B Birgitta64 skrev:
Vad är skillnaden på kommunal fastighetsavgift och fastighetsskatt? Vi får betala dubbel max.avgift för att skatteverket påstår att det ena gamla bostadshuset på gården går att stycka av från fastigheten, surt.
Den mest väsentliga skillnaden är att fastighetsavgiften har ett tak. Det är just en avgift som skall motsvara någon luddig fiktiv samhällskostnad som själva existensen av en fastighet skapar.

Om vi nu hade haft det gamla systemet kvar så hade du troligen fått betala 3 - 4 ggr högre fastighetsskatt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Det är uppskovet som gör det krångligt….. använda en del av vinsten och betala 22% var inte mer krångel än andra större betalningar……. Surt att bli av med en miljon javisst men inte oväntat 🤔
Lagfart på det också. En flytt kan definitivt vara oväntad av 100 anledningar

H hempularen skrev:
Bostadsmarkanden har aldrig fungerat i storstadsregionerna, inte heller på den tiden när vi hade en förödande fastighetsskatt. Skatten har begränsad inverkan på tillgång/efterfrågan av bostäder.
För 25 år sen var marknaden 100 gånger bättre än idag även om den varit bättre utan hyresregleringen.

I Helsingfors har du lägenhet vart du vill på någon vecka. I sthlm är det 40 års kö. I Götet +20 år

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Lagfart på det också. En flytt kan definitivt vara oväntad av 100 anledningar
Lagfart betalar man väl inte när man säljer?

H hempularen skrev:
Det kan man kanske tycka. men jämfört med fastighetsskatten så är reglerna fantastiskt enkla.

På den tiden när vi hade fastighetsskatt så kunde installation av en diskmaskin i köket höja skatten med typ 5000/ år. om huset låg i ett område, men inte alls i ett annat område.

Vet inte om det är enklare eller mer rättvist...

Att politiker gillar tanken på fastighetskatt handlar i princip till 100% om att det är en snabb och enkel väg till högre skattetryck, som inte ger lika snabba negativa effekter som höjd inkomstskatt.
Behöver inte vara exakt som förut. Man kan förenkla värdering kraftigt och använda ai för det

N Nybörjarsmurfen skrev:
Lagfart och pantrev är lite ologiskt dyrt, men varför det borde vara skattefritt att råka köpa i precis rätt läge och ha gjort en jättevinst, nej hellre lägre skatt på arbete i så fall.
Skattefritt har ingen pratat om

I Helsingfors har du lägenhet vart du vill på någon vecka. I sthlm är det 40 års kö. I Götet +20 år
Kanske bättre att kolla vilka och hur många som själva bor i sina lägenheter?

T Taxture skrev:
Lagfart betalar man väl inte när man säljer?
Oftast innebär en försäljning av din bostad ett behov av att köpa en ny. Men visst, inte om du gör en exit till skogen

T Taxture skrev:
Kanske bättre att kolla vilka och hur många som själva bor i sina lägenheter?
Bara införa marknadshyror som i princip resten av världen så slipper man det

Oftast innebär en försäljning av din bostad ett behov av att köpa en ny. Men visst, inte om du gör en exit till skogen
Du tänkte ju själv flytta till en hyresrätt……

• Haha
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den mest väsentliga skillnaden är att fastighetsavgiften har ett tak. Det är just en avgift som skall motsvara någon luddig fiktiv samhällskostnad som själva existensen av en fastighet skapar.

Om vi nu hade haft det gamla systemet kvar så hade du troligen fått betala 3 - 4 ggr högre fastighetsskatt.
Men ingen reavinstskatt och inga lagfarter så i slutändan blir det ett nollsummespel.

Idag får du betala enorm skatt för att du vill flytta vilket bara låser in folk i bostäder. Alla runt om i världen förstår att det är ett galet system varför Sverige är ensamma i världen med sitt system.

Också därför såväl finanspolitiska rådet och finansinspektionen starkt rekommenderar det jag föreslår.

För 25 år sen var marknaden 100 gånger bättre än idag
Exakt det ordvalet hörde jag av många för rätt precis 25 år sedan. Och jag hörde det för drygt 40 år sedan när jag själv var ny på martknaden. Och jag hörde det för 60 år sedan när min syster var ny på marknaden (jag är "sladdbarn" min syster är mycket äldre).

Och jag vet att tongångarna var desamma när min mamma var ung på 40 talet.

Det är lite samma sak som när folk idag klagar på de henska söndecurlade ungdomarna, den klagan har upprepats av äldre i 1000 år.

Det var inte bättre förr! Det var ungefär lika illa som det är idag.

• Gilla
  • Haha
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Exakt det ordvalet hörde jag av många för rätt precis 25 år sedan. Och jag hörde det för drygt 40 år sedan när jag själv var ny på martknaden. Och jag hörde det för 60 år sedan när min syster var ny på marknaden (jag är "sladdbarn" min syster är mycket äldre).

Och jag vet att tongångarna var desamma när min mamma var ung på 40 talet.

Det är lite samma sak som när folk idag klagar på de henska söndecurlade ungdomarna, den klagan har upprepats av äldre i 1000 år.

Med en hyresreglering är det en naturlag att köerna bara blir längre i de attraktiva områdena när befolkningen växer. Det går inte att komma runt. De lägenheter som hade 5-10 års kö 1995 har +40 års kö idag

På samma sätt så skulle reavinstskatt inte vara något större problem om inte fastighetsvärdena ökade så massivt

H hempularen skrev:
Det var annorlunda ”illa” förr och människans selektiva minne tror det var lika med bättre då man oftast glömt allt dåligt 🤔

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
På samma sätt så skulle reavinstskatt inte vara något större problem om inte fastighetsvärdena ökade så massivt
Då är det sett över hela landen inget större problem alltså?
Finns många hus som snarare sjunker i värde än ökar som attraktiva Stockholmsadresser

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.