53 221 läst · 1 493 svar
53k läst
1,5k svar
Återinför fastighetsskatt om minst 1% av marknadsvärdet
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Den mest väsentliga skillnaden är att fastighetsavgiften har ett tak. Det är just en avgift som skall motsvara någon luddig fiktiv samhällskostnad som själva existensen av en fastighet skapar.B Birgitta64 skrev:
Om vi nu hade haft det gamla systemet kvar så hade du troligen fått betala 3 - 4 ggr högre fastighetsskatt.
För 25 år sen var marknaden 100 gånger bättre än idag även om den varit bättre utan hyresregleringen.H hempularen skrev:
I Helsingfors har du lägenhet vart du vill på någon vecka. I sthlm är det 40 års kö. I Götet +20 år
Behöver inte vara exakt som förut. Man kan förenkla värdering kraftigt och använda ai för detH hempularen skrev:Det kan man kanske tycka. men jämfört med fastighetsskatten så är reglerna fantastiskt enkla.
På den tiden när vi hade fastighetsskatt så kunde installation av en diskmaskin i köket höja skatten med typ 5000/ år. om huset låg i ett område, men inte alls i ett annat område.
Vet inte om det är enklare eller mer rättvist...
Att politiker gillar tanken på fastighetskatt handlar i princip till 100% om att det är en snabb och enkel väg till högre skattetryck, som inte ger lika snabba negativa effekter som höjd inkomstskatt.
Men ingen reavinstskatt och inga lagfarter så i slutändan blir det ett nollsummespel.H hempularen skrev:Den mest väsentliga skillnaden är att fastighetsavgiften har ett tak. Det är just en avgift som skall motsvara någon luddig fiktiv samhällskostnad som själva existensen av en fastighet skapar.
Om vi nu hade haft det gamla systemet kvar så hade du troligen fått betala 3 - 4 ggr högre fastighetsskatt.
Idag får du betala enorm skatt för att du vill flytta vilket bara låser in folk i bostäder. Alla runt om i världen förstår att det är ett galet system varför Sverige är ensamma i världen med sitt system.
Också därför såväl finanspolitiska rådet och finansinspektionen starkt rekommenderar det jag föreslår.
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Exakt det ordvalet hörde jag av många för rätt precis 25 år sedan. Och jag hörde det för drygt 40 år sedan när jag själv var ny på martknaden. Och jag hörde det för 60 år sedan när min syster var ny på marknaden (jag är "sladdbarn" min syster är mycket äldre).Kentvirulent skrev:
Och jag vet att tongångarna var desamma när min mamma var ung på 40 talet.
Det är lite samma sak som när folk idag klagar på de henska söndecurlade ungdomarna, den klagan har upprepats av äldre i 1000 år.
Det var inte bättre förr! Det var ungefär lika illa som det är idag.
Med en hyresreglering är det en naturlag att köerna bara blir längre i de attraktiva områdena när befolkningen växer. Det går inte att komma runt. De lägenheter som hade 5-10 års kö 1995 har +40 års kö idagH hempularen skrev:Exakt det ordvalet hörde jag av många för rätt precis 25 år sedan. Och jag hörde det för drygt 40 år sedan när jag själv var ny på martknaden. Och jag hörde det för 60 år sedan när min syster var ny på marknaden (jag är "sladdbarn" min syster är mycket äldre).
Och jag vet att tongångarna var desamma när min mamma var ung på 40 talet.
Det är lite samma sak som när folk idag klagar på de henska söndecurlade ungdomarna, den klagan har upprepats av äldre i 1000 år.
Det var inte bättre förr! Det var ungefär lika illa som det är idag.
På samma sätt så skulle reavinstskatt inte vara något större problem om inte fastighetsvärdena ökade så massivt