F fiskbuggaren skrev:
Av kanske naturliga skäl tenderar jag att mest posta om problem. Det verkar som att tyskarna testat mest på rätt enkla gräsmattor. Den här ruttplanen är inte så bra eftersom den genar genom havet. Klipparen borde förstås föröka hitta en rutt som håller sig inom de yttre begränsningarna på området.

[bild]
Hehe, jamen det är ju en amfibieklippare, läste du inte instruktionerna?
Skicka in en buggrapport på github och lägg havet som ett hinder att undvika så länge!
 
Jag börjar ha mappat in delar av gräsmattan. Det saknas fortfarande en del men det illustrerar åtminstone delvis varför jag ville ha en klippare utan begränsningskabel. Det är inte enorma gräsytor, men det är inte heller en direkt stor, sammanhängande, fyrkant.

Digital karta över gräsmatta med oregelbundna former och avgränsningar, markerade ytor för gräsklippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Klipparen kommer som standard med väldigt smala hjul. Högt marktryck, slirigt på grus och den skär ner sig när den har kämpiga uppförsbackar. Det finns en föreslagen mod med luftgummihjul och biltema säljer ett hjul väldigt likt det som är slut hos marotronics.

Gummikvaliten känns ärlig talat sådär, men vad kan man vänta sig av ett hjul med två rullager som total är billigare än vad en ny innerslang kostar?

STLn passar förstås inte riktigt så hjulen är bevisligen inte identiska trots allt. Det blir till att cadda eget.

Biltemas luftgummihjul med röd fälg och svart däck, inpackat, liggande bredvid etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett rött luftgummihjul med vita plastfälgar och slitet svart däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Nu behöver jag mest bara några mycket längre m4 för att kunna testa.

Svart däck med röd fälg och en svart plastdetalj i mitten med en skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bf402 och 2 till
  • Laddar…
Intressant projekt. Är lite sugen på att skaffa en...
Har bara ögnat igenom tråden lite snabbt men jag funderar på om den går till en laddstation för att ladda batterierna ?

Kanske blir ett vinterprojekt nånn vinter.....
 
B bryggstun skrev:
Intressant projekt. Är lite sugen på att skaffa en...
Har bara ögnat igenom tråden lite snabbt men jag funderar på om den går till en laddstation för att ladda batterierna ?

Kanske blir ett vinterprojekt nånn vinter.....
Än så länge får jag ladda helt manuellt. Folk har byggt laddstationer till sina men inte jag, ännu.
 
  • Gilla
bryggstun
  • Laddar…
Har du provkört med dom nya hjulen?
 
Bättre på grus, sämre grepp på gräs (inte helt oväntat. Jag tror att det är en bättre kompromiss.
Robotgräsklippare vid gränsen mellan grusväg och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rättelse: det här fungerar öht inte i fuktigt gräs
 
Med tanke på att automower har gummidäck med enbart lite förhöjningar så hade jag nog tittat på om de är något som gör att den går tungt i gräset eller om fronthjulet biter i gräset.
Hur är viktfördelningen?
 
Tyngdpunkten strax bakom drivaxeln. Jag moddade mönstret lite genom att skära bort varannan rad. Naturligtvis tänkte jag inte riktig och skar bort en ruta som borde varit kvar men det verkar lovande. Eller så har gräset bara torkat

Moddad ArduMower robotgräsklippare med omönstrade däck och tyngdpunkten bakom axeln, på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bf402
  • Laddar…
”Fronthjulet” är för övrigt bakhjulet. Den här grejen är framhjulsdriven.
 
F fiskbuggaren skrev:
Bättre på grus, sämre grepp på gräs
Grusklippare.
 
Kanske går att fylla dom med vatten. Tex. Saltvatten eller glykol för att öka vikten lite.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
B bryggstun skrev:
Kanske går att fylla dom med vatten. Tex. Saltvatten eller glykol för att öka vikten lite.
Ja, det skulle säkert hjälpa men den är redan tung som stryk. Greppet räcker på de flesta platser där den tog sig fram på kugghjulshjulen. De riktigt branta sluttningarna behöver nog ändå awd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.