Innan en jämförelse med andra länder diskuteras är det ju relevant att sätta sig in i vad som diskuteras. Tyskland reformerar just nu fastighetsskatten för bostäder, den ser lite olika ut mellan delstaterna. Intäkterna går till kommunen för att finansiera kommunal service.
I grunden utgår fastighetsskatten från en bruksvärdesprincip, dvs yta, standard osv, i vissa delstater ingår även läget.
Typisk nivå är 300-800 EUR per år för en typisk enfamiljsvilla, dvs i runda slängar liknande den svenska fastighetsavgiften.

Jag har inte kollat andra länder, men såvitt jag förstår var sverige tämligen unikt eftersom man dels dubbelbeskattade fastigheter, både som kapital och fastighet samt att grunden till skatten var någon form av marknadsvärde som huvudsakligen baserar på vad omkringliggande hus säljs för.
Det ledde till en exceptionellt hög fastighetsskatt.

Som jag förstår det är den fastighetsskatten på bostäder som sverige har idag på internationellt mer normal nivå - sett som andel av inkomst eller boendekostnader.

Att bara säga att fastighetsskatten i tex danmark är 1 % så blir ju frågan 1 % vad? Utgångsvärdet är alltid något fiktivt beräknat värde och om det skiljer sig en faktor 10 mellan två länder skiljer sig även fastighetsskatten lika mycket, trots samma procentsats.

Tex beräknas taxeringsvärdet för ett (kärn)kraftverk utifrån dess installerade effekt, vilket ju är ett sätt att beräkna dess värde, men det slår lika mycket som procentsatsen.

Så för att vara tydlig: Sverige har en fastighetsskatt på privarbostäder som i nivå är jämförbar med andra länder, bara att man valt att inte kalla det fastighetsskatt.

Lite som lagfartskostnaden som också bara är en ren skatt, bara att lantmäteriet hanterar den men skickar den vidare till skatteverket.
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
Tjaa.. skall fastighetspriserna öka så måste dte ju finnas någon som kan betala de höga priserna. Så de kommer givetvis inte att öka i all oändighet, iallafall inte mker än köpkraften.

Problemet vi har är att dte finns för få bostäder, framförallt i tillväxtområden. Därmed så betalar vi allt vad vi har råd med när vi köper. Priset sätts efter köparens betalningsförmåga snarare än efter bostadens egenskaper.

Vi behöver få balans mellan tillgång och efterfrågan på marknaden. OCh där kommer min käpphäst om tillgång på byggbar mark igen. Det är nyckeln till hela kakan.
 
  • Gilla
Hubbe73 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ju inget som hindrar att du betalar in extra skatt om du tycker att den är för låg…

Jag ser hellre vinstskatt än fastighetsskatt. En fördel är att vinstskatt betalar man endast om man gör någon vinst de få gånger man byter bostad - det finns många som tvingats sälja med förlust. Fastighetsskatt betalar man oavsett om man tjänat något eller inte.

Du verkar svårt påverkad av hur de gör i andra länder, föreslår att du flyttar dit.
Du dör sannolikt någon gång. Då dras skatten av dödsboet.

Sen kan du inte skjuta speciellt mkt skatt. Lagfart åker du på. Hela systemet låser bostadsmarknaden.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nu har du inte tänkt fullt ut.

Behåller vi dagens system kommer fastighetspriserna bara öka. Då kommer du likt förbannat åka på skatten förr eller senare (eller dina barn).

Det stämmer att värdeökningen blir lägre med en fastighetsskatt. Men det kvittar eftersom du ändå inte betalar reavinstskatt längre.
hur kan det kvitta om reavinst uteblir? Då är ju den faktorn i kalkylen värdelös? De enda som skulle ha nytta av det är de med stor skillnad just då mellan inköp och försäljning. uteblir ökningen eller väldigt låg så ger det inte mycket plus i kalkylen utan reavinstskatt.
Jag tror du hajar vad jag menar och hoppas att du har förståelse för att en ökning från 9 tusen till 80-120 tusen om året i skatt kommer göra rätt ont för många.
Men återigen taxeringsvärde eller faktiskt värde? Hur ska faktiskt värde bedömas, ska skatteverket komma hem och kika om man renoverat?
 
L lbgu skrev:
Finns väl ingen naturlag att det måste vara avdrag för lånekostnader bara för att man beskattar kapitalinkomster. Men du vill tydligen sponsra bankerna av någon anledning.
De båda hänger ihop jo
 
Nissens
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Du dör sannolikt någon gång. Då dras skatten av dödsboet.
Vilken skatt?
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Sen kan du inte skjuta speciellt mkt skatt. Lagfart åker du på. Hela systemet låser bostadsmarknaden.
Vad menar du?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Måste det vara så? Efter de senaste årens prisfall p g a lite mer normala räntor och inflation så har vi ju inte haft någon värdeökning på fastigheter i reala termer de senaste tio åren.

[bild]

[länk]
Enbart pga inflationen. Hur såg det ut innan Ryssland klev in i Ukraina? Ett köp 2018 som såldes i jan 2022?
 
H hellem skrev:
Det kvittar inte, eftersom reavinstskatten betlas just av vinsten du precis gjort. Fastighetsskatten måste betalas på något annat sätt, t.ex. genom att barnen får sluta gå på fotboll för att pappa ska jobba istället.
Med nuvarande system betalar pappa fotbollen med deras framtida arv och möjlighet att skaffa bostad
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det stämmer att värdeökningen blir lägre med en fastighetsskatt. Men det kvittar eftersom du ändå inte betalar reavinstskatt längre.
En fördel med reavinstskatt vid fastighetsförsäljning är att du behöver bara betala den om du har någon vinst. Så är du så lyckligt lottad att du gjort vinst på ditt boende så har du garanterat pengar att betala ifall du inte snabbt lyckas konsumera upp vinsten.
Fastighetsskatten åker du däremot på även om du inte har några pengar tillgängliga. Ett problem med den gamla fastighetsskatten var ju folk med låga inkomster som bodde i populära semesterdestinationer som fick orimligt höga skatter.
 
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
hur kan det kvitta om reavinst uteblir? Då är ju den faktorn i kalkylen värdelös? De enda som skulle ha nytta av det är de med stor skillnad just då mellan inköp och försäljning. uteblir ökningen eller väldigt låg så ger det inte mycket plus i kalkylen utan reavinstskatt.
Jag tror du hajar vad jag menar och hoppas att du har förståelse för att en ökning från 9 tusen till 80-120 tusen om året i skatt kommer göra rätt ont för många.
Men återigen taxeringsvärde eller faktiskt värde? Hur ska faktiskt värde bedömas, ska skatteverket komma hem och kika om man renoverat?
Antingen fortsätter vi som nu och du betalar NÅGON gång xx msek i skatt.

Eller så byter vi system och du betalar samma skatt kontinuerligt per år
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nja oklart. Reavinstskatt och lagfart är också en del av skattetrycket
Jag äger just nu 2 fastigheter i ett ganska billigt område i Sverige och båda fastigheterna kommer att bli billigare om den kommunala "fastighetsavgiften"(annat ord för skatt) tas bort och ersätts av 1% fastighetsskatt rakt av men när jag har renoverat klart fastighet 2 för 30% moms istället för 25% så är tanken att köpa en fastighet till och evt renovera innan vi flyttar dit och detta innebär definitivt ökade kostnader för mej som visserligen kommer att betalas mha hyrorna från de andra 2 fastigheterna.

Jag tillhör din "förhatliga" grupp"(annat än barnlösa som ska casha ut och flytta utomlands") som kommer att flytta från skatteparadiset Sverige om några år och tillbringa återstoden av våra liv med att sätta sprätt på våra pensioner och besparingar i ett land som har 7% moms och ingen fastighetsskatt alls och endast 5% försäljningsskatt på fastigheter.

Jag har inga små barn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilken skatt?

Vad menar du?
Reavinstskatten.

Du kan inte skjuta på så mycket skatt vid flytt. Finns massor av begränsningar. Varje flytt gör dig mkt fattigare med dagens system. Folk slutar flytta.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
De båda hänger ihop jo
Nu ja. Men finns ingen anledning att det skulle behöva vara så. Varför skulle det vara omöjligt att ha kapitalskatt men inte avdragsrätt för lånekostnader? Den kvittning man kunde ha vore ju ränteinkomster från vanliga bankkonton som skulle kunna kvittas mot lånekostnader, där finns ju en viss logik. Men varför ska aktievinster hänga ihop med lån av pengar?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Enbart pga inflationen. Hur såg det ut innan Ryssland klev in i Ukraina? Ett köp 2018 som såldes i jan 2022?
Ja man kan haft tur med fastighetsaffärerna så att man prickade pristoppen p g a att sedelpressarna gick under pandemin (räntorna var nära noll) och att alla satt hemma och började förköpa sig på bostäder. Men den tiden är förbi och en anomali man inte kan räkna med som återkommande.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Med nuvarande system betalar pappa fotbollen med deras framtida arv och möjlighet att skaffa bostad
Det är högst osannolikt att mina barns framtida arv blir bättre av ökade löpande kostnader för oss föräldrar och lägre fastighetspriser. Arv är dessutom så mycket mer än pengar. Jag hoppas Sveriges barn fått något mer än pengar av sina föräldrar när de dör. Möjligheten till att skaffa bostad är mer begränsad av hyresmarknaden än av bostadspriserna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.