H hempularen skrev:
Folk med tomträtt har ju fått uppleva höjningar i klassen 10 000%. Och även över en 10 årsperiod är det ofta 4 - 500% ökning.
Ja. Men de som är så gamla lever sannolikt inte kvar i sina hus mycket mer än 10 år. I de fallen de gör det lär summan de får för tomten vara nog för att täcka upp avgäld samt skatt.

T Taxture skrev:
Återigen kan man väl i så fall ge hela fastigheten till ”pappa staten” och bo gratis resten av livet?
Tja om man vill så varför inte? Ingen tvingas

J JohanLun skrev:
Hur ska utbudet öka pga högre skatt om det inte byggs nya lägenheter?

Eller är din teori att det sitter massor av pensionärer med hus de inte bor i som görs tillgängliga om skatten höjs så de inte har råd att bo kvar? Gällande hyresrätter tror jag det finns en sådan effekt, men inte på villor.

Jag tror att med brist på bostäder kommer priset vara det som folk precis har råd med. Minskar du räntan kommer priset gå upp. Ökar du skatten kanske priset går ner med motsvarande räntekostnad. Men det blir inte fler bostäder eller billigare att bo.
Enligt boverket finns det massor av Hr som står tomma eller +100 kvm som folk bor ensamma i prisreglerat. Även massornav villorn med 1 boende etc.

Sveriges problem är underutnyttjande av bostadsbeståndet, inte antal bostäder.

Jag skulle själv hellre bo på 150 kvm än 50 om priset bara diffade några 1000 lappar. Helt logiskt

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ingen betalar extra skatt. Den enda skillnaden är när du betalar den.
Om man inte som du har svårt att bestämma sig var man ska bo och istället bor hela livet i samma boende så blir det givetvis en extraskatt. Själv bor jag på landet och massor av mina grannar bor på de gårdar/hus de föddes i och har inga planer på att lämna platsen innan det är dags för graven. Vad ska du säga nu då? Kanske "Oj, tänkte inte på det".

Problemet med dig är att du är totalt insnöad i ett stockholmsperspektiv. I stora delar av landet existerar inte begrepp som att göra bostadskarriär.

• Gilla
  • Älska
deetee och 5 till
  • Laddar…
tommib
Enligt boverket finns det massor av Hr som står tomma eller +100 kvm som folk bor ensamma i prisreglerat. Även massornav villorn med 1 boende etc.

Jag skulle själv hellre bo på 150 kvm än 50 om priset bara diffade några 1000 lappar. Helt logiskt
Men nu är du igen inne på problem som är specifika för hyresrätter. Vi har redan konstaterat att den marknaden är helt dysfunktionell pga bruksvärdessystemet.

För villor så har du inte, och har aldrig haft, en situation där en tre gånger så stor yta bara kostar några tusenlappar extra (i månaden, får man anta). Större hus är påtagligt mycket dyrare i inköp i de områden du intresserar dig för (Stockholm). Driften skalar dock inte linjärt med storleken och det går också att vidta åtgärder som gör att driftkostnaden blir relativt beskedlig för ett större hus. Detta är val folk gör.

För att du ska få den situationen du tänker dig i det befintliga beståndet behöver din tänkta skatt straffa folk som väljer att bo stort, helt oaktat andra kostnader för huset. Det kommer upplevas av väldigt många människor som djupt omoraliskt.

• Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om man inte som du har svårt att bestämma sig var man ska bo och istället bor hela livet i samma boende så blir det givetvis en extraskatt. Själv bor jag på landet och massor av mina grannar bor på de gårdar/hus de föddes i och har inga planer på att lämna platsen innan det är dags för graven. Vad ska du säga nu då? Kanske "Oj, tänkte inte på det".

Problemet med dig är att du är totalt insnöad i ett stockholmsperspektiv. I stora delar av landet existerar inte begrepp som att göra bostadskarriär.
Den enda skillnaden är att skatten skrivs av dödsboet om du kvar hela livet.

Problemet med dig är att du förutsätter att alla kan förutsätta allt i livet. Att du blir sjuk eller någon i familjen blir det, att det blir skilsmässa, att du behöver byta jobb. Du verkar leva i en värld där inget av detta kan hända och OM det händer så vet man om det 10 år i förväg

Fast i de områden där hyresrätter med reglering finns tillgängliga kommer få vilja bo.
Jag å min sida hävdar att det är i överkomligt prissatta lägenheter i centralt belägna delar av Sveriges (eler 20?) största städer som folk generellt vill hyra bostad, att folk inte kan, vill eller är beredda att betala vad det kostar att bo i nyproducerade lägenheter.
De flesta familjer vill egentligen bo i eget småhus. Ditt förslag om årlig fastighetsskatt på villor ökar inte heller viljan att bygga nytt eller renovera/ bygga om och till befintligt bostadsbestånd då det direkt kommer att innebära ökade skattekostnader.

Tänker du Kentvirulent dej slopa den kommunala fastighetsavgiften om fastighetsskatt införs eller anser du att boendet ska dubbelbeskattas?

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Då anser jag att du bör söka boende mer än en timmes pendlinsväg från någon större stad, på landsbygden eller i nått mindre samhälle där bostadspriserna är rimliga och en stor del av boendekostnaden utgörs av uppvärmning.

Men de som är så gamla lever sannolikt inte kvar i sina hus mycket mer än 10 år.
Där förstår jag inte vad du menar.

År 1991 köpte vi ett hus med tomträtt. Det var byggt 1984, avgälden var 6000/år ochs skulle skrivas om 1994. Jag tänkte att den blir väl uppskriven 50 - 70%, vilket motsvarade ungefärlig värdeökning under den perioden. Absolut max 100% tänkte jag när vi köpte. Vi var inte speciellt gamla då.

Den skrevs upp 400% till 24 000/år. Senare infördes möjlighet tat köpa loss den, men då hade vi precis bestämt oss för att flytta (av andra orsaker).

tommib
Den enda skillnaden är att skatten skrivs av dödsboet om du kvar hela livet.

Problemet med dig är att du förutsätter att alla kan förutsätta allt i livet. Att du blir sjuk eller någon i familjen blir det, att det blir skilsmässa, att du behöver byta jobb. Du verkar leva i en värld där inget av detta kan hända och OM det händer så vet man om det 10 år i förväg
Du verkar leva i en värld där man inte planerar för oväntade händelser. Att du blir sjuk, att du måste skilja dig, att du behöver byta jobb kan inträffa även om du betalar fastighetsskatt. Skillnaden är att du betalar löpande istället för att betala när något faktiskt inträffar.

Hela din argumentation bottnar i att det skulle betalas mindre skatt, att folk är oförmögna att spara pengar och att fastighetspriserna skulle gå ner. Jag tror inte att det skulle bli mindre skatt, jag tror att folk är förmögna att planera framåt (eller så gör det inte någon skillnad) och jag tror inte att bostadspriserna skulle påverkas på något dramatiskt sätt allt annat lika.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fullkomligt skitsnack. Självklart finns det tomma lägenheter, eller lägenheter och hus där folk bor med orimligt stor boyta/person. Men det är en marginell fråga.

Men tankegången är farlig. Det fanns seriösa politiska förslag på 70 talet att barnfamiljer skulle ha rätt att tvångsköpa hus där ägarna var över 60 år gamla. Förslagen var kanske aldrig nära att samla en riksdagsmajoritet. Men den typen av opinionsbildning är farlig.

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
tommib
Den typen av förslag kommer generellt från människor som anser att de vet bättre än andra hur människor ska leva sina liv och att de har rätt att styra dem dit. "För allas bästa". Den typen av samhällen tenderar att vara djupt dysfunktionella för det stora flertalet, vilket har bevisats om och om igen historiskt.

• Gilla
  • Älska
Stefan.o och 7 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Men nu är du igen inne på problem som är specifika för hyresrätter. Vi har redan konstaterat att den marknaden är helt dysfunktionell pga bruksvärdessystemet.

För villor så har du inte, och har aldrig haft, en situation där en tre gånger så stor yta bara kostar några tusenlappar extra (i månaden, får man anta). Större hus är påtagligt mycket dyrare i inköp i de områden du intresserar dig för (Stockholm). Driften skalar dock inte linjärt med storleken och det går också att vidta åtgärder som gör att driftkostnaden blir relativt beskedlig för ett större hus. Detta är val folk gör.

För att du ska få den situationen du tänker dig i det befintliga beståndet behöver din tänkta skatt straffa folk som väljer att bo stort, helt oaktat andra kostnader för huset. Det kommer upplevas av väldigt många människor som djupt omoraliskt.
De som bor stort ”straffas” redan som det är. Deras vinstskatter blir höga pga marknadsvärdet.

Hela bostadsmarknaden hänger ihop. Det finns inte specifika problem på hyresmarknaden som inte påverkar resten och vice versa.

Med en avreglerad hyresmarknad skulle pensionärer kunna sälja villan och ta en härlig HR i innerstäderna på bästa adress och få loss ett stort kapital. Det i sin tur skulle dra igång flyttkedjor som skulle göra fler villor tillgängliga.

F fribygg skrev:
Jag å min sida hävdar att det är i överkomligt prissatta lägenheter i centralt belägna delar av Sveriges (eler 20?) största städer som folk generellt vill hyra bostad, att folk inte kan, vill eller är beredda att betala vad det kostar att bo i nyproducerade lägenheter.
De flesta familjer vill egentligen bo i eget småhus. Ditt förslag om årlig fastighetsskatt på villor ökar inte heller viljan att bygga nytt eller renovera/ bygga om och till befintligt bostadsbestånd då det direkt kommer att innebära ökade skattekostnader.

Tänker du Kentvirulent dej slopa den kommunala fastighetsavgiften om fastighetsskatt införs eller anser du att boendet ska dubbelbeskattas?
Nej den kommunala ryker såklart.

Menar du att det inte byggs någonting i resten av världen som har fastighetsskatt men en jäkla massa nya villor i Sverige? Märkligt för det är tvärtemot vad jag upplever.

Om något så sätter ju reavinstskatten P för nybyggen. Sitter du i en villa/BR du inte trivs i med stor vinst och vill bygga ett nytt hus så är en enorm reavinstskatt en stor barriär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.