Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag plockade bort laddaren och ardumower som felkällor och laddade batteriet direkt med labbaggregat. Helt klart alldeles för konservativt bms. Jag får byta det mot ett annat. Varför skulle man vilja att batteriet max kan laddas till 25.5 V?
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Nu har jag mätt cellspänningen. 3.5-3.6 överallt utom ett som ligger på 4.1. Av det här tycker jag mig kunna dra två slutsatser:
1) cellbalanseringen fungerar inte.
2) överladdningsskyddet är på cellnivå och fungerar.
Jag förstår inte hur jag ska ha kunnat koppla fel på ett sätt så att både 1&2 uppfylls samtidigt. På bms står vänligt att om man kopplat rätt är felprocenten på de här grejerna 0...
1) cellbalanseringen fungerar inte.
2) överladdningsskyddet är på cellnivå och fungerar.
Jag förstår inte hur jag ska ha kunnat koppla fel på ett sätt så att både 1&2 uppfylls samtidigt. På bms står vänligt att om man kopplat rätt är felprocenten på de här grejerna 0...
F fiskbuggaren skrev:Nu har jag mätt cellspänningen. 3.5-3.6 överallt utom ett som ligger på 4.1. Av det här tycker jag mig kunna dra två slutsatser:
1) cellbalanseringen fungerar inte.
2) överladdningsskyddet är på cellnivå och fungerar.
Jag förstår inte hur jag ska ha kunnat koppla fel på ett sätt så att både 1&2 uppfylls samtidigt. På bms står vänligt att om man kopplat rätt är felprocenten på de här grejerna 0...
Man kan ju köra utan balansering och bara ha cellskydd, men då måste man ha balanserade celler från början och de kommer bli obalanserade med tiden, så det är inte optimalt. Kanske det de menar att man skulle göra?F fiskbuggaren skrev:Nu har jag mätt cellspänningen. 3.5-3.6 överallt utom ett som ligger på 4.1. Av det här tycker jag mig kunna dra två slutsatser:
1) cellbalanseringen fungerar inte.
2) överladdningsskyddet är på cellnivå och fungerar.
Jag förstår inte hur jag ska ha kunnat koppla fel på ett sätt så att både 1&2 uppfylls samtidigt. På bms står vänligt att om man kopplat rätt är felprocenten på de här grejerna 0...
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
När jag läser texten på https://batteridoktorn.se/butik/7s-24v-bms/ framgår det faktiskt inte att den skulle ha cellbalansering… Det föll mig aldrig in att ens misstänka att det här inte skulle vara en funktion i varje bms som finns.
Sorry to disappoint you, men det är inte ovanligt att man kör utan eller att man använder en separat krets för det... Kollar du på lite mer avancerade laddare för ex RC- och drönar-accar så sitter lastbalanseringen i laddaren istället. Då är bms'ens uppgift bara att förhindra skador på cellerna. Det är en liten djungel det där...F fiskbuggaren skrev:
Det är ju alltid lite knepigt med batterier. Jag är för stunden själv lite irriterad på min klippare, efter den klippt klart på en timme går den och laddar upp på 45 minuter för att sen stå 22 timmar med 100% laddning. Det är ju definitivt inte skonsamt för litiumbatterier, varför inte parkera och ladda till 50% för att ladda upp tillräckligt för klippningen innan den ska ut, det vet den ju. Visst är det ett "hinder"om man vill starta själv någon gång, men nån halvtimme väntan innan den går ut är ju sällan problem. Känns som man tar död på många litium-batterier i förtid helt i onödan. Nu börjar ju äntligen i alla fall bärbara datorer få lite fler inställningar.
Av en sån anledning kan det ju också vara bra att sätta ett lägre tak på BMS, så är iaf inte full laddning 100% teoretisk batterigräns. Att ladda över 80% känns ju egentligen onödigt för en klippare, den kan ju gå och ladda upp lite för att köra en stund till istället.
Av en sån anledning kan det ju också vara bra att sätta ett lägre tak på BMS, så är iaf inte full laddning 100% teoretisk batterigräns. Att ladda över 80% känns ju egentligen onödigt för en klippare, den kan ju gå och ladda upp lite för att köra en stund till istället.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
I mitt fall ställer jag ändå ett laddtak i mjukvara och kan ställa exakt vilka laddförhållanden jag vill; jag behöver bara skriva koden. BMS ger enbart hängslen på cellnivå (men den hade gärna fått balansera också eftersom jag inte har den möjligheten annars).J JFrisk skrev:Det är ju alltid lite knepigt med batterier. Jag är för stunden själv lite irriterad på min klippare, efter den klippt klart på en timme går den och laddar upp på 45 minuter för att sen stå 22 timmar med 100% laddning. Det är ju definitivt inte skonsamt för litiumbatterier, varför inte parkera och ladda till 50% för att ladda upp tillräckligt för klippningen innan den ska ut, det vet den ju. Visst är det ett "hinder"om man vill starta själv någon gång, men nån halvtimme väntan innan den går ut är ju sällan problem. Känns som man tar död på många litium-batterier i förtid helt i onödan. Nu börjar ju äntligen i alla fall bärbara datorer få lite fler inställningar.
Av en sån anledning kan det ju också vara bra att sätta ett lägre tak på BMS, så är iaf inte full laddning 100% teoretisk batterigräns. Att ladda över 80% känns ju egentligen onödigt för en klippare, den kan ju gå och ladda upp lite för att köra en stund till istället.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Sugigt, men ändå bra eftersom jag nu (tror att jag) förstår varför saker beter sig som de gör.H HKJ skrev:Sorry to disappoint you, men det är inte ovanligt att man kör utan eller att man använder en separat krets för det... Kollar du på lite mer avancerade laddare för ex RC- och drönar-accar så sitter lastbalanseringen i laddaren istället. Då är bms'ens uppgift bara att förhindra skador på cellerna. Det är en liten djungel det där...
Det låter ju utmärkt, skönt att själv ha kontrollen att kunna göra som man vill! Samtidigt är det ju bra att ha en "passiv" övervakning som skyddar cellerna från extremerna.F fiskbuggaren skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Det hade varit enklare om ett ensamt par legat lågt istället för högt, men jag får väl helt enkelt ladda övriga 6 cellpar. Jag byggde en snabb adapter.
Jag befarar att den här laddaren inte räknar med att det ska finns potential mellan batterierna som laddas så jag törs bara köra ett cellpar i taget.
Jag befarar att den här laddaren inte räknar med att det ska finns potential mellan batterierna som laddas så jag törs bara köra ett cellpar i taget.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Så. Mycket bättre!
Nu har jag lite problem med att bumpern sitter så lågt och är så känslig att den inte vill klippa gräset om jag inte redan klippt åt den först. Jag kanske kan byta fjädrarna mot styvare. Alternativt byta till lite större hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag lite problem med att bumpern sitter så lågt och är så känslig att den inte vill klippa gräset om jag inte redan klippt åt den först. Jag kanske kan byta fjädrarna mot styvare. Alternativt byta till lite större hjul.
F fiskbuggaren skrev:
Sicken skitgrej!
Men det är väll bara att deaktivera den första klippningen och vakta själv...
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Av kanske naturliga skäl tenderar jag att mest posta om problem. Det verkar som att tyskarna testat mest på rätt enkla gräsmattor. Den här ruttplanen är inte så bra eftersom den genar genom havet. Klipparen borde förstås föröka hitta en rutt som håller sig inom de yttre begränsningarna på området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder