Nissens
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Reavinstskatten.

Du kan inte skjuta på så mycket skatt vid flytt. Finns massor av begränsningar. Varje flytt gör dig mkt fattigare med dagens system. Folk slutar flytta.
Du tror fortfarande att Stockholm är normen. Många har inte så stora vinster på sina bostäder. Det känns väl bra att ha en skatt på vinster istället för en fastighetsskatt som tar pengar även av de som inte gör vinster.

Stockholmarna kan gott dra sitt strå till stacken. 😊
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Antingen fortsätter vi som nu och du betalar NÅGON gång xx msek i skatt.

Eller så byter vi system och du betalar samma skatt kontinuerligt per år
Jag är helt med på att åtgärder för att begränsa prisuppgången krävs, dock inte i form av att införa en så pass hög fastighetsskatt. Allt måste ske med lugna mjuka rörelser, inte panikåtgärder.
Som jag föreslog innan till exempel, följa Polens nedtrappning av ränteavdraget. Alternativt succesivt höja fastighetsavgiften. Ditt förslag går hårt at nästan alla som inte bor i extrem remote glesbygd. Medelpris idag för en villa i riket är 3,8 Msek, vilket då ger 38000kr i skatt i snitt, från dagens 9000kr. Rätt mastig höjning. Den är dessutom riktad så att de som redan betalar dyrt för sitt boende får ännu högre avgifter. (räntor, kapitalkostnad etc på dyra hus)
Återigen förklara hur man ska bedöma marknadsvärdet som du i rubriken satte som måttstock för din skatt? Har frågat 3 ggr nu och hoppas på svar.
 
Ränteavdraget borde ju redan avskaffats…..
Men skatt på kapitalinkomster kan gott vara kvar…….
Som det är nu är det ”lönsamt” att ha lån 🤔
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Vi kan inte ha ett samhälle där den bästa läkaren tar ut all sin komp för att spika på kåken
Om jag känner läkaren rätt kommer läkaren spika på kåken oavsett marginalskatt. Läkaren håller sig i mental balans genom att stundom fokusera på helt andra uppgifter än jobbet.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Men du slapp betala minst lika mycket i ränta och landet var inte extremt räntekänsligt mot idag. När du åkte utomlands kände du dig inte som ett fattighjon med seketas på fickan på 90-talet.
Mitt bottenlån kostade 6,5%, topplånet 9,5 %.
 
N nb. skrev:
Innan en jämförelse med andra länder diskuteras är det ju relevant att sätta sig in i vad som diskuteras. Tyskland reformerar just nu fastighetsskatten för bostäder, den ser lite olika ut mellan delstaterna. Intäkterna går till kommunen för att finansiera kommunal service.
I grunden utgår fastighetsskatten från en bruksvärdesprincip, dvs yta, standard osv, i vissa delstater ingår även läget.
Typisk nivå är 300-800 EUR per år för en typisk enfamiljsvilla, dvs i runda slängar liknande den svenska fastighetsavgiften.

Jag har inte kollat andra länder, men såvitt jag förstår var sverige tämligen unikt eftersom man dels dubbelbeskattade fastigheter, både som kapital och fastighet samt att grunden till skatten var någon form av marknadsvärde som huvudsakligen baserar på vad omkringliggande hus säljs för.
Det ledde till en exceptionellt hög fastighetsskatt.
Det är standard internationellt att fastighetsskatt fungerar ungefär som en procentsats av ungefär svenskt gammalt taxeringsvärde och ändras långsamt om prisbilden i området förändras.

På samma sätt som den var i Sverige brukar den inte vara kopplad direkt till sannolikt marknadsvärde utan något lägre värde (såsom det svenska taxeringsvärdet är).

Ofta som det förr var i Sverige med inrapportering av olika "standarder" för byggnader är inte ovanligt för att justera taxeringsvärdet.

Det som nog var ovanligt i Sverige är att det inte fanns (vad jag kommer ihåg) undantag eller sänkning av reavinstskatt vid försäljning av bostäder man ägt länge och grundavdrag för i alla fall familjer.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Ja, vad väntar du på?
Jag jobbar redan utomlands 😉
 
P Peter787 skrev:
Det är ingen tvekan om att Sverige har en 'brain drain', till stor del beroende på våra höga skatter och i internationell jämförelse låga premie för högre utbildning.
Källa på det? Nu blir det fruktansvärt anekdotiskt: men I min bransch upplever jag att för varje svenskutbildad utvecklare som flyttar utomlands så kommer det hit två likvärdiga som lockas av det svenska samhällssystemet. Svenskarna flyttar även tillbaka hit när det är dags att bilda familj...
 
P
S Staffan-N skrev:
Källa på det? Nu blir det fruktansvärt anekdotiskt: men I min bransch upplever jag att för varje svenskutbildad utvecklare som flyttar utomlands så kommer det hit två likvärdiga som lockas av det svenska samhällssystemet. Svenskarna flyttar även tillbaka hit när det är dags att bilda familj...
Källa på vad då ?
Att Sverige har väldigt hög skatt ?
Att man får högre lön utomlands, typ Danmark, Norge, Tyskland, etc. jämfört med i Sverige ?
Du får väl Googla om du inte tror mig.
Jag är anställd i Köpenhamn och tjänar ungeför dubbelt mot vad min lön hade varit i Sverige, med kortare officiell arbetstid.
 
P Peter787 skrev:
Källa på vad då ?
Att Sverige har väldigt hög skatt ?
Att man får högre lön utomlands, typ Danmark, Norge, Tyskland, etc. jämfört med i Sverige ?
Du får väl Googla om du inte tror mig.
Jag är anställd i Köpenhamn och tjänar ungeför dubbelt mot vad min lön hade varit i Sverige, med kortare officiell arbetstid.
På att vi har en brain drain.
 
L lbgu skrev:
En fördel med reavinstskatt vid fastighetsförsäljning är att du behöver bara betala den om du har någon vinst. Så är du så lyckligt lottad att du gjort vinst på ditt boende så har du garanterat pengar att betala ifall du inte snabbt lyckas konsumera upp vinsten.
Fastighetsskatten åker du däremot på även om du inte har några pengar tillgängliga. Ett problem med den gamla fastighetsskatten var ju folk med låga inkomster som bodde i populära semesterdestinationer som fick orimligt höga skatter.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja man kan haft tur med fastighetsaffärerna så att man prickade pristoppen p g a att sedelpressarna gick under pandemin (räntorna var nära noll) och att alla satt hemma och började förköpa sig på bostäder. Men den tiden är förbi och en anomali man inte kan räkna med som återkommande.
Redan 202
Nissens Nissens skrev:
Du tror fortfarande att Stockholm är normen. Många har inte så stora vinster på sina bostäder. Det känns väl bra att ha en skatt på vinster istället för en fastighetsskatt som tar pengar även av de som inte gör vinster.

Stockholmarna kan gott dra sitt strå till stacken. 😊
du menar att Stockholmare inte skulle göra det med 1% på fastighetsvärdet?
 
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Jag är helt med på att åtgärder för att begränsa prisuppgången krävs, dock inte i form av att införa en så pass hög fastighetsskatt. Allt måste ske med lugna mjuka rörelser, inte panikåtgärder.
Som jag föreslog innan till exempel, följa Polens nedtrappning av ränteavdraget. Alternativt succesivt höja fastighetsavgiften. Ditt förslag går hårt at nästan alla som inte bor i extrem remote glesbygd. Medelpris idag för en villa i riket är 3,8 Msek, vilket då ger 38000kr i skatt i snitt, från dagens 9000kr. Rätt mastig höjning. Den är dessutom riktad så att de som redan betalar dyrt för sitt boende får ännu högre avgifter. (räntor, kapitalkostnad etc på dyra hus)
Återigen förklara hur man ska bedöma marknadsvärdet som du i rubriken satte som måttstock för din skatt? Har frågat 3 ggr nu och hoppas på svar.
Man får väl utgå från inköpspris plus någon schablon och kontroller
 
D Dilato skrev:
Mitt bottenlån kostade 6,5%, topplånet 9,5 %.
Betalar du hellre 4% på 5msek än 6,5% på 1 msek?
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Man får väl utgå från inköpspris plus någon schablon och kontroller
Haha, underbart. Genomtänkt, verkligen.
 
Nissens Nissens skrev:
Du tror fortfarande att Stockholm är normen. Många har inte så stora vinster på sina bostäder. Det känns väl bra att ha en skatt på vinster istället för en fastighetsskatt som tar pengar även av de som inte gör vinster.

Stockholmarna kan gott dra sitt strå till stacken. 😊
Den nuvarande fastighetsavgiften gör att stockholmare i de finare villakvarteren betalar ungefär lika mycket som enklare hus på mindre orter.

En riktig statlig markskatt skulle vara ordentligt omfördelande från större städer till mindre orter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.