Det är ett nytt projekt på gång på samma tema också, OpenMower.
Syftet är mer att byta ut elektroniken i befintliga klippare till skojigare dito. Verkar ha en bit kvar innan det är plug-and-play dock och det verkar vara ett enmansprojekt än så länge.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Klämma in allting i förhoppningsvis vädertät kapsling:
får den inte signal nu finns det inte så mycket mer jag kan göra för den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
får den inte signal nu finns det inte så mycket mer jag kan göra för den
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Dags för testkörning. Jag bär ut klipparen och startar. Den kopplar inte upp sig mot ”appen”. Jag försöker ladda. Den tar inte laddning.
Jag misstänker att batteriet laddat ur för mycket under vintern, skruvar isär klipparen och mäter batteriet. Helt ok spänning. Provar att starta med locket av. Den startar snällt och kopplar upp sig utan problem. Jag förstår som vanligt inte alls vad den håller på med.
GPS-situationen är mycket bättre men inte perfekt. Kanske tillräckligt bra. Fjärrstyrningen är däremot inte tillräckligt bra för att köra runt maskinen med. Maken till icke-responsivt gränssnitt… appen är som tidigare konstaterat något av ett skämt. Det slutade med att jag bar klipparen runt en av mina gräsplättar och satte ned den bara för att sätta en waypoint. Fix hela vägen runt, om än inte riktigt på en gång överallt.
Sedan var det dags att klippa. 10 meter gick bra sedan dog den. Omstart, likadant resultat. Någonting är bevisligen fortfarande inte riktigt som det ska.
Jag misstänker att batteriet laddat ur för mycket under vintern, skruvar isär klipparen och mäter batteriet. Helt ok spänning. Provar att starta med locket av. Den startar snällt och kopplar upp sig utan problem. Jag förstår som vanligt inte alls vad den håller på med.
GPS-situationen är mycket bättre men inte perfekt. Kanske tillräckligt bra. Fjärrstyrningen är däremot inte tillräckligt bra för att köra runt maskinen med. Maken till icke-responsivt gränssnitt… appen är som tidigare konstaterat något av ett skämt. Det slutade med att jag bar klipparen runt en av mina gräsplättar och satte ned den bara för att sätta en waypoint. Fix hela vägen runt, om än inte riktigt på en gång överallt.
Sedan var det dags att klippa. 10 meter gick bra sedan dog den. Omstart, likadant resultat. Någonting är bevisligen fortfarande inte riktigt som det ska.
Hmm, jobbigt! Har du kollat loggarna? Det finns lite felsökningstips på wikin: https://wiki.ardumower.de/index.php?title=Ardumower_Sunray#TroubleshootingF fiskbuggaren skrev:Dags för testkörning. Jag bär ut klipparen och startar. Den kopplar inte upp sig mot ”appen”. Jag försöker ladda. Den tar inte laddning.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Vi är någonting på spåren. Motorerna felrapporterar nästan direkt efter att klippningen påbörjats. Det finns en setting för att slå av motorövervakningen, men den slår bara av delar av den och det känns lite skakigt att tvinga av den helt. Det kanske är något fel som är trasigt och därmed risk att bränna saker.
Intressant! Vilken motor-driver har du?F fiskbuggaren skrev:Vi är någonting på spåren. Motorerna felrapporterar nästan direkt efter att klippningen påbörjats. Det finns en setting för att slå av motorövervakningen, men den slår bara av delar av den och det känns lite skakigt att tvinga av den helt. Det kanske är något fel som är trasigt och därmed risk att bränna saker.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Och där fick jag så slut på batteri att bms:t slog ifrån så att jag inte kan ladda det. Det blir till att tjuvkoppla någon gång när jag har mer tid och inte är så trött.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klipphöjden är otillräcklig. Jag trodde att det skulle vara tvärtom men eftersom de smala hjulen åker på marken blir klipphöjden väldigt liten. Det kanske blir nya hjul om det här kan fungera så småningom.
Dessutom dör klipparen oförklarligt efter en stunds klippande. Min nuvarande hypotes är att den får slut på batteri och att bms klipper. Det här hänger lite ihop med klipphöjden. Nu gick jag efter den och tittade på spänningen i appen. Den sjönk nästan en volt per meter när klipparen gick in i ett tjockare parti.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
I koden framgår att ardumower inte vill ladda ur mer än till 18.9 V och inte upp högre än 28.7 V
Mitt bms slår ifrån en bit över 20 (22?) och någonting (jag sneglar igen på mitt bms) avbryter laddningen redan runt 25 V. Är det här väntat beteende? 7S är nominellt 24V om man ska tro batteridoktorn men det blir inte mycket till drifttid på det här sättet.
Det hade varit ett mindre problem om jag haft en laddstation som roboten kunde gå och äta ifrån själv.
Mitt bms slår ifrån en bit över 20 (22?) och någonting (jag sneglar igen på mitt bms) avbryter laddningen redan runt 25 V. Är det här väntat beteende? 7S är nominellt 24V om man ska tro batteridoktorn men det blir inte mycket till drifttid på det här sättet.
Det hade varit ett mindre problem om jag haft en laddstation som roboten kunde gå och äta ifrån själv.
Hur många Ah är packet på?F fiskbuggaren skrev:I koden framgår att ardumower inte vill ladda ur mer än till 18.9 V och inte upp högre än 28.7 V
[bild]
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg