R Rejäl skrev:
Kan du visa lagen som talar om hur många gånger jag får eller inte får flytta?
Tror inte det finns någon men du får gärna motbevisa?
Du måste kunna bevisa att du rimligen bott i bostaden vilket mäklaren inte kunde

R
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Du måste kunna bevisa att du rimligen bott i bostaden vilket mäklaren inte kunde
Du skrev i inlägg #772

”Du kan också bli dömd redan idag om skatteverket anser att du inte bott i dina primära bostäder tillräckligt länge. Så det är inget problem.”

Då får du visa vart i lagstiftningen som det regleras om hur länge man måste bo i en bostad innan man får avyttra den?
Väntar med spänning!

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
TS tycker att han betalar för mycket reavinstskatt och för höga lagfarter eftersom han gjort stora vinster på försäljningar av hus de senaste åren. 22% i skatt - hög skatt? Han får ju behålla 78 %! Han talar i egen sak. Kanske borde flytta lite mer sällan.

F.ö finns det ett skattefrälse, nämligen innehavare av Brf. Årlig avgift ca 1 500 kr oavsett värde!

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
I dagens system ja. Detta går givetvis att ändra på.

Det är lustigt att så fort fastighetsskatt kommer på tal så är det alltid stackars Agda i 10 msek kåken med garantipension som är i fokus.

Dessa Agdor kanske är 0,0001% av Sveriges befolkning. Det är fantastiskt vilket engagemang och vilken kärlek Agdorna får när detta kommer på tal. Kan det kanske vara så att detta är det enda argument som motståndarna kan hitta? Med tanke på hur otroligt perifert problemet är så är det ett ganska kasst argument.
Så du menar att kommunen skulle ta huset från ägaren?
Tack och lov är det bara några små skitpartier som har sådana idéer på sina program.

R Rejäl skrev:
Du skrev i inlägg #772

”Du kan också bli dömd redan idag om skatteverket anser att du inte bott i dina primära bostäder tillräckligt länge. Så det är inget problem.”

Då får du visa vart i lagstiftningen som det regleras om hur länge man måste bo i en bostad innan man får avyttra den?
Väntar med spänning!
Det är en uppskattning från case till case. I mäklarens fall hade han varit skriven ett par månader i varje lägenhet han ägt och det tyckte inte tingsrätten var trovärdigt

DennisCA DennisCA skrev:
Jag vet inte om detta är nyare regler, men vårt lån har ingen återbetalningsperiod utan det varierar beroende på räntan. Vi betalar samma summa varje månad, räntan på lånet styr hur länge det kommer ta att betala av (bibehållen annuitet, det var ganska bra under coronatiden).

Sen har vi betat av lånet nån gång med klumpsummor och sluppit undan ränta på det viset. Har väl betat av 60% än så länge.

Betalningstiden kommer dock dra ut över 20 år enligt nuvarande prognoser. Originellt var den totala tiden 18 år men läget har ändrats sen dess.
Då jag hörde mig för på banken för ett par veckor sedan sade de att lånet under nu gällande förhållanden skall vara slutamorterat inom 15-20 år. Utgående från det antagandet räknar de ut en fast summa som man betalar varje månad.
Om förhållandena ändras eller man är sjuk eller arbetslös någon period får man tilläggstid.

P Peter787 skrev:
Så du menar att kommunen skulle ta huset från ägaren?
Tack och lov är det bara några små skitpartier som har sådana idéer på sina program.
Köpa om personen som bor där önskar det

Ta huset vet jag inte vart jag har skrivit. Kan du visa mig?

Ok då gör du antingen aldrig vinst eller så är du skattesmitare.

”Om du säljer prylar vid något enstaka tillfälle så skall vinsten som överstiger 50 000 kronor beskattas med 30%. Vinsten beräknas genom att ta skillnaden mellan ditt inköpspris för prylen och det pris du säljer prylen för.”
Du kan få köpa min gamla båt för 50 000kr till våren, (jag kommer göra vinst på affären) Du slipper mycket tidskrävande underhåll och arbete med upptagning och renovering som du förmodligen inte har tid med eftersom du stor del av din tid funderar på att beskatta andras (avbetalda) fastigheter
Därför att Ditt primära bostad går inte att likställa med en aktie eller en tavla, du kan inte bo i dem.

Du betalar dessutom skatt på båten eller bilen eller tavlan om du säljer den med vinst.
Båten går bra att bo på och den är skattefri.
Nej men om du gör 50k eller mer i vinst. Förmodligen för att mindre belopp blir så stökiga att hålla reda på
Jag får helt skattefritt sälja en beg bil med 40 tuss i vinst vart eller vartannat år, det är inte skatt på sånna enstaka privataffärer.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Personen i Stockholm måste ha en helt fantastisk ekonomi för att få låna 9 msek
Det är inte intressant hur det går till.
Med 5% ränta får han betala 450,000 per år i ränta, och den som lånat 2,5M får betala 125,000 i ränta.
Om de har samma lön så kommer den i Norrland att ha 325,000 mer om.året, men du tycker att han trots det skall betala mindre skatt.

Jag har inte speciellt bra minne och kan inte sitta och hitta dina citat men du kommenterar;
Ska jag göra en exit ur bostadsmarknaden nu?
Lustigt att du hela tiden vet vad jag ska göra. Det är nästan alltid saker jag aldrig skrivit. Du är en bra märklig skribent
Jag kanske har svag läsförståelse, men nu försöker jag läsa detta en gång till... Hjälp mig gärna med att tolka vad du skriver;
JAG kommer ju kunna casha in mina barn. Men jag vill ha ett samhälle där alla har så lika möjligheter som möjligt. Inte ett där en ung superproduktiv människa är chanslös mot en slashas med arv.
Jag vill ha ett samhälle där alla får liknande möjligheter från början.

JAG spelar efter systemets regler och kommer kunna casha in mina barn, även om de är totala slashasar som jobbar med ströjobb, till en nivå som en ung ambitiös läkare som blir Sveriges yngsta överläkare aldrig kan komma i närheten av.

Jag har absolut inget emot arv men tycker att det är sjukt när flit och slit inte lönar sig. De som försvarar nuvarande modell får förklara varför de tycker annorlunda.
Du har antingen svag läsförståelse eller väldigt livlig fantasi där du läser in en massa saker jag aldrig skrivit.
Justja, du upprepar att jag har svag läsförståelse...

Samtidigt skriver du att du ska casha in dina barn genom att flytta till HR. Är det då inte att göra exit, eller tänker du att du ger bostaden till dina barn så de får med sig vinsten utan att skatta för den själva?
Däremot flytta till HR så jag kan casha in mina barn på den totalt dysfunktionella bostadsmarknaden. De ska inte behöva hålla på som jag har gjort. Jag har fått NOLL ören av mina föräldrar och sitter nu i en rätt bra sits med tanke på det. Allt för egen maskin.
Jag tycker också det är lite lustigt att du skriver att syftet med dina "reformer" är att alla ska få samma chans, samtidigt vill du inte att dina barn ska behöva jobba, de kan vara slashasar men ska ändå få en bostad fixad av dig.

Jag säger inte emot, jag önskar givetvis också att mina barn ska kunna skaffa ett boende, och kan jag kommer jag försöka ordna det. Tyvärr kommer jag inte kunna "Casha" dem, (jag vet inte exakt vad det betyder, att köpa en lägenhet eller villa till dem utan lån, eller?) - men jag sparar barnbidraget så de med lite tur iallafall får ett par hundra tusen var (givetvis beroende på hur börsen utvecklas, det kan ju bli betydligt mindre också, vi började inte med detta förrns efter ett par år) i "startkapital" till insatsen.

R
Det är en uppskattning från case till case. I mäklarens fall hade han varit skriven ett par månader i varje lägenhet han ägt och det tyckte inte tingsrätten var trovärdigt
Ok så det finns ingen lag alltså fullt lagligt och riktigt för en privatperson👍

Ta huset vet jag inte vart jag har skrivit. Kan du visa mig?
Ta huset, jo, inte från den boende men från hens arvingar... Men det är väl i inlje med konfiskeringen.
Märkliga resonemang. Å ena sidan minska marginalskatten - å andra sidan vilja konfiskera ägodelar värre än KPMLR och Stalin... Är du extremvänster eller extremhöger?
För att det är en bra affär. Köpa extremt attraktiv mark som ger avgäld och sen sälja till högre pris efter den boendes bortgång. Win win
För all del. Om kommunen tycker det är mer attraktivt efter den boendes död är det fritt fram. Det är en bra och riskfri affär jag gärna sett min kommunpolitiker göra. Alternativt kan de sälja tomten mycket dyrare till någon som vill bygga lägenheter.
Puh...
Ju mer jag tänker på det desto mer brilliant är iden.
Snälla, fortsätt inte skriva fortare än du tänker nu...

Det är intressant att ytterhöger och yttervänster ofta möts. Går man tillräckligt långt högerut så råkar man på ideer som härstammar från Stalinismen och KPMLr.

O olotor skrev:
TS tycker att han betalar för mycket reavinstskatt och för höga lagfarter eftersom han gjort stora vinster på försäljningar av hus de senaste åren. 22% i skatt - hög skatt? Han får ju behålla 78 %! Han talar i egen sak. Kanske borde flytta lite mer sällan.

F.ö finns det ett skattefrälse, nämligen innehavare av Brf. Årlig avgift ca 1 500 kr oavsett värde!
Du vet att man köper ett hus när man sålt ett ofta va?

H heimlaga skrev:
Det är intressant att ytterhöger och yttervänster ofta möts. Går man tillräckligt långt högerut så råkar man på ideer som härstammar från Stalinismen och KPMLr.
Så sant. Men i mellanmjölkens land har vi logiskt nog bara olika grader av mellanmjölkspartier.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.