Claes Sörmland
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det är sekundärt hur stort utbudet är. Relevant är volymerna som säljer. De är högst normala. Ser renoveringsobjekt som säljs i Sthlm överallt även om toppobjekt är hetare (när är de inte det???)
Nej det är inte sekundärt om det resulterar i en survival bias, att endast de bästa objekten säljs och de sämre inte säljs för att ägarna väntar istället för att sänka priset till marknadspris. Då överskattar man snittpriset på marknaden. Det är för stor andel bra objekt som säljs i förhållande till tidigare år när även de sämre objekten såldes (för lägre priser). Man tror att marknaden är bättre än vad den är i nuet.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Rimligheten i att tvingas betala för sitt hus på nytt drygt vart 15e år kan ju dock diskuteras, eller oftare än så om värdet justeras upp årligen.

Nä, jag tycker nog fortfarande att det bästa är att skatt tas ut när en vinst realiseras, och inte innan. Det är ju dessutom ren spekulation. De som såg sina hus bli värdelösa på 90-talet var nog allt annat än glada över att ha behövt betala fastighetsskatt på vad som visade sig vara fantasivärderingar.

I grund och botten är det tant Agdas hus, och vill hon inte flytta ska politikerna låta bli att försöka tvinga henne till det genom diverse avgifter och skatter.
Behöver hon inte. Iom att det finns ett tak för skatten. Oklart varför den infon inte går in

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det är inte sekundärt om det resulterar i en survival bias, att endast de bästa objekten säljs och de sämre inte säljs för att ägarna väntar istället för att sänka priset till marknadspris. Då överskattar man snittpriset på marknaden. Det är för stor andel bra objekt som säljs i förhållande till tidigare år när även de sämre objekten såldes (för lägre priser). Man tror att marknaden är bättre än vad den är i nuet.
Det är din teori. Men du har inget belägg för den. Att processerna tar längre tid än under extremåren är bara naturligt. Jag ser lika många toppobjekt som renoveringsobjekt säljas.

Eller kallar du detta ett toppobjekt i området? Ser liknande försäljningar hela tiden runt om i Sthlm

https://www.hemnet.se/salda/villa-4...lms-kommun-granitvagen-17-7436350578253168637

Snarare tror jag att det stora utbudet är det som håller priserna nere. När det betats av kommer priserna bara stiga ännu fortare. Den teorin delas av bankerna och övriga analytiker.

Claes Sörmland
Det är din teori. Men du har inget belägg för den. Att processerna tar längre tid än under extremåren är bara naturligt.
OK så nu är du med på att det är trögt på marknaden plötsligt. Check.
Jag ser lika många toppobjekt som renoveringsobjekt säljas.
Det är läget, läget, läget som spelar den största rollen. Resten går att ändra på.

Eller kallar du detta ett toppobjekt i området?

[länk]
Kom igen nu, det är Ålsten. Man har betalt för läget, inte huset. Tomt där är unikt ovanligt ur nationellt perspektiv.
Snarare tror jag att det stora utbudet är det som håller priserna nere. När det betats av kommer priserna bara stiga ännu fortare.
Så kan det vara, nu pratar du framtid igen. Jag har liksom du ingen spåkula.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
För att huset är värt mer.
Den i Stockholm har uppenbart sämre ekonomi än den i Norrland.
Varför skall den beskattas mer?
Varför förespråkar du orättvis beskattning?

J JohanLun skrev:
Ja, på lappkärrsberget lyser sannolikt pensionärerna med sin frånvaro...
Där har man bott som student. Och eftersom det hörde till Östermalms stadsdelsområde och låg så långt norr (upp) på Östermalm som det är möjligt, brukade vi säga att vi bodde på Övre Östermalm..,

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
Behöver hon inte. Iom att det finns ett tak för skatten. Oklart varför den infon inte går in
Jomen du har ju hittat på detta själv. Vilka regler som ska gälla. Info är det ju inte, det är ju dina egna påhitt.

Vad gäller för nedan scenario?

Agda har en villa för 50 mille betalar någon fastighetsskatt för att hon har låg inkomst. Om Agdas make Christian också bor där men inte äger villan, Christian har konst för 50 miljoner och en förmögenhet på ett konto i Schweitz. Skulle hennes son Carl kunna bo i samma hus, Carl tjänar 2MSEK om året men äger inte huset.

Du skrev själv "livets hårda skola" om någons replik - jag tror många på forumet troligen har en likvärdig nivå på universitetsutbildning som du troligen har.

Du har en åsikt om hur skatterna ska förändras som kommer gynna några och missgynna andra. Det är en politisk åsikt och inte en bevisad teori.

De flesta av oss verkar dock överens att hyresmarknaden inte fungerar bra. Men kanske inte hur man ska få den bättre.

• Gilla
Taxture och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
"Den som är satt i skuld, är inte fri".
Efter det uttalandet från vår landsfader ( och feminist 😆) svalde väljarna att sänka ränteavdraget med 40%. Först hot. Sedan lösning. Gick hur bra som helst den gången också.
Hade klimatförändringen varit det årets modefluga kunde han drömt till med den också och slopat Avdraget helt utan knorrande.
Varför skulle det vara problematiskt att sänka ränteavdraget. Det borde aldrig införts. Det är bara en subvention till bankerna. Så Göran fick säkert en del gliringar för det i styrelserummet på Swedbank.

Nissens
Själv är du inte direkt mottaglig för information som inte överensstämmer med din.

Oklart varför det är så.

Fattar du hur ointressant bomarknaden i Sthlm är för 90% av Sveriges befolkning?

• Haha
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Varför skulle det vara problematiskt att sänka ränteavdraget. Det borde aldrig införts. Det är bara en subvention till bankerna. Så Göran fick säkert en del gliringar för det i styrelserummet på Swedbank.
Svårigheten är väl att ändra regler då de "drabbar" de som är inne i systemet. De som redan "betalat för högt pris" iom de och banken räknat med att räntorna skulle vara avdragsgilla.

Sen är ju det andra att man bör ha likvärdiga regler. Om man betalar skatt på inlåningsränta bör man få dra av utlåningsränta. Givetvis skulle man ju kunna tycka det är separata händelser. Om man köper två aktier, den ena går upp och den andra går ned, man säljer med "nollförlust" totalt sett - ska man då få dra förlust mot vinst? Inom samma år? Få "uppskov"? Det som kan tyckas märkligt är att man får dra räntekostnad mot skatt på förvärvsinkomst. Men annars, skulle då en företagare som får utdelning få dra den vinsten, men inte löntagaren på lönen? Eller dra aktievinst mot ränta, men inte mot lön?

Givetvis går det att fuska med sådant här också, speciellt för de som har pengar. De kan skapa aktiebolag, där ett bolag går med förlust och bär kostnader, ett annat tar med vinsten vidare. Lika som att när det fanns skatt på förmögenhet och arv så köptes konst, jordbruksfastigheter och vissa typer av aktier och de förmögnaste kunde därav runda dessa regler, med kontentan att den knegare som ärvde sin moster Agdas 50.000 fick betala saftig skatt medas Carl af Svinballe som ärvde ett litet slott fullt med antikviteter samt till släkten hörande företag slapp skatt helt och hållet.

Men, ja, jag kan tänka att man borde göra det så okrångligt som möjligt. Bort med ROT, avdrag hit och dit. Men höj grundavdrag och minska skatter.

Men till syvende och sist, det är den ohejdade utlåningen som jag tror har störst skuld i de skenande bostadspriserna. Följt av att kommuner och byggbolag hållit mot att släppa mark till mindre aktörer som bygger prisvärda hus.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nej det är sant. Jag tittar på västvärlden för jag tycker det är mer relevant.
Dumt att du skriver ”resten av världen” då om du menar typ 8% av den.
Du får gärna komma med kreativa förslag från Rwanda eller Somalia om du tycker det är relevant
Nja, det är väl ungefär lika relevant som ditt bekymmer över den lokala fastighetsmarknaden i Sthlm är för 90% av Svenskarna.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Nissens
P Peter787 skrev:
Jag bor i Sverige.
Du bor alltså i Sverige men jobbar utomlands. Det blir inte lätt att förklara för skattemyndigheten.

Men då står sig min första kommentar: flytta utomlands om du tycker att det är så besvärligt i Sverige.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Dumt att du skriver ”resten av världen” då om du menar typ 8% av den.

Nja, det är väl ungefär lika relevant som ditt bekymmer över den lokala fastighetsmarknaden i Sthlm är för 90% av Svenskarna.
Om man ser på Stockholm inkl kringliggande områden som jag uppfattar som fortfarande drabbade av "stockholmspriser" så bor nästan 2.5M personer där. Det är altså nästan 25% av Sveriges innevånare. Räknar man en ännu vidare cirkel, där många pendlar in till Stockholm från någon närliggande (timme med tåg/bil) så blir det nog ganska många fler. Att många bor perifert från Stockholm kan ju både bero på att man vill slippa stan men har ett bra jobb värt att pendla in till... Eller att man helst skulle bo i stockholm eller närförort men inte har råd. Så. Jag skulle nog säga att Stockholm påverkar en ganska stor del av Sveriges befolkning hyfsat mycket.

Tar man sen Göteborg, Malmö och Uppsala (som inte alls är jämförbara med varandra eller Stockholm men ändå har relativt många innevånare) som också har vad jag förstår, om inte stockholmspriser så betydligt högre bostadspriser än på många andra ställen i landet, så bor en ganska stor andel av befolkingen så att de sannolikt känt av dessa vansinniga prisökningar.

Nissens
J JohanLun skrev:
Om man ser på Stockholm inkl kringliggande områden som jag uppfattar som fortfarande drabbade av "stockholmspriser" så bor nästan 2.5M personer där. Det är altså nästan 25% av Sveriges innevånare. Räknar man en ännu vidare cirkel, där många pendlar in till Stockholm från någon närliggande (timme med tåg/bil) så blir det nog ganska många fler. Att många bor perifert från Stockholm kan ju både bero på att man vill slippa stan men har ett bra jobb värt att pendla in till... Eller att man helst skulle bo i stockholm eller närförort men inte har råd. Så. Jag skulle nog säga att Stockholm påverkar en ganska stor del av Sveriges befolkning hyfsat mycket.
Nja, Stockholmspriserna är ju främst i Sthlm. Att en del väljer att bo en bit därifrån beror på att det är billigare där - alltså inte Stockholmspriser.
J JohanLun skrev:
Tar man sen Göteborg, Malmö och Uppsala (som inte alls är jämförbara med varandra eller Stockholm men ändå har relativt många innevånare) som också har vad jag förstår, om inte stockholmspriser så betydligt högre bostadspriser än på många andra ställen i landet, så bor en ganska stor andel av befolkingen så att de sannolikt känt av dessa vansinniga prisökningar.
Japp, men ts pratar endast om Sthlm.

Nissens Nissens skrev:
Du bor alltså i Sverige men jobbar utomlands. Det blir inte lätt att förklara för skattemyndigheten.
Finns massor som gör så, exempelvis skåningar som jobbar i Danmark och tvärtom är väldigt vanligt så där snubblade du.

Samma finns mellan Norge och Sverige, Finland och Sverige.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.