52 133 läst · 1 493 svar
52k läst
1,5k svar
Återinför fastighetsskatt om minst 1% av marknadsvärdet
Varför det? När jag är 60 kan jag ta en lgh på bästa adress i Sthlms innerstad som kommer kosta mindre än ett lika stort hus med drift och underhåll?F fribygg skrev:
Nu pratade jag om gruppen pensionärer som många hävdade skulle få svårt att bo kvar om fastighetsskatt infördes.H hempularen skrev:Där förstår jag inte vad du menar.
År 1991 köpte vi ett hus med tomträtt. Det var byggt 1984, avgälden var 6000/år ochs skulle skrivas om 1994. Jag tänkte att den blir väl uppskriven 50 - 70%, vilket motsvarade ungefärlig värdeökning under den perioden. Absolut max 100% tänkte jag när vi köpte. Vi var inte speciellt gamla då.
Den skrevs upp 400% till 24 000/år. Senare infördes möjlighet tat köpa loss den, men då hade vi precis bestämt oss för att flytta (av andra orsaker).
Att ni har valt att bygga ett hus på tomträtt som unga är ju faktiskt ert problem. Precis som om man väljer att inte binda sitt bolån.
Du behöver inte ens söka dig så långt bort.F fribygg skrev:
Vi bor i Malmö, och eftersom vi har råd så bor vi i ett av de dyrare kvarteren eftersom att det passar våra ytliga och bekväma önskemål.
För 50% av bostadens kostnad hade vi fått en större villa i bättre skick i Oxie, Husie, Kvarnby, Bara, Riseberga. Våra avstånd till jobbet hade blivit likvärdiga.
Hade vi valt ett längre pendlingsavstånd (nu snackar vi gå från 10-15 minuter till 35 minuter - typ Hörby/Eslöv) så kostar villorna helt plötsligt 25-30% av vad vi betalat för vårt hus.
Vi har ingen bostadsbubbla i Sverige - vi har fått större disponibel inkomst överlag, och eftersom vi inte kan lägga dessa pengarna på ytterligare en större platt-TV, och inte har möjlighet att ta ledigt för att åka till en till familjeresa till Thailand, så väljer många att lägga dessa pengarna på sitt boende.
Men vi snackar fortfarande om ett pendlingsavstånd på max 35 minuter om man vill kunna bo i villa med egen trädgård.
Ja? Det är ju helt rimligt eftersom man inte KAN planera för oförutsedda händelser.tommib skrev:Du verkar leva i en värld där man inte planerar för oväntade händelser. Att du blir sjuk, att du måste skilja dig, att du behöver byta jobb kan inträffa även om du betalar fastighetsskatt. Skillnaden är att du betalar löpande istället för att betala när något faktiskt inträffar.
Hela din argumentation bottnar i att det skulle betalas mindre skatt, att folk är oförmögna att spara pengar och att fastighetspriserna skulle gå ner. Jag tror inte att det skulle bli mindre skatt, jag tror att folk är förmögna att planera framåt (eller så gör det inte någon skillnad) och jag tror inte att bostadspriserna skulle påverkas på något dramatiskt sätt allt annat lika.
Hur många i storstäderna tror du har råd att köpa villa och bo kvar om förhållandet tar slut tex? Om alla ska leva av principen att de ska ha råd att bo kvar oavsett vad som händer i livet så kan alla bostäder i Sverige lika gärna vara hyresrätter.
Du får tro vad du vill. Det finns en anledning till att hela världen utom Sverige har det system jag förespråkar och finanspolitiska rådet och finansinspektionen föreslår samma sak.
Den enda anledningen till att fastighetsskatten slopades var för att M använde det för att vinna valet 2006. Det fanns ingen klok analys bakom. Både Anders Borg och Nationalekonomen Hans Lindberg som jobbade med Borg då ångrar sig nu och vill återinföra fastighetsskatten av EXAKT samma skäl jag anger.
https://www.dn.se/ekonomi/anders-borg-hoj-fastighetsskatten-tillsammans-med-sd/
https://omniekonomi.se/undefined/a/Llz0n9
Borg och co som tog bort fastighetsskatten vill nu alla återinföra den av exakt de skäl jag anger. Det dödar rörligheten på marknaden vilket en 10 åring förstår att behålla status quoH hempularen skrev:Fullkomligt skitsnack. Självklart finns det tomma lägenheter, eller lägenheter och hus där folk bor med orimligt stor boyta/person. Men det är en marginell fråga.
Men tankegången är farlig. Det fanns seriösa politiska förslag på 70 talet att barnfamiljer skulle ha rätt att tvångsköpa hus där ägarna var över 60 år gamla. Förslagen var kanske aldrig nära att samla en riksdagsmajoritet. Men den typen av opinionsbildning är farlig.
Bor ”stort” strax utanför Stockholm sen 10år och marknadsvärdet idag är ungefär samma som inköpspriset då……Kentvirulent skrev:
Vet inte vad för hög vinstskatt jag kommer drabbas av vid en ”plötslig/oförutsedd” försäljning 🤔
Oj. Beklagar verkligen. Du har gjort ett horribelt dåligt köp om det nominella marknadsvärdet är detsamma som för 10 år sen.T Taxture skrev:
Det är en extrem diff mot resten av Stockholms län som är upp 60-70% för villor sedan 2014
Ja Borg har ju erkänt att han gjorde fel som slopade fastighetsskatten. Det har han erkänt massor av gånger och vill återinföra den och sänka skatt på arbete (han vill gynna produktivitet som alla kloka människor)D Dilato skrev:
Hans Lindberg var hans närmste man 2006. Detta sa han i slutet av förra året;
https://omniekonomi.se/undefined/a/Llz0n9