Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Staten kan tillåta den som vill sälja tillbaka sin tomt till staten för marknadspris och göra om fastigheten till tomträtt. Den boende kan bo kvar livet ut och med råge kunna betala såväl fastighetsskatt samt tomträttsavgäld med avkastningen för tomten.
Så man ska betala skatter och avgifter med pengarna man får vid försäljningen?

Kan man inte istället ge staten hela fastigheten och bo gratis resten av livet?

L lbgu skrev:
Att ge 19-20åringar miljonbelopp (som jag antar att det är frågan om) tror jag inte är nyttigt för dem. Bättre de får lära sig klara sig själv, Låter som du sysslar med extrem curling.
du gör det du vill jag gör det jag vill.

Nissens Nissens skrev:
Vilket struntprat. Jag tänker exakt tvärtom. Jag vill att min morsa har ett så bra liv som möjligt, hon får gärna leva upp alla sina tillgångar om hon känner för det.

Jag förväntar mig inte att få ett enda öre efter henne, det blir en bonus i annat fall.

Något är allvarligt fel om de vuxna barnen förväntar sig att föräldrarna skall betala för dom.
Vet du vad? Du gör som du vill! Bra va?

Jag kommer kunna bo i Sthlms innerstad vart jag vill, kommer kunna resa och köpa det jag vill OCH ha landstället i skärgården.

Om valet sen står mellan att köpa en massa Rolex-klockor och bara flyga förstaklass eller hjälpa mina barn massivt är valet inte speciellt svårt. Du får gärna välja annorlunda

Nissens Nissens skrev:
Hur kom du fram till det? Sydamerika, Asien och Afrika är några världsdelar som inte håller med dig.
Men du räknar inte dom kanske?
Nej det är sant. Jag tittar på västvärlden för jag tycker det är mer relevant.

Du får gärna komma med kreativa förslag från Rwanda eller Somalia om du tycker det är relevant

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Det behövs inte högre skatter i Sverige , hade man koll på vart pengarna gick och inte var hela världens samvete så skulle Sverige va ett lika rikt land som Norge
Bra att jag inte föreslagit högre skatter då.

Ja om vi hittar världens största oljefyndighet i Värmland möjligen

T Taxture skrev:
Så man ska betala skatter och avgifter med pengarna man får vid försäljningen?

Kan man inte istället ge staten hela fastigheten och bo gratis resten av livet?
Man ska inte. Man KAN. Stor skillnad.

Man ska inte. Man KAN. Stor skillnad.
Om man nu inte har andra pengar då?

Bra att jag inte föreslagit högre skatter då.

Ja om vi hittar världens största oljefyndighet i Värmland möjligen
"i samband med att man återinför fastighetsskatten " skriver du ju ,
går det att tolka som något annat än höjda skatter ?

Har man bott i en villa i Stockholm i 10 år är det väldigt vanligt med en sådan vinst.

Jag kan vända på det och säga att det inte skulle kosta dig speciellt mycket mer i fastighetsskatt med 1% av marknadsvärdet om du inte bor i Sthlm

Om vi hade haft kvar fastighetsskatten hade inte huspriserna ökat så mycket och du hade nog haft ungefär samma månadskostnad men mer skatt och mindre ränta. Dessutom hade du sluppit marginalskatten på arbete.
Fortfarande svårt att tycka synd om någon som får betala 30% skatt på pengar man bara suttit på rumpan för att få in. Dessutom skjuts ju skatten upp om man köper nytt.

• Gilla
Tela80
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Om man nu inte har andra pengar då?
Då får man välja.

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
"i samband med att man återinför fastighetsskatten " skriver du ju ,
går det att tolka som något annat än höjda skatter ?
Jag vill ju minska övrigt skattetryck så att det minst jämnar ut sig. Eller minskar

F
Problemet i Sverige är inte för lite stat. Det är för mycke stat.
N Nybörjarsmurfen skrev:
Fortfarande svårt att tycka synd om någon som får betala 30% skatt på pengar man bara suttit på rumpan för att få in. Dessutom skjuts ju skatten upp om man köper nytt.
suttit på rumpan = tagit risk

Vet du vad? Du gör som du vill! Bra va?

Jag kommer kunna bo i Sthlms innerstad vart jag vill, kommer kunna resa och köpa det jag vill OCH ha landstället i skärgården.

Om valet sen står mellan att köpa en massa Rolex-klockor och bara flyga förstaklass eller hjälpa mina barn massivt är valet inte speciellt svårt. Du får gärna välja annorlunda
När du säger ”vi” pratar du alltså om höginkomsttagare i Stockholm?

• Haha
Intet
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Problemet i Sverige är inte för lite stat. Det är för mycke stat.

suttit på rumpan = tagit risk
"Tagit risk"? Vad är det ens, ska man ha medalj för det? Man köper väl ett hus för att bo i.

N Nybörjarsmurfen skrev:
Nej då behöver man ju inte heller tycka synd om någon som får betala fastighetsskatt.

Nej det finns massor av begränsningar kring hur mycket du får skjuta. Sen måste du betala lagfart.

Säg att du bott i en villa i 10 år med frugan. Säg att den gått från 5 till 12 msek i värde. Då får ni bara skjuta på 3 av 7 msek i vinst. Ni kan alltså köpa för 1 msek mindre än det ni hade och måste nedgradera ert boende för att betala skatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.