Jag plockade bort laddaren och ardumower som felkällor och laddade batteriet direkt med labbaggregat. Helt klart alldeles för konservativt bms. Jag får byta det mot ett annat. Varför skulle man vilja att batteriet max kan laddas till 25.5 V?

• Gilla
HKJ
  • Laddar…
Nu har jag mätt cellspänningen. 3.5-3.6 överallt utom ett som ligger på 4.1. Av det här tycker jag mig kunna dra två slutsatser:

1) cellbalanseringen fungerar inte.

2) överladdningsskyddet är på cellnivå och fungerar.

Jag förstår inte hur jag ska ha kunnat koppla fel på ett sätt så att både 1&2 uppfylls samtidigt. På bms står vänligt att om man kopplat rätt är felprocenten på de här grejerna 0...

• Gilla
HKJ
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Nu har jag mätt cellspänningen. 3.5-3.6 överallt utom ett som ligger på 4.1. Av det här tycker jag mig kunna dra två slutsatser:

Jag förstår inte hur jag ska ha kunnat koppla fel på ett sätt så att både 1&2 uppfylls samtidigt. På bms står vänligt att om man kopplat rätt är felprocenten på de här grejerna 0...
F fiskbuggaren skrev:

Man kan ju köra utan balansering och bara ha cellskydd, men då måste man ha balanserade celler från början och de kommer bli obalanserade med tiden, så det är inte optimalt. Kanske det de menar att man skulle göra?

När jag läser texten på https://batteridoktorn.se/butik/7s-24v-bms/ framgår det faktiskt inte att den skulle ha cellbalansering… Det föll mig aldrig in att ens misstänka att det här inte skulle vara en funktion i varje bms som finns.

F fiskbuggaren skrev:
När jag läser texten på [länk] framgår det faktiskt inte att den skulle ha cellbalansering… Det föll mig aldrig in att ens misstänka att det här inte skulle vara en funktion i varje bms som finns.
Sorry to disappoint you, men det är inte ovanligt att man kör utan eller att man använder en separat krets för det... Kollar du på lite mer avancerade laddare för ex RC- och drönar-accar så sitter lastbalanseringen i laddaren istället. Då är bms'ens uppgift bara att förhindra skador på cellerna. Det är en liten djungel det där...

Det är ju alltid lite knepigt med batterier. Jag är för stunden själv lite irriterad på min klippare, efter den klippt klart på en timme går den och laddar upp på 45 minuter för att sen stå 22 timmar med 100% laddning. Det är ju definitivt inte skonsamt för litiumbatterier, varför inte parkera och ladda till 50% för att ladda upp tillräckligt för klippningen innan den ska ut, det vet den ju. Visst är det ett "hinder"om man vill starta själv någon gång, men nån halvtimme väntan innan den går ut är ju sällan problem. Känns som man tar död på många litium-batterier i förtid helt i onödan. Nu börjar ju äntligen i alla fall bärbara datorer få lite fler inställningar.
Av en sån anledning kan det ju också vara bra att sätta ett lägre tak på BMS, så är iaf inte full laddning 100% teoretisk batterigräns. Att ladda över 80% känns ju egentligen onödigt för en klippare, den kan ju gå och ladda upp lite för att köra en stund till istället.

• Gilla
HKJ
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Det är ju alltid lite knepigt med batterier. Jag är för stunden själv lite irriterad på min klippare, efter den klippt klart på en timme går den och laddar upp på 45 minuter för att sen stå 22 timmar med 100% laddning. Det är ju definitivt inte skonsamt för litiumbatterier, varför inte parkera och ladda till 50% för att ladda upp tillräckligt för klippningen innan den ska ut, det vet den ju. Visst är det ett "hinder"om man vill starta själv någon gång, men nån halvtimme väntan innan den går ut är ju sällan problem. Känns som man tar död på många litium-batterier i förtid helt i onödan. Nu börjar ju äntligen i alla fall bärbara datorer få lite fler inställningar.
Av en sån anledning kan det ju också vara bra att sätta ett lägre tak på BMS, så är iaf inte full laddning 100% teoretisk batterigräns. Att ladda över 80% känns ju egentligen onödigt för en klippare, den kan ju gå och ladda upp lite för att köra en stund till istället.
I mitt fall ställer jag ändå ett laddtak i mjukvara och kan ställa exakt vilka laddförhållanden jag vill; jag behöver bara skriva koden. BMS ger enbart hängslen på cellnivå (men den hade gärna fått balansera också eftersom jag inte har den möjligheten annars).

H HKJ skrev:
Sorry to disappoint you, men det är inte ovanligt att man kör utan eller att man använder en separat krets för det... Kollar du på lite mer avancerade laddare för ex RC- och drönar-accar så sitter lastbalanseringen i laddaren istället. Då är bms'ens uppgift bara att förhindra skador på cellerna. Det är en liten djungel det där...
Sugigt, men ändå bra eftersom jag nu (tror att jag) förstår varför saker beter sig som de gör.

• Gilla
HKJ
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
I mitt fall ställer jag ändå ett laddtak i mjukvara och kan ställa exakt vilka laddförhållanden jag vill; jag behöver bara skriva koden. BMS ger enbart hängslen på cellnivå (men den hade gärna fått balansera också eftersom jag inte har den möjligheten annars).
Det låter ju utmärkt, skönt att själv ha kontrollen att kunna göra som man vill! Samtidigt är det ju bra att ha en "passiv" övervakning som skyddar cellerna från extremerna.

Det hade varit enklare om ett ensamt par legat lågt istället för högt, men jag får väl helt enkelt ladda övriga 6 cellpar. Jag byggde en snabb adapter.

Jag befarar att den här laddaren inte räknar med att det ska finns potential mellan batterierna som laddas så jag törs bara köra ett cellpar i taget.

• Batteriladdare med hemmagjord adapter och enkel cell ansluten med röda och svarta kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Adapter och batterier inkopplade till en laddare med multimeter på kakelgolv.
    Skapa konto
  • Gilla
HKJ och 1 till
  • Laddar…
Jag tog det laddade batteripacket och laddade ett cellpar som inte låg högst i spänning; det tog märkligt lång tid.

Aaaningens obalans

Batteriladdare med display som visar 4,20V och 3073mAh under laddning på en arbetsyta.
Skapa konto

• Gilla
HKJ
  • Laddar…
Så. Mycket bättre!

Robotgräsklippare på en ojämnt klippt gräsmatta med högt gräs i bakgrunden.
Skapa konto

Nu har jag lite problem med att bumpern sitter så lågt och är så känslig att den inte vill klippa gräset om jag inte redan klippt åt den först. Jag kanske kan byta fjädrarna mot styvare. Alternativt byta till lite större hjul.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Så. Mycket bättre!

[bild]

Nu har jag lite problem med att bumpern sitter så lågt och är så känslig att den inte vill klippa gräset om jag inte redan klippt åt den först. Jag kanske kan byta fjädrarna mot styvare. Alternativt byta till lite större hjul.
:lying:
Sicken skitgrej! :seenoevil:
Men det är väll bara att deaktivera den första klippningen och vakta själv...

H HKJ skrev:
:lying:
Sicken skitgrej! :seenoevil:
Men det är väll bara att deaktivera den första klippningen och vakta själv...
Ja, det här är inget större problem. Med gamla roboten kunde man inte heller räkna med att inte behöva klippa en uppväxt gräsmatta manuellt ett varv först.

• Gilla
HKJ
  • Laddar…
Av kanske naturliga skäl tenderar jag att mest posta om problem. Det verkar som att tyskarna testat mest på rätt enkla gräsmattor. Den här ruttplanen är inte så bra eftersom den genar genom havet. Klipparen borde förstås föröka hitta en rutt som håller sig inom de yttre begränsningarna på området.

Skärmdump av gräsklipparrobotens app som visar en ruttplan där roboten genar genom ett vattenområde.
Skapa konto

• Haha
bf402
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.