Nissens Nissens skrev:
Nja, Stockholmspriserna är ju främst i Sthlm. Att en del väljer att bo en bit därifrån beror på att det är billigare där - alltså inte Stockholmspriser.

Japp, men ts pratar endast om Sthlm.
Frågan är om tex Dalarö, Märsta, Bålsta, Södertälje, Sigtuna ska räknas som Stockholmsnära?
Jag skulle säga så då en stor andel av de som bor där jobbar i stockholm och därmed har sin potentiella nästa bostad i stockholm utan att någon i familjen behöver byta jobb osv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Finns massor som gör så, exempelvis skåningar som jobbar i Danmark och tvärtom är väldigt vanligt så där snubblade du.

Samma finns mellan Norge och Sverige, Finland och Sverige.
Ja, jag tänkte faktiskt lite på Danmark. Norge är antagligen inte ovanligt även om jag misstänker att veckopendling är vanligare där. Finland är ju bökigt för de flesta att dagspendla till…

Men du har en poäng! 😊

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Finland är ju bökigt för de flesta att dagspendla till…
Haparanda Torneå?

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Finland är ju bökigt för de flesta att dagspendla till…
Jag vet personer som mer eller mindre dagspendlat med flyg (typ 4 dar i veckan), i ett av fallen var det Gotland till Sthlm. Inte enormt mkt mer än finland sthlm.

Det var innan flygskam och Teamsmöten...

Men, håller med. Det hör till ovanligheter...

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Funderar på detta med var man är skriven och bor... Det finns ju fortfarande folk som reser extremt mycket i jobbet. Om man har sin enda "fasta" bostad i Sverige, men bor säg 220 dagar på hotel utanför Sverige. Antingen att man tex besöker många olika leverantörer, eller att man blir ivägskickad till nåt uppdrag vareviga vecka i annat land... Räknas man då inte som boende i Sverige?

(jag reser sällan i jobbet och oftast kort isf, men var med en kollega i USA för ett par år sen, han hittade som i sin egen ficka till olika restauranger och liknande, jag var lite imponerad tills han berättade att han totalt varit där nåt i stil med ett halvår, men spritt över en tio-femton-årsperiod)

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det ska finnas ett tak för fastighetsskatten kopplat till inkomst.

En annan lösning är att du säljer marken till kommunen och lever på tomträtt.

Övervärderat? Vem har värderat fastigheten till mycket mer än det går att sälja den för?
huset är inte övervärderat mot vad de går att sälja för tror jag , men det köptes för 600 000 och värderas idag till ca 6miljoner , de är möjligt att nån stockholmare vill köpa de för de priset , men ja vill inte sälja ja vill bo här .. 1 % på 6 miljoner är fortfarande mycket pengar för att få bo i sitt eget hus tycker jag , men kommer det ett pristak beroende på inkomst så kan de ju fungera men tycker fortfarande det är tokigt . vi betalar redan massa skatt och skatt på skatten ändån.

Sveriges avsaknad av fastighetsskatt har bidragit till att bostadspriserna ökat enorm vilket i princip inte gynnar någon (annat än barnlösa som ska casha ut och flytta utomlands).

En starkt bidragande orsak till detta är det låga taket på fastighetsskatt. Sverige står ut extremt i en internationell kontext här. Även lågskatteländer som USA har en mkt högre property tax än Sverige. Danmark har 1% av marknadsvärdet upp till 3m dkk och 3% däröver.

Nu kommer många få spel och berätta hur sjukt det är med fastighetsskatt. Dock så har effekten bara blivit en bostadsbubbla och istället för skatt betalar ni samma pengar i räntekostnader. Skatten är dessutom densamma konjunktur medan en ny kris som skulle leda till 6-7% ränta sannolikt sänkt hela Sveriges ekonomi.

I samband med att man återinför fastighetsskatten tas reavinstskatten bort. Sverige är det enda land i europa som beskattar vinst på ens primära bostad. Vi tar även bort lagfartsskatten, höjer momsen och tar bort all statlig skatt på arbete så att den högsta marginalskatten blir typ 30%.

Sverige behöver fler arbetade timmar, högre produktivitet och folk som är beredda att flytta.
Du borde göra en faktakontroll först innan du börjar vräka ur dig massproducerad politisk smörja som något partikansli har hittat på.

Finland tar ut reavinskskatt också på ens primära bostad om man inte har varit fast bosatt i den ett visst antal år. För att hålla nere fastighetsspekulationerna som ju driver upp priserna.
Sverige är alltså inte alls ensamt. Jag har för mig att det finns ännu fler.

Om man vill hålla fastighetspriserna nere skall man ta ut en mycket hög reavinstskatt på alla fastighetsaffärer där ägaren inte först har bott i huset några år. Då blir man av med spekulationsbubblan och ger folk som skall ha huset att bo i en realistisk chans att verkligen köpa det och bo i det.

Finland har också bostadsprisbubbla men inte på långa vägar lika illa som Sverige och Norge. Det beror till stor del på att staten kräver att bostadslån måste amorteras bort på 15-20 år med litet flexibilitet om man blir sjuk eller arbetslös. Det innebär att man inte kan köpa bostad för mer pengar än man kan betala.
Fastighetsskatten som vi har är väl i stort sett betydelselös i sammanhanget.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK så nu är du med på att det är trögt på marknaden plötsligt. Check.

Det är läget, läget, läget som spelar den största rollen. Resten går att ändra på.

Kom igen nu, det är Ålsten. Man har betalt för läget, inte huset. Tomt där är unikt ovanligt ur nationellt perspektiv.

Så kan det vara, nu pratar du framtid igen. Jag har liksom du ingen spåkula.
Vi är överens om att det går trögt jämfört med den extrema hype som rådde 2021. Men jämfört med det går allt alltid trögt.

Jaha? Vad spelar det för roll? Du sade att bara toppobjekten säljs. Ser samma mönster i hela Stockholm där ruckel säljs fort som tusan. Men Sthlm kanske inte räknas heller?

Statistiken är tydlig. Volymerna är helt normala som säljs.

U Ulf Samuelsson skrev:
Den i Stockholm har uppenbart sämre ekonomi än den i Norrland.
Varför skall den beskattas mer?
Varför förespråkar du orättvis beskattning?
Personen i Stockholm måste ha en helt fantastisk ekonomi för att få låna 9 msek

J JohanLun skrev:
Jomen du har ju hittat på detta själv. Vilka regler som ska gälla. Info är det ju inte, det är ju dina egna påhitt.

Vad gäller för nedan scenario?

Agda har en villa för 50 mille betalar någon fastighetsskatt för att hon har låg inkomst. Om Agdas make Christian också bor där men inte äger villan, Christian har konst för 50 miljoner och en förmögenhet på ett konto i Schweitz. Skulle hennes son Carl kunna bo i samma hus, Carl tjänar 2MSEK om året men äger inte huset.

Du skrev själv "livets hårda skola" om någons replik - jag tror många på forumet troligen har en likvärdig nivå på universitetsutbildning som du troligen har.

Du har en åsikt om hur skatterna ska förändras som kommer gynna några och missgynna andra. Det är en politisk åsikt och inte en bevisad teori.

De flesta av oss verkar dock överens att hyresmarknaden inte fungerar bra. Men kanske inte hur man ska få den bättre.
Jag diskuterar mitt scenario i denna tråd och där finns en ventil med i form av tak. Eller möjlighet att sälja tomten till tomträtt (vilket ingen klarar av att formulera en rimlig invändning mot vilket visar vilken bra ide det är).

Allt baseras på vem som äger villan. Inte vem som bor där tillfälligt utöver ägaren.

Men det hela är en löjlig detalj. Andelen stackars änkor med garantipension som sitter på 10 msek kåkar är en extremt liten del sv befolkningen. Märkligt att vuxna människor vill basera ett helt lands system på dessa individer

Nissens Nissens skrev:
Själv är du inte direkt mottaglig för information som inte överensstämmer med din.

Oklart varför det är så.

Fattar du hur ointressant bomarknaden i Sthlm är för 90% av Sveriges befolkning?
23% av Sveriges befolkning bor i Stockholms län så den är nog intressant för åtminstone dem

Claes Sörmland
Vi är överens om att det går trögt jämfört med den extrema hype som rådde 2021. Men jämfört med det går allt alltid trögt.

Jaha? Vad spelar det för roll? Du sade att bara toppobjekten säljs. Ser samma mönster i hela Stockholm där ruckel säljs fort som tusan. Men Sthlm kanske inte räknas heller?

Statistiken är tydlig. Volymerna är helt normala som säljs.
Jag ser ett stort och växande utbud i Sörmland och att mycket inte går att sälja till de uppblåsta priserna som dagens taxeringsvärde antyder att de är värda. Det som går att sälja är toppobjekten. Toppen ligger lågt här. Det kan mycket väl vara "ruckel" i dina ögon men det är inte är inte den avgörande faktorn för om det är toppobjekt eller inte. Det är andra faktorer som avgör, t ex läge och yta, rödstugafaktor o s v.

Jag har t ex fyra i sedan några år nybyggda hus i grannskapet som därmed inte är ruckel. De är osäljbara till de priser som man önskar. Med Stockholmspriser är de modest prissatta. Men de har fel läge och storlek, det är inte spacklingen det är fel på.

Ska du ta tempen på marknaden kan du inte titta på Sveriges dyraste och mest exklusiva lägen, Ålsten... Det är ju fastigheter för en liten samhällselit eller de som inte tillhör eliten men som har lyckats klamra sig fast för att familjen ägde mark där sedan länge.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S saabmaffian skrev:
huset är inte övervärderat mot vad de går att sälja för tror jag , men det köptes för 600 000 och värderas idag till ca 6miljoner , de är möjligt att nån stockholmare vill köpa de för de priset , men ja vill inte sälja ja vill bo här .. 1 % på 6 miljoner är fortfarande mycket pengar för att få bo i sitt eget hus tycker jag , men kommer det ett pristak beroende på inkomst så kan de ju fungera men tycker fortfarande det är tokigt . vi betalar redan massa skatt och skatt på skatten ändån.
Men om du fick göra om tomten till tomträtt då? Då får du 5-6 msek rakt ned i fickan som du får avkastning på varje år. Sparräntan du kan få är 3,4% just nu. Det innebär att du utan problem skulle kunna betala fastighetsskatten bara med räntepengarna.Vad har du emot det?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser ett stort och växande utbud i Sörmland och att mycket inte går att sälja till de uppblåsta priserna som dagens taxeringsvärde antyder att de är värda. Det som går att sälja är toppobjekten. Toppen ligger lågt här. Det kan mycket väl vara "ruckel" i dina ögon men det är inte är inte den avgörande faktorn för om det är toppobjekt eller inte. Det är andra faktorer som avgör, t ex läge och yta, rödstugafaktor o s v.

Jag har t ex fyra i sedan några år nybyggda hus i grannskapet som därmed inte är ruckel. De är osäljbara till de priser som man önskar. Med Stockholmspriser är de modest prissatta. Men de har fel läge och storlek, det är inte spacklingen det är fel på.

Ska du ta tempen på marknaden kan du inte titta på Sveriges dyraste och mest exklusiva lägen, Ålsten... Det är ju fastigheter för en liten samhällselit eller de som inte tillhör eliten men som har lyckats klamra sig fast för att familjen ägde mark där sedan länge.
Nybyggen i Sörmlands skogar är ju inte ens värda byggkostnaden så förstår att de är svårsålda.

Jag ser stadiga volymer som går i alla Sthlmsförorter. Bra lägen och dåliga lägen. Det fanns en kort tid 2020-22 där man enkeltnkunde sälja de absolut sämsta objekten som ekonomiskt inte alls går ihop på några dagar. Den tiden är absolut förbi det håller jag med om.

Nybyggen som kostar mer än de smakar är tex svårsålda.

Jag ser objekt i Stockholm byggda för 10 år sen som brfer som knappt går att sälja för priset de kostade som nya 2014. Vad de gått ner realt vågar jag inte ens tänka på. Avgifterna kanske är 8k idag mot 3-4k 2014

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Du bor alltså i Sverige men jobbar utomlands. Det blir inte lätt att förklara för skattemyndigheten.

Men då står sig min första kommentar: flytta utomlands om du tycker att det är så besvärligt i Sverige.
Du har verkligen ingen kunskap om vad du kommenterar, du bor antagligen i Stockholm, de som bor där brukar ha problem att förstå hur resten av Sverige fungerar 😴
Vi är ca 16000 som arbetspendlar från Sverige till Danmark.
Ännu fler arbetspendlar till Norge.
Man skattar för inkomsten i arbetslandet, övrigt i Sverige, hur enkelt som helst.

Varför ska jag flytta från mitt fädernesland min släkt bott i åtminstone sen 1400-talet, bara för att vi idag har korkade politiker?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.