du måste ju ha inlägg där jag skriver det ordagrant för du kan ju inte fortsätta att ljuga och hitta på saker jag skrivit nu eller hur?
Jag kan inte sitta och leta ordagrant vad du skrivit. Detta är förstås min tolkning av det du skriver.
Bara att man ska köpa någons tomt för att de ska ha råd att betala en skatt tycker jag är högst osmakligt.

Jag verkar heller inte ensam om att ha tolkat dig på detta sätt. Det kanske handlar mer om hur du skriver än hur jag läser, har du reflekterat över det?

Dina påhitt och personangrepp börjar bli obehagliga nu. Vad är ditt problem?
Jag tycker du är den som börjat med personangrepp som skriver att jag har svag läsförståelse.

Redigerat:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Nu kanske jag missförstod dig igen...

Du skrev först
"Du kan också bli dömd redan idag om skatteverket anser att du inte bott i dina primära bostäder tillräckligt länge. Så det är inget problem.”
Men har nu kompletterat med
Det du nu säger är att det hen blev dömd för var att man upptäckt att hen inte bott i lägenheten utan varit felaktigt skriven där. Det tycker jag är en liten annan sak än att man faktiskt bott där men för kort tid.

Dessutom, var det inte att denna mäklaren (det verkar ju vara flera mäklare som åkt dit nyligen) har gjort bulvanaffärer, lurat banker osv. Dvs det är framförallt inte ett folkbokföringsbrott, utan ett bedrägeri/skattebrott?

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Ja det har ju absolut ingeting med hur mycket lån eller lön man har att göra utan vad man valt att köpa för och äga.
Varför då inte lägga på en skatt på hyreslägenheter. En extra skatt motsvarande 20% av månadskostnaden vore bra för staten.
Man har ju faktiskt valt att hyra. Alternativt 1% av marknadsvärdet av en motsvarande bostadsrätt.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja, så skulle man ju förstås kunnat tolka det. Du kanske avsåg att man antingen säljer tillbaka det till arvingarna dyrare eller de fortsätter ha det som tomträtt. Oavsett tycker jag det är ett synsätt som närmar sig konfiskation, det är MIN tolkning på ett liknande förfarande.

Jag kan inte sitta och leta ordagrant vad du skrivit. Detta är förstås min tolkning av det du skriver.
Bara att man ska köpa någons tomt för att de ska ha råd att betala en skatt tycker jag är högst osmakligt.

Jag verkar heller inte ensam om att ha tolkat dig på detta sätt. Det kanske handlar mer om hur du skriver än hur jag läser, har du reflekterat över det?

Jag tycker du är den som börjat med personangrepp som skriver att jag har svag läsförståelse.
det finns tonvis med svar i tråden. Ingen sysslar med illvilliga vantolkningar och påhitt om andra skribenter likt du gör. Jag betackar mig från att diskutera mer med dig

• Haha
  • Arg
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
U Ulf Samuelsson skrev:
Varför då inte lägga på en skatt på hyreslägenheter. En extra skatt motsvarande 20% av månadskostnaden vore bra för staten.
Man har ju faktiskt valt att hyra. Alternativt 1% av marknadsvärdet av en motsvarande bostadsrätt.
Tja fastighetsägare får ju också betala fastighetsskatt och den hamnar på hyran

C cpalm skrev:
Nej, man kan inte bli lagförd ens för skattebrott enkom utifrån det faktum att man inte kan bevisa sin oskuld.
Däremot kan ett avdragsyrkande eller dylikt underkännas.
https://lagen.nu/1971:69#P2S1

Räcker med att någon tipsar

Tja fastighetsägare får ju också betala fastighetsskatt och den hamnar på hyran
Men det ger mer skatt om man beskattar lägenheterna.
Eftersom det finns brist på lägenheterna så innebär besittningsrätten ett icke obetydligt värde.
Man borde kunna räkna ut hur attraktivt läget är baserat på intresse.
Då kan man räkna ut hur länge en rättvis tid är att bo i en sådan lägenhet,och bor man längre får man skatta för skillnaden mellan hyra och en marknadshyra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har ju lanserat ett system där t.ex. en person som inte har råd med fastighetsskatten skulle erbjudas att sälja till kommunen och få tomträtt på sin mark istället. Det är kanske inte så valfritt om man får det erbjudandet samtidigt som man inte har råd att betala fastighetsskatten.

Snarare påminner det ju om någon maffiaverksamhet. "You get an offer you can't refuse"

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
P
Köpa om personen som bor där önskar det

Ta huset vet jag inte vart jag har skrivit. Kan du visa mig?
I ditt inlägg #730 tyckte du att kommunen skulle sälja tomträtten när husägaren avlidit, så lite udda åsikter torgför du här. Så vad är skillnaden mot att ta huset eller ta tomträtten ?
I de flesta fall kan inte huset flyttas till en annan tomt, så säljer kommunen tomträtten till någon utomstående är det väl närmast stöld.
Kommunen har en enda köpare till en bebyggd tomträtt, och det är husägaren, någon annan kan aldrig köpa.
Finns pengarna ska man i de allra flesta fall köpa tomten, det finns undantag men de är få.
Några år sedan tittade familjen på ett hus med tomträtt, det udda var att tomträttsavtalet med kommunen från 40-talet löpte på evig tid med fast årlig tomträttsavgäld på 57:-, i det fallet hade jag aldrig köpt tomten 🤣.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
U Ulf Samuelsson skrev:
Men det ger mer skatt om man beskattar lägenheterna.
Eftersom det finns brist på lägenheterna så innebär besittningsrätten ett icke obetydligt värde.
Man borde kunna räkna ut hur attraktivt läget är baserat på intresse.
Då kan man räkna ut hur länge en rättvis tid är att bo i en sådan lägenhet,och bor man längre får man skatta för skillnaden mellan hyra och en marknadshyra.
Tja i mitt förslag så slaktas den galna hyresregleringen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.