T Taxture skrev:
Köpte för att bo inte för att värdet skulle öka 😜
Verkligen. Ändå nyfiken på var i Sthlm prisutvecklingen varit så horribelt dålig. Sämre än de mest utsatta områdena

T Taxture skrev:
Fast alla har samma ”spelregler” trots din önskan att få till ytterligare en förändring
Nej. De som måste flytta får helt andra spelregler än de som inte måste

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Hans Lindberg var hans närmste man 2006. Detta sa han i slutet av förra året;

[länk]
Betalvägg...

D Dilato skrev:
Betalvägg...
Han säger att fastighetsskatten borde återinföras, reavinstskatt slopas och så även lagfarter och inkomstskatten sänkas.

Låter bekant :-D

Ja Borg har ju erkänt att han gjorde fel som slopade fastighetsskatten. Det har han erkänt massor av gånger och vill återinföra den och sänka skatt på arbete (han vill gynna produktivitet som alla kloka människor)
En person som historiskt sett visat sig vara fullkomligt inkompetent finns det väl ingen anledning att lita på idag heller. Eller tror du han blivit klokare?
Moderaterna verkar ju ångra och/eller be om ursäkt för massor av saker de tyckte var jättebra tidigare. Bara se på försvaret och invandringen. Inte många rätt de haft.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Tråden går så fort så jag hinner inte läsa ikapp så ber om ursäkt om någon redan framfört det men, TS du skriver att marknaden är riggad och att den är gjord för att gynna den som handlar med fastigheter istället för att jobba hårt. Samtidigt är du sur över att det är för dyrt att just sälja o köpa bostad? Det går inte ihop.

Det som gör den svenska bostadsmarknaden så skev är urbaniseringen, statistiken att Sverige har så hög andel bostäder per invånare stämmer men bara om du kollar på just hela Sverige skulle du kolla på där efterfrågan finns (typ 5 största städerna) är ju bristen ett faktum, alla vill bo i de största städerna för det är dit företagen flyttat. Landsbygden är ju avbefolkad och det finns massor av tomma flerfamiljshus och det går på många ställen att köpa en villa för en spottstyver.

Sedan verkar det även som att dagens ungdom ser det som en naturlag att man ska kunna bo innanför tullarna i Stockholm direkt efter gymnasiet.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Exakt det ordvalet hörde jag av många för rätt precis 25 år sedan. Och jag hörde det för drygt 40 år sedan när jag själv var ny på martknaden. Och jag hörde det för 60 år sedan när min syster var ny på marknaden (jag är "sladdbarn" min syster är mycket äldre).

Och jag vet att tongångarna var desamma när min mamma var ung på 40 talet.

Det är lite samma sak som när folk idag klagar på de henska söndecurlade ungdomarna, den klagan har upprepats av äldre i 1000 år.

Det var inte bättre förr! Det var ungefär lika illa som det är idag.
Nja. Det stämmer ju inte riktigt. Jag växte upp i en tjugotalsvilla en halvtimmes promenad från götaplatsen i Göteborg. Krokslätt, närmare bestämt. När min morfar köpte huset 1947 för 25.000 kr. Var det ett sämre område. Han ville köpa i förnäma Guldheden men där kostade samma hus 40.000kr. Sedan fanns ju Fiskebäck och andra slumställen vid havet 😱. Men det gick ju inte, för där bodde bara Tattare.
Så de fick nöja sig med krokslättvillan. För er på baksidan kan det liknas vid Duvbo fast med mindre trädgårdar. 1200m2.
När de flyttade in i en av de FYRA lägenheterna bodde det totalt 14 personer i huset på totalt 140m2. Dusch fanns inte men vv, kv i kök samt en VATTENKLOSETT i källaren. Stor förbättring mot tidigare boende.
Numera bor det 2 personer i huset.
Det kan ge lite perspektiv, dels till begreppet trångboddhet samt orsaken till bostadsbristen. För många människor med för mycket pengar vill ha för mycket plats på en för liten yta. Och då går det som det går med priserna.

Blev lite mer av en historieberättelse än vad jag tänkt. Så åter till påståendet att det "var inte bättre förr".

Mycket är mycket bättre nu. Men verkligen inte allt.

När morsan var 10år gick hon ensam genom ett vintermörkt Landala utan den minsta oro omgiven av inflyttade bönder som inte skulle komma på tanken ställa till det. Väl hemma fanns ett lås i ytterdörren men det låstes aldrig. Varför skulle man göra det? Likaså hade cyklarna inga lås. Varför skulle de ha det?

Morfar var skomakare och hade råd att försörja sin familj samt köpa en villa några kilometer från centrala Göteborg.
Skulle han kunna det idag?

Farsan köpte in sig i villan. Morsan blev naturligtvis hemmafru. Ensam försörjde han oss fyra samt hade råd att bygga sommarstuga (Annebergshus) ett stenkast från havet samt köpa Bil, TV, bandspelare och andra dyra statusprylar. Allt detta på en vanlig lön.
Skulle han kunna det idag?

I skolan var lågaffektivt bemötande ett okänt begrepp. Busfrön åkte på en hurring när insatsstyrkan stormade in i form av OBS:läraren. En stor karl med pondus. När han sa "TYST", var vi tysta. Inte en enda elev skulle kommit på tanken att förolämpa eller slå en lärare. Kalla tjejerna för horor, elda upp toaletter eller annan vandalisering.
Är det så nu?

Bilbränder, sprängning, skjutningar, bötning, ungdomsgäng som slår ihjäl gamla, etc etc ... förekom inte heller.

Istället hade vi alla damers drömpudding, Clark Olofsson och Svartenbrandt. Knarksmugglande och bankrånande skitstövlar som förstarubrik i TV:nytt.
Men sen var det inte mycket mer.

Så. Nej Hempularen. Det var inte lika dåligt, då som nu.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Verkligen. Ändå nyfiken på var i Sthlm prisutvecklingen varit så horribelt dålig
Haningetrakten

Perfekt fastighet för mig och mina behov men ingen ”steril” vit villa för den stora massan 🤔

L lbgu skrev:
En person som historiskt sett visat sig vara fullkomligt inkompetent finns det väl ingen anledning att lita på idag heller. Eller tror du han blivit klokare?
Moderaterna verkar ju ångra och/eller be om ursäkt för massor av saker de tyckte var jättebra tidigare. Bara se på försvaret och invandringen. Inte många rätt de haft.
Det är konsensus bland samtliga ekonomer i landet att det jag föreslår skulle vara bra för sverige. Och enligt finanspolitiska rådet. Och finansinspektionen.

Men svensson som gått ”livets hårda skola” håller emot

T Taxture skrev:
Haningetrakten

Perfekt fastighet för mig och mina behov men ingen ”steril” vit villa för den stora massan 🤔
Ok. Måste vara lokalt då för Haninge har gått upp rejält över 10 år

Det är konsensus bland samtliga ekonomer i landet att det jag föreslår skulle vara bra för sverige. Och enligt finanspolitiska rådet. Och finansinspektionen.

Men svensson som gått ”livets hårda skola” håller emot
Du skrev själv tidigare att moderaterna vann ett val på slopad fastighetsskatt. Om du själv tror på det så borde du inse att du slåss mot väderkvarnar.
Det enda politiker bryr sig om är att vinna val så att gå tvärt emot i en fråga som i sig är valvinnande är ju då politiskt självmord. Så med den insikten så borde du inse att du för en hopplös kamp, det skulle krävas diktatur för att återinföra fastighetsskatten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du skrev själv tidigare att moderaterna vann ett val på slopad fastighetsskatt. Om du själv tror på det så borde du inse att du slåss mot väderkvarnar.
Det enda politiker bryr sig om är att vinna val så att gå tvärt emot i en fråga som i sig är valvinnande är ju då politiskt självmord. Så med den insikten så borde du inse att du för en hopplös kamp, det skulle krävas diktatur för att återinföra fastighetsskatten.
Ja folk vet ju inte sitt eget bästa.

• Haha
Mats-S
  • Laddar…
Ok. Måste vara lokalt då för Haninge har gått upp rejält över 10 år
Eventuell värdeökning är inte aktuell innan det är dags att sälja….. tills dess har jag köpt boendet för att bo i och inte för att det ska bli värt mer på kort sikt

Ja folk vet ju inte sitt eget bästa.
Där är vi överens för en gångs skull. Bara se på alla riksdagsval så inser man det lätt.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
L lbgu skrev:
det skulle krävas diktatur för att återinföra fastighetsskatten.
Vilket uppfriskande ungdomligt oförstånd, du har.
Staten presenterar ett hot. Upprepar det påstådda hotet gång på gång i debattprogram med noga utvalda experter och forskare till sin hjälp. När befolkningen skrämts tillräckligt mycket, stiger staten fram och pekar med hela handen hur hotet skall elimineras. Klart!

• Gilla
TypRätt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.