51 244 läst · 1 493 svar
51k läst
1,5k svar
Återinför fastighetsskatt om minst 1% av marknadsvärdet
Alla hae möjlighet att göra det om de vill. Alternativet är att sätta ett tak på kostnaden kopplat till inkomst. Det handlar ändå bara om några år för de äldreL lbgu skrev:Du har ju lanserat ett system där t.ex. en person som inte har råd med fastighetsskatten skulle erbjudas att sälja till kommunen och få tomträtt på sin mark istället. Det är kanske inte så valfritt om man får det erbjudandet samtidigt som man inte har råd att betala fastighetsskatten.
Snarare påminner det ju om någon maffiaverksamhet. "You get an offer you can't refuse"
Man kan ju upprätta ett system där man så att säga skapar en tillfällig tomträtt som sen tillfaller staten. Ägaren får självklart ett marknadsmässigt pris. Man kan utan problem bo kvar livet ut.P Peter787 skrev:I ditt inlägg #730 tyckte du att kommunen skulle sälja tomträtten när husägaren avlidit, så lite udda åsikter torgför du här. Så vad är skillnaden mot att ta huset eller ta tomträtten ?
I de flesta fall kan inte huset flyttas till en annan tomt, så säljer kommunen tomträtten till någon utomstående är det väl närmast stöld.
Kommunen har en enda köpare till en bebyggd tomträtt, och det är husägaren, någon annan kan aldrig köpa.
Finns pengarna ska man i de allra flesta fall köpa tomten, det finns undantag men de är få.
Några år sedan tittade familjen på ett hus med tomträtt, det udda var att tomträttsavtalet med kommunen från 40-talet löpte på evig tid med fast årlig tomträttsavgäld på 57:-, i det fallet hade jag aldrig köpt tomten 🤣.
Det är lustigt att först är argumentet att det är hemskt med värdestegring för att den boende kanske inte har råd att bo kvar. Sen när jag presenterar en lösning börjar det handla om de stackars arvingarna som ska ha den nu så värdefulla tomten
Du ber mig citera dig exakt. Jag kan då be dig presentera dessa "svar" nedan, samlat, tydligt skrivna. Så slipper jag försöka minnas och sitta och leta när du säger det inte stämmer.Kentvirulent skrev:
Intressant feedback. Får fundera på det. Tur att du verkar ha idel ja-sägare i resten av replikerna... Eller... Hur många är det? Vilka här har nappat på reformen du presenterat?Kentvirulent skrev:
OK. Du får väl blocka mig då. Men fortsätt gärna förklara, för det verkar fler än mig som har problem att förstå hur du tänker.Kentvirulent skrev:
I ditt inlägg #730 skriver du:Kentvirulent skrev:Vart har jag skrivit att det inte ska vara valfritt att sälja tillbaka till staten/kommunen? Vad ”tar” någon från arvingarna menar du?
Du måste ju ha inlägg där jag skriver det ordagrant för du kan ju inte fortsätta att ljuga och hitta på saker jag skrivit nu eller hur?
Dina påhitt och personangrepp börjar bli obehagliga nu. Vad är ditt problem?
Tar man tomträtten, som rimligen är tomten huset stå på, lär huset följa med oavsett vad ägarna/arvingarna tycker.Kentvirulent skrev:
Du har antingen ingen aning om vad en tomträtt är eller så svamlar du bara på av bara farten.
Om något parti skulle få den bisarra idén att följa dina råd, får vi hoppas att deras tid vid makten blir mycket kort, det hade antagligen tom. resulterat i väpnat uppror.
Sen har vi det här med äganderätt, som faktiskt är en av de mänskliga rättigheterna, men sådana petitesser bryr du väl dig inte om.
Har du någon som helst juridisk kunskap bakom de förslag du presenterar? Det liknar mer och mer konfiskering.Kentvirulent skrev:
Det är rätt omfattande ändringar. Rejält minskad marginalskatt (helt borttagen?), införa fastighetsskatt, marknadshyror, stort grundavdrag, återköp av vissa (men bara lönsamma) tomter, möjlighet för staten att konfiskera fastigheter vid dödsfall. Detta är en skattereform som skulle omforma bostadsmarknaden långt mer än den "novemberrevolution "som infördes i mitten på 80-talet...Kentvirulent skrev:
https://lagen.nu/1971:69#P2S1R Rejäl skrev:
Kommuner köper mark av privatpersoner regelbundet så det är många brott mot mänskliga rättigheter som pågår bevisligen.P Peter787 skrev:I ditt inlägg #730 skriver du:
Tar man tomträtten, som rimligen är tomten huset stå på, lär huset följa med oavsett vad ägarna/arvingarna tycker.
Du har antingen ingen aning om vad en tomträtt är eller så svamlar du bara på av bara farten.
Om något parti skulle få den bisarra idén att följa dina råd, får vi hoppas att deras tid vid makten blir mycket kort, det hade antagligen tom. resulterat i väpnat uppror.
Sen har vi det här med äganderätt, som faktiskt är en av de mänskliga rättigheterna, men sådana petitesser bryr du väl dig inte om.
För att få uppskov finns en massa regler där du bevisar att du använt bostaden som primär bostad;R Rejäl skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/...oruppskov.4.233f91f71260075abe8800030623.html
Du svarar inte på frågan:Kentvirulent skrev:
Du skrev i inlägg #772
”Du kan också bli dömd redan idag om skatteverket anser att du inte bott i dina primära bostäder tillräckligt länge. Så det är inget problem.”
Vart i lagen står tiden du måste bo i din bostad innan du får sälja?